بورسی شدن شستا آبرویی برای اقتصاد ایران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است: ورود هرچه بیشتر شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ اقتصادی مانند شستا به بورس، می‌تواند آبرو و اعتبار بازار سرمایه و نهایتا اقتصاد ایران را ارتقاء دهد و از سوی دیگر مزایای بسیاری برای خود این شرکت‌ها دارد.

جعفر قادری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین درباره آثار و پیامدهای ورود شرکت‌‎های به بازار سرمایه اظهار کرد: حضور شرکت‌های بزرگ مانند شستا در بازار سرمایه می‌تواند حجم معاملات در بازار را افزایش دهد و از سوی دیگر به شرکت‌‎ها نیز کمک بیشتری می‌‎کند تا در اجرای تکالیف و الزامات خود با شفافیت بیشتری حرکت کنند. یکی از دلایلی که ما شفافیتی در اقتصاد نداریم این است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ در بازار سرمایه حضور ندارند اما ورود اینگونه شرکت‌ها مانند شستا می‌تواند آبرو و اعتباری برای بورس و اقتصاد ایران باشد.

وی افزود: در واقع چهره اقتصاد ایران نیز با حضور شرکت‌های بزرگ در بازار سرمایه شفاف‌تر و آبرومندانه‌تر می‌شود. طبعاً وقتی تعداد شرکت‌های بیشتری در بورس حضور دارند، قدرت انتخاب و خرید سهم برای مردم بیشتر می‌شود و سبد سهام پیش روی سهامداران متنوع‌تر خواهد شد. بنابراین ما روزبه‌روز شاهد رونق بیشتر بازار سرمایه خواهیم بود؛ چراکه انتخاب‌های بهتری برای مردم به عنوان مشتریان سهام بازار بورس وجود خواهد داشت و این تنوع به خودی خود کمک می‌‎کند تا حال و روز بورس بهتر از گذشته شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولتمردان چه وظیفه‌ای برای حضور هرچه بیشتر و پررنگ‌تر شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی در بورس دارند و چه اقداماتی باید در این راستا انجام دهند؟ گفت: دولت و متولیان امر باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا تعداد بیشتری از شرکت‌های زیرمجموعه خود را به بورس وارد کنند، حتی اگر سهم اندکی از شرکت‌های خود را وارد این بازار کنند، حاصل شفافیت و بهبود عملکرد آن‌ها خواهد بود. از سوی دیگر نیز مجموعه‌های بزرگ اقتصادی که خصوصی هستند هم باید ترغیب شوند به بازار سرمایه وارد شوند؛ چراکه این اتفاقات سبب می‌شود تا اعتبار این بازار بیشتر شود. البته دولت در این زمینه وظیفه بسترسازی را برعهده دارد و باید شرایط را برای بورسی شدن آن‌ها به گونه‌ای فراهم کند تا شرکت‌های خصوصی بزرگ هم راه توسعه و پیشرفت خود را از این ویترین ببینند.

قادری درباره نقش مجلس در این زمینه نیز تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن نیز به عنوان وکلای مردم از بعد نظارتی، بسترسازی و قانونگذاری تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا بتوانند موانع احتمالی که در این راستا وجود دارد را برطرف کنند و شرکت‌های بزرگ اقتصادی یکی پس از دیگری بتوانند وارد بازار سرمایه شوند. در مسیر بورسی شدن نیز اگر نیازی به حمایت‌های قانونی باشد، مجلس تمام‌قد در این زمینه آماده حمایت خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین اگر در موردی مشکلی از نظر اجرایی وجود داشته باشد با برگزاری جلسات با مسئولان اجرایی آن‌ها را بررسی می‌کنیم و هماهنگی‌های لازم را بین دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف برای این مهم ‌افزایش می‌دهیم.

به گفته قادری، باید به این نکته توجه کرد که اقتصاد ایران هرقدر از حالت دولتی امروز خود خارج شود و بیش از پیش بورسی شود، ویترین و چهره بهتری در کشور و منطقه پیدا می‌کند و شرکت‌هایی مانند شستا نیز هرقدر حضور پررنگ‌تری در بازار سرمایه داشته باشند، اعتبار و آبروی اقتصاد کشور را بالاتر می‌برند.

کد خبر: 998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =