مردم مراقب پیک اسفند و بهار کرونا باشند

متخصص طب اورژانس بیمارستان شهید فیاض‌بخش، با بیان اینکه از شروع بیماری کرونا، سه قله پیک را پشت‌سر گذاشته‌ایم، ‌از مردم خواست در پیک چهارم کرونا که در اسفند و بهار امسال رخ می‌دهد، از خود مراقبت کرده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر احمدرضا خزاعی با بیان اینکه بیماری کرونا ابتدا یک بیماری ناشناخته بود و اکنون نیز تمامی ابعاد بیماری‌زایی و درمانی کووید ۱۹ شناخته شده نیست، افزود: ابتدای همه‌گیری، با توجه به کم و ضد و نقیض بودن اطلاعات مربوط به کرونا، با هجوم ناشی از اضطراب بیماران به مراکز درمانی مواجه بودیم؛ اما رفته‌ رفته با افزایش اطلاعات اولیه مردم نسبت به بیماری، اضطراب مردم فروکش کرد و مراجعه‌های سرپایی نیز کاهش یافت.

وی افزود: بیمارستان‌های ملکی سازمان از همان ابتدای شناسایی بیماری کووید ۱۹ در کشور همسو با سیاست‌های نظام سلامت، نسبت به پذیرش و درمان بیماران اقدام کرد. بیمارستان فیاض‌بخش نیز در کنار سایر بیمارستان‌ها با اختصاص دو بخش داخلی مردان، داخلی زنان و ICU، بیماران را پذیرش می‌کرد.

متخصص طب اورژانس، افزود: یکی از مسائلی که ابتدای همه‌گیری وجود داشت، تشخیص بیماری بود؛ در مراکز ملکی استان تهران، محلی برای انجام تست PCR وجود نداشت و مجبور بودیم از آزمایشگاه‌های مراکز دولتی و نیز خصوصی استفاده کنیم؛ اما خوشبختانه با حمایت و پی‌گیری‌های اداره‌کل درمان مستقیم و مدیریت درمان استان تهران، در دو مرکز شامل آزمایشگاه «رفرانس» و «بیمارستان شهید لبافی‌نژاد» امکان انجام تست PCR فراهم شد.

خزاعی افزود: همچنین سایر مشکلات مانند کمبود تخت و تامین اکسیژن وجود داشت که در این زمینه نیز سازمان اقدامات خوبی را برای مراکز درمانی سراسر کشور انجام داد و برای تامین اکسیژن، دستگاه اکسیژن‌ساز، تانک و کپسول اکسیژن خریداری و مشکل تمامی بیمارستان‌های ملکی از این نظر برطرف شد.

وی افزود: همچنین در ابتدای همه‌گیری، یکی از مشکلاتی که وجود داشت، کمبود در زمینه تجهیزات و وسایل فردی و شخصی برای ایمنی در مقابل ویروس بود و وسایلی مانند ماسک، گان، دستکش، شیلد و ... به تعداد کافی وجود نداشت؛ اما خوشبختانه این مسئله نیز با پی‌گیری‌های سازمان و شخص مدیرعامل برطرف شد و با حمایت‌های مالی توانستیم لوازم مورد نیاز را خریداری کنیم.

متخصص طب اورژانس افزود: می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که مراکز ملکی سازمان در تهیه وسایل و محافظت فردی کارکنان حتی در مقایسه با مراکز بزرگ، بسیار خوب عمل کرده است.

خزاعی فعالیت در بخش اورژانس را در یک سال اخیر بسیار سخت و سنگین توصیف کرد و افزود: زیرا نیمی از مراجعه کننده‌های بیمارستان، به نحوی گذارشان به بخش اورژانس می‌افتد؛ این ازدحام، شرایط روانی مراقبت از بیماران کووید۱۹ را به دلیل احتمال انتقال بیماری به خود و به صورت ناقل به اعضای خانواده دشوار می‌کند؛ اما همکاران طب اورژانس، پزشکان و پرستاران با سعه صدر و با تمام توان به وظایف خود عمل می‌کردند.

سه قله پیک کرونا

وی با بیان اینکه از شروع بیماری کرونا، سه قله شیوع را پشت‌سر گذاشته‌ایم، افزود: اولین دوره پیک بیماری در اسفند ۹۸ رخ داد؛ در این مدت تعداد بستری‌ها در تمامی مراکز درمانی به سرعت افزایش یافت و در بیمارستان‌های ملکی حدود ۱۰۰۰ نفر بستری شدند.

متخصص طب اورژانس افزود: از اواخر فروردین، تعداد بیماران رو به کاهش رفت و اوایل تیر به حالت ثابت درآمد؛ در آن دوران احساس می‌شد که همه‌گیری درحال کنترل است؛ اما مجدد از اواخر تیر با افزایش شیوع بیماری مواجه شدیم که تا اواخر مرداد به طول انجامید و سپس بیماران کاهش یافتند.

خزاعی افزود: اما از اواخر مهر امسال، پیک بسیار شدید داشتیم و می‌توان گفت، آبان امسال، سخت‌ترین ماه این دوران برای همکاران درمانی بود.

وی افزود: به تدریج از اوایل آذر همراه با قوانین قرنطینه شدیدتری که وضع شد، تعداد مراجعه‌ کننده‌های سرپایی و بستری کمتر شد. همچنین در ماه‌های اخیر و از اوایل دی از نظر تعداد بیماران بستری با کاهش مواجه هستیم و خوشبختانه تعداد فوتی‌ها نیز در ماه‌های اخیر کم شده است و امیدواریم با پیک مجدد در اسفند و بهار سال آینده مواجه نشویم.

متخصص طب اورژانس بیمارستان فیاض‌بخش، با اشاره به وضعیت واکسیناسیون کادر درمان در محل خدمت خویش، افزود: انجام واکسیناسیون در محل خدمت ما آغاز شده است و گروه‌های پرخطر مانند همکارانی که در ICU، اورژانس و بخش کرونا فعالیت می‌کنند، واکسینه شده‌اند و امید است با افزایش پوشش واکسیناسیون، اطمینان خاطر برای همه ایجاد شود.

خزاعی با اشاره به تعداد ۵۵ نفر شهید سلامت تامین‌اجتماعی در سراسر کشور در حوزه‌های درمانی، بیمه‌ای و ستادی، افزود: در مدت شیوع کرونا تعداد قابل توجهی از همکاران ما در بخش درمان به ویروس کرونا مبتلا شدند که  متاسفانه ۱۵ نفر از همکاران بخش درمان استان تهران و ۵ نفر از همکاران بیمارستان فیاض‌بخش، شهید سلامت شدند.

کد خبر: 9587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =