کسری بودجه نداریم، اگر دولت بدهی جاری خود را بدهد

تامین اجتماعی حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان از دولت و ۵۰ هزار میلیارد تومان هم از کارفرمایان طلب دارد که از گذشته تا به الان شکل گرفته است. وضعیت جاری سازمان وضعیت مطلوبی است و در آینده نیز اگر دولت به تعهدات جاری خود عمل کند، سازمان در تأمین مالی به مشکل برخورد نخواهد کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، سه شنبه هفته گذشته، 22 مهر ماه، خبری به نقل از معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روی خبرگزاری دولتی ایرنا رفت که از کسری هنگفت بودجه سازمان تامین اجتماعی خبر می داد. حجت الله میرزایی در آن روز اعلام کرد: «امسال سازمان تامین اجتماعی بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد».

اهمیت این خبر به حدی بود که به فاصله کمتر از سه ساعت، جمیل حق پرست، معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین اجتماعی در گفت و گویی با همان خبرگزاری اظهار کرد: «تعادل منابع و مصارف این سازمان از نیمه دوم سال گذشته برقرار شده است و سازمان تأمین اجتماعی به هیچ عنوان با کسری بودجه مواجه نیست».

جمیل حق پرست در گفت و گو با ایرنا افزود: در حال حاضر هرماه بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان برای ارائه خدمات و ایفای تعهدات سازمان تأمین اجتماعی به جامعه هدف هزینه می‌شود و مجموع منابع سازمان نیز در همین حدود است و سازمان هیچگونه مشکلی برای تأمین منابع مورد نیاز خود ندارد.

وی بیان برخی مطالب درباره کسری منابع سازمان تأمین اجتماعی را نتیجه سوء برداشت و اطلاعات ناقص برشمرد و گفت: طی ماه های گذشته ۳۲ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت در قالب سهام شرکتهای دولتی دریافت شده و متناسب سازی حقوق بازنشستگان نیز بر همین اساس از دو ماه پیش انجام شد. 

در این خصوص اما، دکتر علی حیدری، نایب رئیس و عضو هیأت مدیره سازمان تامین اجتماعی کسری بودجه را یکی از بیماری‌های مزمن سازمان تامین اجتماعی در چند دهه اخیر می داند و معتقد است چون دولت بدهی‌هایش به تامین اجتماعی را در قانون بودجه سالانه در نظر نمی گیرد، سازمان تامین اجتماعی هم اگر چه تمایل دارد مطالبات بیمه‌ای را نقد و به روز بگیرد، اما ناچار است این بدهی‌ها را در سالهای بعد به روز رسانی و در قالب سهام، با مکانیزم تهاتر اموال و دارایی‌ها دریافت کند.

نایب رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی در خصوص وضعیت فعلی سازمان تأمین اجتماعی و اینکه آیا دچار ورشکستگی است یا خیر، گفت: اثری که کرونا در سازمان تامین اجتماعی گذاشت اثری چند وجهی داشت. در شرایط موجود بسیاری از کارگاه‌ها یا تقلیل نیرو یا تقلیل شیفت دادند و یا تعطیل شدند. سازمان در شرایط کرونایی نمی‌توانست به سراغ کارفرمایان برود و بدهی‌های معوقه خود را وصول کند. ما حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان از دولت و ۵۰ هزار میلیارد تومان هم از کارفرمایان طلب داریم که از گذشته تا به الان شکل گرفته است. در شرایط کرونا ما نمی‌توانستیم به سراغ کارفرمایانی برویم که در هزینه‌های جاری دچار مشکل هستند. در مجموع با تلاشی که همکاران سازمان و همچنین همکاران بخش بیمه‌ای انجام دادند وضعیت جاری سازمان وضعیت مطلوبی است و در آینده نیز اگر دولت به تعهدات جاری خود عمل کند، سازمان در تأمین مالی به مشکل برخورد نخواهد کرد.

کد خبر: 1052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =