خام فروشی حدود ۳۲ هزار تن روده طی ۱۰ سال

روده گوسفند ماده اولیه صنعت نخ جراحی به حساب می‌آید. فعالان این صنعت نگران خام فروشی روده گوسفند به خارج و کمبود ماده اولیه در داخل هستند. بررسی‌های آتیه آنلاین نشان می‌دهد، طی ۱۰ سال گذشته (از سال ۹۷ تا ۸۸) حدود ۳۲ هزار تن روده به ارزش تقریبی ۸۳۹ میلیون دلار از کشور صادر شده است. در حالی که می‌توانست این محصول با تبدیل در داخل کشور ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند.

به گزارش آتیه آنلاین، صنعت فرآوری و صادرات روده از آن صنایعی است که نوعی خام فروشی به حساب می‌آید. این صنعت در بخش کشاورزی بعد از صادرات زعفران و خاویار جزء ارزآورترین صنایع کشور در بخش کشاورزی به حساب می‌آید اما همان‌طور که زعفران ایرانی را خام و فله‌ای صادر می‌کنیم تا ارزش ارزش افزوده بیشتر آن نصیب دیگر کشورها شود، صادرات خام روده هم در دستور کار فعالان این بخش است. صدور روده به خارج از کشور در بین تولیدکنندگان نخ جراحی نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. سالانه حدود ۲۲ میلیون راس گوسفند و بز در ایران کشتار می‌شود که روده‌های آن، پس از زهتابی و آماده‌سازی راهی کشورهای مقصد می‌شود. این در حالی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صدور مجوز برای ایجاد واحدهای جدید تولید نخ جراحی را متوقف کرده است و همان واحدهای مجوز دار هم نگران کمبود ماده اولیه برای صنعت خود هستند.

ایران جزء ۱۰ کشور صادرکننده روده

ایران جزء ۱۰ کشور صادر کننده روده در جهان است. روده تولیدی ایران از نظر کیفیت حرف اول را در جهان می‌زند. بر اساس برآوردها، سالانه حدود ۶۰۰ میلیون متر روده گوسفند در ایران استحصال می‌شود و ارزآوری صادرات خام آن حدود ۱۰۰ میلیون دلار است.

روده گوسفندی در کشورهای اروپایی کاربردهایی مانند نخ جراحی، روکش سوسیس، سیم بدمینتون، سیم آلات‌موسیقی، کرم بهداشتی و لاستیک خودرو دارد، اما اگر به جای صادرات خام آن تنها یک محصول نخ جراحی کرومیک فرآوری و سپس صادر شود، برای کشور با ارزآوری یک میلیارد دلاری در مقایسه با خام فروشی، سود ۱۰ برابری خواهد داشت.

هر متر روده می‌تواند به ۷۵ سانتی متر نخ جراحی تبدیل شود، نخ کرومیک کات گوت، از نخ‌های پرمصرف در پزشکی است که از بافت‌های زیر مخاطی روده حیواناتی مانند گوسفند تهیه می‌شود. این بافت طبیعی در معرض آنزیم بدن بین ۵ تا ۷ روز جذب می‌شود. با وجود توان تولید در داخل، ایران روده گوسفندی خود را به صورت خام صادر می‌کند و نخ بخیه آماده را به کشور وارد می‌کند که گاهی محصولات تقلبی و بی‌کیفیت هم به بازار وارد می‌شود.

محدودیت برای صدور مجوز واحدهای تولید نخ بخیه

به گفته مسئولان وزارت بهداشت در حال حاضر ۲۹ شرکت وارد کننده نخ بخیه و هفت شرکت ایرانی تولید کننده نخ جراحی در کشور به ثبت شده است. اما مسئولان وزارت بهداشت با وجود میزان مناسب ماده خام اولیه در کشور لازم نمی‌دانند که واحد جدیدی برای تولید نخ بخیه در کشور ایجاد شود و صدور مجوزها در این بخش متوقف شده است که این مسئله با اعتراض پزشکان مواجه شد. بعد از این اعتراضات، وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای، بخشنامه جدیدی را صادر کرد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در حمایت از تولیدات داخلی به منظور تامین نیازمندی‌های مراکز درمانی و جلوگیری از کمبود در این حوزه و همچنین با توجه به پیگیری از پزشکان جراح، صدور یا تمدید مجوز برای بخیه کات گوت تا پایان سال ۱۴۰۰ تمدید شد.

صادرات حدود ۳۲ هزار تن روده خام

بررسی آمارهای گمرک نشان می‌دهد که طی سال ۹۷ تا ۷۷ در مجموع حدود ۳۱ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۲۸۴ کیلوگرم روده خام از کشور به ارزش ۸۳۸ میلیون ۵۱۵ هزار و ۶۱۱ تن صادر شده است. در حالی که می‌شد این محصول را به کالایی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل کرد و برای کشور اشتغال هم به‌وجود آورد. با این وجود صادرکنندگان محصولات کشاورزی به شدت فعال هستند که به روند خام فروشی روده ادامه دهند. آن‌طور که محمود محمودی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان روده ایران به مهر اعلام کرده است، ایران توانسته مجوز صادرات روده به اروپا را برابر با دستورالعمل‌های جدید کسب کند. این اتحادیه با پیگیری‌های مکرر توانسته یکی از هفت کشور صادرکننده روده از میان ۱۷ صادرکننده این محصول به اتحادیه اروپا باشد.

کد خبر: 10633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =