کارگرانی که عیدی می‌گیرند و آنهایی که عیدی نمی‌گیرند

مطابق قانون کار و در قالب دو برابر حداقل حقوق پایه، عیدی کارگران هر سال در اسفندماه پرداخت می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، پرداخت عیدی کارگری در کارگاه ها معمولاً نسبت به شرایط عرفی کارگاه در دو ماه پایانی سال انجام می شود اما به صورت قانونی مهلت پرداخت عیدی کارگری همان اسفند هرسال است و همه شرکت‌های مشمول قانون کار باید به ازای یک سال کار، به کارکنان خود معادل ۶۰ روز آخرین دستمزد را به عنوان عیدی پرداخت کنند.

با نزدیک شدن به پایان سال کارمندان، کارگران و صاحبان کسب وکار و کارفرمایان به فکر پرداخت عیدی و سنوات نیروی کار می افتند که بر اساس قانون عیدی و پاداش کارگران معادل دو ماه پایه حقوق آنها پرداخت می‌شود و حداکثر نباید از ۳ برابر آن نباید تجاوز کند.

با توجه به حداقل دستمزد یک میلیون و ۸۳۶ هزار تومانی کارگران در سال ۹۹ حداقل عیدی کارگران برای سال جاری، ۳میلیون و ۶۷۰ هزار تومان و حداکثر عیدی کارگران ۵میلیون و ۵۰۵ هزار تومان خواهد بود. یعنی عیدی سال ۹۹ کارگران نباید از ۳میلیون و ۶۷۰ هزارتومان کمتر و از ۵میلیون و ۵۰۵ هزار تومان نباید بیشتر باشد.

گفتنی است که میزان عیدی ۹۹ کارگران حداقلی بگیر که پایه حقوق‌شان یک میلیون و ۸۳۶ هزار تومان است به تناسب تعداد ماه کارکرد توسط کارفرمایان پرداخت می شود.

کارگران بدون عیدی و سنوات

برخی کارفرمایان در طول سال با بهره گیری از کارگران بدون در نظر گرفتن قانون کار و استفاده از کارگران در ساعت های کاری بسیار بیشتر از ساعات کار تعیین شده در قانون کار و گماردن آنان به کارهای بسیار سخت و طاقت‌فرسا در محیط های کاری بدون رعایت استانداردهای محیط کار و با وجود پرداخت های خارج از قاعده و پایینتر از حداقل حقوق قانونی کارگر در پایان سال نیز سنوات و عیدی آنها را پرداخت نمی کنند.

این بخش از کارفرمایان کارگران را بدون امضای قرارداد و برای فرار از انجام تعهدات قانونی خود به کار می گیرند و در این راستا کارگران هم برای اینکه شغل خود را از دست ندهند، اعتراضی انجام نمی دهند.

تضییع حقوق کارگران و نادیده گرفتن حتی حقوق قانونی کارگر در شرایطی است که حتی بسیاری از کارگرانی که تمام حقوق قانونی خود را در زمان مقرر قانونی دریافت میکند با مشکلات معیشتی روبرو هستند و دریافتی آنها با ارقام تعیین شده هزینه های معیشت، فاصله بسیار دارند.

   

کد خبر: 8431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =