فست فودها سلامت شما را نشانه گرفته‌اند

فست‌فود یا غذاهای آماده غذاهایی هستند که به سرعت و با صرف کمترین زمان آماده می‌شوند و به رغم طعم لذیذی که دارند، آثار مخربی در بدن بر جای می‌گذارند. این مواد غذایی پرکالری، سرشار از مواد افزودنی، قند، سدیم و چربی بالا هستند که می‌توانند مشکلاتی مانند چاقی، اختلال در عملکرد کلیه‌ها، افزایش خطر دیابت، مشکلات گوارشی، قلبی- عروقی  و کبد چرب ایجاد ‌کنند، حتی مصرف بیش از حد آنها ممکن است باعث بروز انواع سرطان هم شود. بررسی‌های انجمن تغذیه ایران نشان می‌دهد سالانه 11 هزار میلیارد تومان در ایران هزینه مصرف فست فود می‌شود. این در حالی است که مصرف غذای خانگی هم به شدت کاهش یافته‌ است. گسترش روزافزون تقاضا برای غذای فست‌فودها و رشد قارچ‌گونه رستوران‌های غذای فوری و شیوع بیماری‌های ناشی از مصرف فست‌فودها ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر احمدرضا قدیمی، متخصص تغذیه که در پی می‌آید.

در مورد فست فود و علت گرایش به این نوع غذاها توضیح می‌دهید؟

مصرف غذاهای فست فود، بخصوص سوسیس و کالباس که حاوی مواد افزودنی و انواع نگهدارنده‌ها هستند که در وهله اول به دستگاه گوارش و سپس به تمام اعضا بدن آسیب‌های زیادی وارد می‌کند. در تهیه سوسیس و کالباس از ماده نگهدارنده نیترات سدیم استفاده می‌شود که می‌تواند باعث جهش در DNA سلول‌ها و در نهایت سرطان شود. البته همه فست‌فودها برای سلامت بدن مضر نیستند بلکه مصرف مداوم آنها عاملی بیماری‌زا است. به عنوان مثال همبرگر هم نوعی فست‌فود است که اگر در روغن مناسب سرخ‌ شود و همراه با سبزیجات تازه مصرف شود، بیماری‌زا نیست. البته به شرطی که به طور مدام مصرف نشود. فست‌فودها باید کمتر در وعده‌های غذایی گنجانده شوند. علت گرایش مردم به فست فودهای جدید، خوش‌مزه‌ بودن آنها است، اما به ازای طعم خوش، کالری زیاد، چربی نامناسب، مواد نگه‌دارنده و گاه خطرناک و ادویه‌های تند، متأسفانه چون طعمی خوش‌مزه دارند، زیاد هم مصرف می‌شوند اما در مقابل سریع هضم نمی‌شوند و بیماری‌های زیادی را برای فرد مصرف‌کننده ایجاد می‌کنند.

بیشتر چه کسانی از فست فودها استفاده می‌کنند؟

بررسی‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد بیشترین گروه سنی مصرف‌کنندگان غذاهای فوری، مردان، افراد جوان، مجرد و دانشجو هستند اما متأسفانه امروزه خانم‌ها و زوجین جوان هم به این لیست اضافه شده‌اند و چون وقت آشپزی ندارند تبدیل به مشتریان پروپاقرض غذاهای فست فود شده‌اند و چون جوان هستند این تصور را دارند که بیماری‌های مزمن مانند فشار خون و دیابت در سنین بالا اتفاق می‌افتد. این در حالی است که زمینه این بیماری‌ها در کودکی و جوانی ایجاد می‌شود.

آیا مصرف فست فودها باعث سوءتغذیه هم می‌شود؟

بله، در حال حاضر نیمی از افراد جامعه ما یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند. این در حالی است که چاقی عامل اصلی سوءتغذیه است که مهمترین علت آن، استفاده از غذاهای فست فود و فرآوری شده است. متأسفانه امروزه غذاهای فست فود جایگزین سبد غذایی مردم که در گذشته شامل لبنیات، سبزیجات و میوه‎‌ها بود، شده که علاوه بر چاقی باعث بیماری‌های زیادی هم می‌شوند، به طوری که سرطان‌های معده و روده در سال‌‎های اخیر عمدتاً به علت استفاده بی‌رویه از غذاهای آماده و کنسرو شده؛ به ویژه مواد غذایی که به روش غیراستاندارد تهیه می‌شود، در کشور به شدت افزایش یافته است. این در حالی است که مصرف مدام فست‌فودها به همراه نوشابه و سس‌های چرب، سلامت افراد را تهدید و آنها را مستعد چاقی و ابتلا به فشارخون بالا می‌کند.

در مورد مضرات غذاهای فست فود بیشتر توضیح دهید؟

فرآورده‌های گوشتی تاریخ انقضا دارند و فاسدپذیرند. در این مواد استفاده از مواد نگهدارنده برای جلوگیر سریع‌تر و کاهش فاسد شدن ضروری است. افزودنی‌هایی مثل نمک‌های نیتریت و نیترات نمک طعام باعث خوش‌طعمی و نگهداری این فرآورده‌ها می‌شود. نگهدارنده‌هایی که به سوسیس و کالباس افزوده می‌شوند نیترات و نیتریت است. این دو ماده با کمی پروتئین مخلوط می‌شوند تا برای مصرف آماده شوند. این دو نگهدارنده از موادی تشکیل می‌شوند که به مواد سرطان‌زا معروف هستند و در بدن به یک ماده سرطان‌زا به نام نیتروزآمین تبدیل می‌شوند. بسیاری از نیتروزآمین‌ها در ایجاد تومورهای بدخیم مؤثرند. مصرف زیاد گوشت‌های فرآوری شده مانند انواع سوسیس، کالباس، همبرگر و... خطر سرطان‌ روده بزرگ، رکتوم (راست‌روده) و معده را افزایش می‌دهند اما متأسفانه همچنان توسط مردم مصرف می‌شوند.

چگونه می‌توان مضرات غذاهای فست فود را به حداقل رساند؟

رژیم غذایی حاوی میوه و سبزی سالم و فراوان که شامل ویتامین C و فیتوکمیکال‌ها (گیاهان مغذی) است می‌تواند تبدیل نیترات به نیتروزامین را به تأخیر اندازد. پیتزای سبزیجات به دلیل وجود سبزیجات متنوع یک غذای سالم محسوب می‌شود که می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای فست فودها به شمار رود. بهتر است به جای هر نوع نوشابه‌ای از ماءالشعیر استفاده شود، حتی به منظور افزایش جذب سایر مواد مغذی بهتر است با پیتزا، آب‌پرتقال تازه مصرف شود؛ زیرا آب پرتقال ویتامین C بالایی دارد. به علاوه مصرف سالاد سبزی تازه (کاهو، کلم، گوجه‌فرنگی، فلفل‌دلمه‌ای و...) به همراه کمی آب‌لیموی تازه و زیتون توصیه می‌شود. البته می‌توان به جای چاشنی‌های یاد شده از کمی سس خانگی نیز استفاده کرد. با استفاده از سبزی‌های متنوع، پنیر کم‌چرب‌ به همراه انواع فلفل‌ دلمه‌ای رنگی و سبز، کدو، کرفس، قارچ، پیاز، برش‌های کوچک گوجه‌فرنگی و حتی تکه‌های کوچک میوه می‌توان پیتزاهای بسیار خوش‌طعمی ‌تهیه کرد.

کد خبر: 72036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =