سناریوهای پیش‌روی کارگران در افزایش دستمزد

سومین جلسه شورای عالی کار در خصوص تعیین دستمزد سال ۱۴۰۰ کارگران، امروز در حالی برگزار می شود که در جلسات گذشته این شورا در ارتباط با تعیین حداقل مزد کارگران موضوعات مختلف بررسی و مطرح شد اما نتیجه‌گیری در این خصوص با توجه به سناریوهای مطرح شده از طرف کارگران و کارفرمایان، احتمالا امروز به نتیجه خواهد رسید.

به گزارش آتیه آنلاین، جزئیات پیشنهادهای مطرح شده توسط کارگران و کارفرمایان در شورای عالی کار در خصوص تعیین دستمزد ۱۴۰۰ تا به امروز  مبالغی از ۷۵۰ هزار تا ۲ میلیون تومان را شامل می شود که البته هیچگونه توافقی در این خصوص هنوز صورت نگرفته است.

خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در خصوص برخی پیشنهادهای مطرح شده می گوید: آخرین پیشنهاد نمایندگان دولت در شورای عالی کار ۳۴.۲ درصد افزایش بر روی همه آیتم‌های مزدی است که با احتساب اعمال این مدل، رقم افزایش درآمد کارگران مبلغ یک میلیون و ۱۲ هزار تومان خواهد بود.

گفتنی است که آخرین نظر کارفرمایان بر افزایش ۳۴ درصدی دستمزد صرفاً بر روی پایه مزد و ثابت ماندن سایر آیتم‌ها است و با این حساب، دریافتی کارگران حدود ۷۵۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

خدایی می افزاید: پیشنهاد گروه کارگری بر افزایش یک میلیون و ۹۵۵ هزار تومانی درآمد کارگران متمرکز شد، ما خواستار این هستیم که حداقل ۸۰۰ هزار و خورده‌ای تومان به پایه مزد افزوده شود و باقی روی مزایا مزدی قرار بگیرد.

با افزایش ۳۴ درصد افزایش هزینه‌های زندگی در طول سال جبران نمی‌شود، برای جبران قدرت خرید از دست رفته، مزد باید یک میلیون و ۹۵۵ هزار تومان یعنی به اندازه تفاضل دو سبد معیشت متوالی زیاد شود.

شایان توجه است که کمیته دستمزد در ماه‌های گذشته با تشکیل جلسات متعدد در خصوص سبد معیشت کارگری بررسی های فراوانی انجام داد که منجر به خروجی ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی سبد معیشت برای ورود نمایندگان کارگری به جلسات شورای عالی کار شد.

سومین جلسه شورای عالی کار امروز با حضور نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران در راستای تعیین دستمزد ۱۴۰۰ کارگران تشکیل خواهد شد.

کد خبر: 10789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =