۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 819

صیادی، شغلی سخت و زیان‌آور

محمد بردال، عضو اتحادیه صیادان استان بوشهر
صیادی، شغلی سخت و زیان‌آور

خواسته اصلی جامعه صیادی کشور، اضافه شدن شغل صیادی به ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور است که البته باید سازوکار و پیش‌نیاز نخستین آن فراهم شود تا بار مالی مضاعفی به سازمان تأمین‌اجتماعی نیز تحمیل نشود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، صیادی را باید یکی از مشاغلی دانست که هزاران نفر از مردم ساحل‌نشین کشورمان قرن‌هاست به آن مشغول هستند. خواسته اصلی جامعه صیادی کشور، اضافه شدن شغل صیادی به ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور است که البته باید سازوکار و پیش‌نیاز نخستین آن فراهم شود تا بار مالی مضاعفی به سازمان تأمین‌اجتماعی نیز تحمیل نشود. همسایگی هفت استان ایران با دریا در شمال و جنوب کشور و اشتغال پایدار قشر زیادی از مردم این استان‌ها برای مسئولان دارای اهمیت زیادی است.

همگرایی نمایندگان هفت استان در مجلس شورای اسلامی برای بررسی جوانب و تصویب طرح اضافه شدن شغل صیادی در رده مشاغل سخت و زیان‌آور، لازم است. البته در این میان، مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی و بیش از همه مدیرعامل آن در این جهت همکاری زیادی داشته‌اند. شغل صیادی سالیانه باعث ازکارافتادگی و خسارت‌های جانی و مالی به تعداد زیادی از هموطنان می‌شود. در سال‌های اخیر که صیدگاه‌های کشور ضعیف شده‌اند؛ صیادان ناچارند وارد آب‌های بین‌المللی و بعضاً کشورهای همسایه شوند و تبعات خطرناک آن را به جان بخرند. ماحصل چنین رویه‌ای دستگیری و زندان یا تیراندازی و قتل از طرف گاردهای ساحلی کشورهای همسایه است و ما هر چند روز شاهد این رخداد هستیم. اگر شغل صیادی شامل مشاغل سخت شود قطعاً این به آب و آتش زدن از طرف صیادان انجام نخواهد گرفت و با پشتوانه مناسب نیازی برای به خطر انداختن جان خود ندارند.  

این شغل این روزها به دلایل مختلف مانند تغییرات اقلیمی، کم شدن منابع آبزی، آلودگی دریا، از بین رفتن زیستگاه‌ها، کمبود و سختگیری در عرضه سوخت و گرانی ادوات صیادی دچار تزلزل شده است. به نظر می‌رسد با اضافه شدن صیادی به مشاغل سخت و زیان‌آور تعداد زیادی از صیادان فعلی بازنشسته شده و کمک زیادی به تداوم این شغل شود.  کمبود ذخایر آبزی در خلیج‌فارس و دریای عمان صیادان را تا عمق آب‌های همسایگانی می‌فرستد که با گلوله از آنها پذیرایی می‌کنند.  

من به عنوان عضوی از اتحادیه صیادان استان بوشهر از سازمان تأمین‌اجتماعی و نمایندگان استان‌هایی که در خط ساحلی قرار گرفته‌اند درخواست رسیدگی مجدد به این موضوع و پیگیری مهمترین خواسته جامعه صیادی را دارم. در این میان نگاه خاص صیادان به وجود مدیرعامل سازمان تأمین احتماعی است که بارها به صورت اختصاصی پیگیر بیمه صیادان استان بوشهر بوده و از وضعیت امرار ‌معاش و مشکلات این قشر ضعیف کشور به خوبی آگاه است. بعد از انتصاب مصطفی سالاری در رأس مدیریت سازمان تأمین‌اجتماعی، جامعه صیادی کشور امیدوار شد تا او کمک کنند تا با قرارگیری صیادی در رده مشاغل سخت و زیان‌آور، اصلی‌ترین خواسته جامعه صیادان ایران جامه عمل بپوشد.

کد خبر: 819

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =