بار سنگین کرونا بر دوش درمان تامین اجتماعی

همه گیری کرونا تا کنون بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان برای بخش درمان تامین اجتماعی هزینه داشته است.

سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد عمومی و بزرگترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی غیردولتی کشور تا کنون آسیب بسیاری از همه گیری بیماری کرونا دیده است. این معضل در بخش درمانی تامین اجتماعی بسیار چشمگیر و پررنگ است، چرا که به گفته مدیرکل درمان مستقیم معاونت درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، از اسفندماه سال گذشته تا شهریور ماه امسال، در مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای درمان بیمه‌شدگان مبتلا به کرونا هزینه شده است.

دکتر ابوالفضل آفریده، در خصوص تعداد بیماران دریافت‌کننده خدمات درمانی از بخش درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی و هزینه‌های مرتبط با آن به آتیه آنلاین گفت: «حدود ۵۲ هزار نفر از اسفندماه سال گذشته تا هفته قبل در بخش درمان مستقیم ما بستری شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند که از ‌این تعداد، به طور متوسط ۵. ۱۵ درصد، یعنی حدود ۸ تا ۱۰ هزار نفر به بخش ‌آی‌سی‌یو وارد شده‌ و برآورد وزارت بهداشت نشان می‌دهد که حضور ‌هر مریض در بخش آی‌سی‌یو حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه در پی دارد.»

وی افزود: «بیماران دیگر، یعنی آن ۴۰ تا ۴۲ هزار نفر بیمار کرونایی که نیاز به دریافت خدمات از آی‌سی‌یو بیمارستان نداشته‌اند، هر کدام بین ۴ تا ۶ میلیون تومان برای سازمان هزینه داشته‌اند.»

مدیرکل درمان مستقیم ادامه داد: «این محاسبه‌ها نشان می‌دهد درمان بیماران مبتلا به کرونا در کل حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای بخش درمان مستقیم تأمین‌اجتماعی هزینه داشته است. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های حفاظتی نیز می‌شود. همچنین داروهای گرانقیمتی که در تعهد بیمه‌ای نبود، اما در کووید ۱۹ استفاده کردیم که یک دوز کامل ۵ روزه آن، حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه دارد. همین‌طور برخی کارها نظیر «هموپرفیوژن» که فقط یک فیلتر آن برای یک‌بار مصرف، ۱۲ میلیون تومان هزینه دارد و ممکن است برای هر بیمار بیش از ۱۰ فیلتر نیاز باشد.

زیان بابت هزینه‌های غیرمستقیم

آفریده با تأکید بر اینکه‌ همه‌گیری کرونا هزینه‌های بسیار گزافی به بخش درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی تحمیل کرد، گفت: «مهمتر از هزینه‌هایی که به شکل مستقیم به ما تحمیل شد، هزینه‌های غیرمستقیم ‌این همه‌گیری بود که به بخش‌های درمانی و غیردرمانی سازمان وارد شد.» وی ادامه داد: «در برهه‌ای سه ماهه، اصلاً اجازه بستری بیماران غیرکرونایی را در بیمارستان‌ها به ما ندادند و در نتیجه مثلاً برای ۱۰۰ بیمار کرونایی مجبور شدیم دیگر تخت‌های یک بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی را به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا، خالی نگه داریم!» وی با بیان‌ اینکه ‌این موضوع از جهت نیروهای کار و مولد جامعه نیز آسیب‌های زیادی به تأمین‌اجتماعی زد، گفت: «بخشی از آسیب‌ها از این جهت بود که بیماران غیرکرونایی، به علت همه‌گیری ‌این بیماری یا امکان حضور و بستری در مراکز درمانی ما پیدا نکردند و یا از ترس کرونا بستری نشدند. در نتیجه بیماری ‌این افراد شدت پیدا کرد یا عوارض بیماری‌های‌شان بیشتر شد.»

مدیرکل درمان مستقیم ادامه داد: «مثلا یک بیمار قلبی که می‌تواند با دریافت دارو، بیماری‌اش کنترل شود، با عدم مراجعه دچار سکته قلبی می‌شود؛ یا ناراحتی کلیه یک بیمار که به بیمارستان مراجعه نکرده او را تبدیل به بیمار دیالیزی می‌کند و هفته‌ای سه روز و هر بار به مدت سه تا چهار ساعت باید دیالیز شود؛ یا زخم کوچکی در پای یک بیمار دیابتی که به سادگی درمان می‌شد، با مراجعه نکردن از ترس کرونا و یا نبود امکانات برای درمان بیماری، تبدیل به «نکروز» و اجبار به قطع عضو می‌شود و این افراد با سکته قلبی، دیالیزی شدن یا قطع‌اندام، از جامعه کار خارج و به جامعه ازکارافتاده‌ می‌پیوندند.»

وی تصریح کرد: «بروز ‌این مشکلات مساوی است با ازکارافتادگی فردی که می‌توانست چندین سال به جامعه خدمت و به تأمین‌اجتماعی بیمه‌پردازی کند؛ اما حالا به مستمری‌بگیر پیش ‌از ‌موعد تبدیل شده است.»

آفریده افزود: «محاسبه سال‌هایی که چنین افرادی به جای بیمه‌پردازی، مستمری‌بگیر تأمین‌اجتماعی شده‌اند نشان می‌دهد که چه آسیب بزرگی به تأمین‌اجتماعی وارد شده است. این افراد نیروی کار و مولد جامعه بودند که با دریافت دارو و خدمات درمانی می‌توانستند به فعالیت‌شان ادامه دهند. در خانواده ‌نیز به عنوان سرپرست یا عضو خانواده، افراد سرحالی بودند که در تولید و کار و اقتصاد خانواده تأثیر داشتند اما اکنون از قشر نیروی کار جامعه خارج شده و با این وضعیت انسجام و قدرت خانواده‌های‌شان نیز کمتر شده است؛ چراکه از دور رقابت کار و تلاش و مدیریت خانواده به دور افتاده‌اند.» وی تصریح کرد: «غیر از خود ‌این افراد، اعضای خانواده‌های‌شان نیز درگیر می‌شوند و هزینه‌های بسیاری برای ما ایجاد می‌کنند. ‌این آسیب‌ها بسیار جدی است که ما درآینده‌ نیز با آنها دست به گریبان خواهیم بود.»

۵۷۰۰ همکار بیمار و  ۲۷ شهید

آفریده با اشاره به آسیب‌های بیماری کرونا به منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت:‌ «ما تا نیمه شهریورماه سال جاری حدود ۵ هزار و ۷۰۰ نفر همکار مبتلا به کرونا داشتیم که از ‌این تعداد بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر همکاران درمانی بودند. البته به لطف خدا بسیاری از همکاران مبتلا درمان شدند و به زندگی و کار و تلاش برگشتند و تعدادی نیز در حال مبارزه با بیماری هستند. همچنین تا به حال ۲۷ نفر از همکاران ما در بخش درمان به شهادت رسیده‌اند.»

کاهش ضریب اشغال و افزایش هزینه‌ها

مدیرکل درمان مستقیم با تأکید بر ‌اینکه عدم بستری کردن بیماران غیرکرونایی موجب کاهش ضریب اشغال تخت در بخش درمان مستقیم سازمان شد، گفت: «در مقطعی که ما اجازه نداشتیم بیماران غیرکرونایی را بستری کنیم، بسیاری از تخت‌های ما خالی ماند. در حال حاضر نیز وقتی بخشی درمانی را در بیمارستان فعال می‌کنیم، اگر مثلاً پنج تخت فعال کرونایی داشته باشیم اجازه نداریم در تخت‌های دیگر بیمار غیرکرونایی بستری کنیم.»

آفریده افزود: «این وضعیت موجب می‌شود بسیاری از تخت‌های ما بدون استفاده بماند، به‌ویژه در چند ماه اول که اصرار  زیادی بود تا بیمارستان‌هایی که بیمار کرونایی را پذیرش می‌کنند، بیمار دیگری را بستری نکنند. در نتیجه ضریب اشغال تخت ما از ۷۳ درصد که مطابق استانداردهای جهانی ضریب مطلوب و مناسبی است به حدود نصف کاهش پیدا کرد و به ۳۴ تا ۳۵ درصد رسید.» وی تصریح کرد: «در دو، سه ماه نخست اجازه نداشتیم بیماران غیرکرونایی را بستری کنیم و بسیاری از ظرفیت و امکانات ما بالاجبار خالی ماند و ضریب اشغال تخت‌های ما به‌شدت تحت‌الشعاع قرار گرفت. مثلاً بیمارستان میلاد ۲۰۰ بیمار کرونایی بستری کرد اما ۸۰۰ تخت دیگرش را خالی ماند! در ‌این فرایند هزینه‌های پرسنلی و هزینه‌های جاری و مصرفی ما پا برجا؛ اما استفاده از آنها متأسفانه غیرممکن بود.»

مدیرکل درمان مستقیم افزود:‌ «این وضعیت خیلی برای‌مان زیان‌بار بود و آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی و روانی زیادی به سازمان وارد کرد. برآوردها نشان می‌دهد طی‌ این مدت حدود هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان زیان بابت کاهش عملکرد به سازمان تأمین‌اجتماعی وارد شده است.» وی ادامه داد: «با احتساب هزینه‌کرد در بخش درمان غیرمستقیم که به مراکز طرف قرارداد در دانشگاه‌ها و بخش خصوصی پرداخت شده و هزینه‌های خدمات سرپایی به‌ اینگونه بیماران، در مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از اسفندماه سال قبل تا شهریورماه سال جاری هزینه‌کرد سازمان تأمین‌اجتماعی در بخش درمان بوده است.»

خدمات دارویی درب منزل

آفریده در خصوص ارائه خدمات دارویی در ‌ایام همه‌گیری بیماری کرونا گفت: «ما بیمه‌شدگان دارای بیماری‌های مزمن را شناسایی کرده‌ایم و می‌دانیم که بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیماران مزمن شامل فشارخون، ناراحتی قلبی، دیابت، ناراحتی اعصاب، ناراحتی غدد و... داریم.»

وی افزود: «برای خدمت‌رسانی به ‌این افراد در مرحله نخست، داروها را به شکل دو ماهه می‌دهیم تا هر ماه مجبور به حضور در مراکز درمانی نشوند؛ در مرحله دوم برای بیمارانی از ‌این دست که ناتوان و در سنین بالا بودند و حضور آنها در واحدهای درمانی خطرآفرین بود در استان‌هایی که امکانش را داشتیم داروها را به درب منازل‌شان بردیم.»

مدیرکل درمان مستقیم همچنین در خصوص ارائه خدمات دارویی به بیماران کرونایی نیز گفت: «علت ‌این بیماری، ویروس جدیدی است و دارویی که درمان قطعی آن باشد وجود ندارد. با این حال داروهای جدیدی وارد بازار شده که بسیار گرانقیمت، پر مصرف و خارج از تعهدات بیمه‌ای هستند و تهیه آنها هزینه‌های بسیار سنگینی بر دوش سازمان گذاشت، اما چون بیماران ‌ما به آنها نیاز دارند، لذا ما خودمان را موظف می‌دانیم به ‌هر قیمتی که شده آنها را تهیه کنیم و به شکل رایگان در اختیار بیمه‌شدگان بگذاریم تا سلامت عزیزان بیمه شده به آنها بازگردد.»

شناسایی جمعیت تحت خطر برای دریافت واکسن

آفریده همچنین در خصوص برنامه‌ریزی سازمان تأمین‌اجتماعی برای تهیه واکسن کرونا و پوشش بیمه‌ای آن گفت: «باید به ‌این نکته توجه کرد که واکسیناسیون عمومی‌ تعهدات دولت‌هاست اما اگر سیاست‌ها بر ‌این قرار گیرد که روزی سازمان تأمین‌اجتماعی در بحث خرید واکسن کرونا وارد شود ما تمهیداتی برای ‌این موضوع ‌اندیشیده‌ایم.»

وی افزود: «برای ‌این منظور ما جمعیت تحت خطر را شناسایی کرده‌ایم. ‌این لیست نیز شامل جمعیت همکارانی می‌شود که در دو بخش درمانی و بیمه‌ای در حال ارائه خدمات و در معرض خطر هستند و همچنین افرادی که ریسک بیماری بالا یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند را دربرمی‌گیرد. در ‌این خصوص شناسایی‌های اولیه انجام شده و لیست قابل قبولی تهیه کرده‌ایم و منتظر تصمیمات بعدی هستیم.»

کد خبر: 814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =