همه مصائب کارگران ساختمانی در ایام کرونایی

کارگران ساختمانی بخش بزرگی از جامعه کارگران کشور هستند که در شرایط اقتصادی ناشی از کرونا و تحریم‌های اقتصادی که کارهای عمرانی و پروژه‌های ساخت و ساز را تحت تاثیر قرار داده است، مشکلات فراوانی را تجربه می‌کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مواردی نظیر بیمه، مشمولیت سخت و زیان‌آور، حمایت‌های لازم از نهادهای مرتبط و اشتغال پایدار از درخواست های اساسی کارگران ساختمانی  محسوب می شود چرا که با توجه به ماهیت و جایگاه متزلزل اشتغال کارگران ساختمانی و فصلی، نوسانات در حوزه‌های اثرگذار در اقتصاد، اشتغال و معیشت کارگران ساختمانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با توجه به آمار، ۱۵ درصد از کارگران ساختمانی را کارگران فصلی تشکیل می‌دهند که این بخش از کارگران، مشکلاتی مانند عدم اشتغال ثابت، کاهش اشتغال موجود در فصول سرد همراه با کاهش فعالیت‌های ساختمانی، مسائل بیمه ای، موارد حمایتی و نبود متولی مشخص در بحث ساماندهی را تجربه می کنند. نگاهی به مشکلات حوزه کارگران ساختمانی و کارگران فصلی، خلاء توجه و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اثربخش در حوزه اشتغال و معیشت آن‌ها را نمایان می کند.

مشکلات این بخش از جامعه کار به صورت تاریخی و ناشی از کم‌توجهی در سال‌ها و دهه‌های متمادی وجود داشته است و ضرورت توجه و اهمیت به اشتغال، بیمه، بیمه بیکاری، حمایت ها و قانونگذاری ها در این حوزه بیشتر از همیشه دیده می‌شود.

اقدام مثبت تامین اجتماعی در حوزه بیمه کارگران ساختمانی

با در نظر داشتن مشکلات کارگران ساختمانی در بخش‌های مختلف و نبود اشتغال مستمر، اقدام بسیار مثبتی که در حوزه تامین آینده آنان در طول سال‌های اخیر صورت گرفته، قرار گرفتن این افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است که در حال حاضر با توجه به آمار، بیش از یک میلیون نفر در سطح کشور از مزایای بیمه کارگران ساختمانی بهره مندمی‌شوند.

بر اساس قانون، همه کارگران ساختمانی که در تمامی کارهای ساختمانی و عمرانی و ساخت و سازهای مجاز فعالیت دارند، می‌توانند بر اساس قانون با نام نویسی و اخذ کد ملی، نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه شوند و از مزایا و پوشش‌های این بیمه نامه تا زمانی که حق بیمه آن‌ها پرداخت می‌شود، استفاده نمایند.  

مخاطرات معیشتی کارگران فصلی

فتح الله بیات- رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور- در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین درباره اثرات منفی شرایط کرونایی و مخاطرات معیشتی کارگران ساختمانی و فصلی کشور، گفت: با توجه به اینکه بیماری کرونا بدون در نظر گرفتن شرایط و موقعیت اجتماعی و اقتصادی افراد همه اقشار را در مخاطره قرار می‌دهد، برخی از اقشار جامعه و  به طور خاص کارگران فصلی و ساختمانی بدلیل شرایط حضور در خیابان‌ها برای یافتن شغل روزانه مورد نظر و کسب درآمد و گذران معیشت، شرایط بسیار سخت‌تری را تجربه می‌کنند.

وی افزود: اینکه ماهیت شغلی افراد به چه صورتی باشد و شرایط مقابله با بیماری‌ها،  به شرایط اقتصادی و توان مالی افراد ارتباط مستقیم دارد و با در نظر داشتن شرایط کرونایی کشور، کارگران ساختمانی با نداشتن اشتغال مستمر و طبیعتاً نبود درآمد کافی و مشکلات معیشتی، در خصوص مقابله با بیماری کرونا و حتی تهیه ماسک و وسائل ضدعفونی با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

بیات تصریح کرد: کارگران فصلی و ساختمانی به خاطر اینکه کار ثابتی ندارند و کسب و کار مستمر را تجربه نمی‌کنند از لحاظ اقتصادی تحت فشار هستند و شرایط ایجاد شده کرونایی نیز بر وضعبت متزلزل این قشر از کارگران اثرات منفی بسیاری داشته است.

این فعال جامعه کارگری با اشاره به اینکه یکی از مشکلات این بخش از جامعه کارگری این است که پوشش‌های حمایتی لازم و کافی در راستای تامین معیشت آن‌ها در شرایط جاری و حتی در شرایط خاص مانند بیماری‌ها وجود ندارد و حمایت‌های موجود، نمی‌تواند امنیت بخش، شرایط اقتصادی این قشر باشد، اضافه کرد: پیگیری موضوعات مرتبط با کارگران ساختمانی و فصلی طبیعتاً از طرف انجمن ها صورت می گیرد و البته دولت و شهرداری‌ها نیز در زمینه ساماندهی و برقراری حمایت‌های و بیمه‌ای برای آنها هرکدام دارای وظایف تعریف شده‌ای هستند که با توجه به شرایط این بخش از کارگران باید گفت که همچنان مشکلات بسیاری برای آنان وجود دارد.

یک میلیون کارگران ساختمانی بیمه شده در کشور وجود دارد

رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور با بیان اینکه در حال حاضر در حدود یک میلیون نفر بیمه شده کارگر ساختمانی در کشور وجود دارد، گفت: یکی دیگر از مشکلات کارگران فصلی و ساختمانی این است که محل کار یا مکانی برای حضور ثابت آن‌ها وجود ندارد و این مسئله مشکلاتی در زمینه بازرسی‌ها و نهایتاً بیمه در نظر گرفته شده برای آن‌ها ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: شرایط ایجاد شده کرونایی در کشور و اثرگذاری آن در بخش‌های اقتصادی و عمرانی به طور مستقیم بر اشتغال و معیشت کارگران فصلی و ساختمانی اثر گذاشته است و کار این بخش از کارگران را که به صورت روزانه در دسترس است، با کاهش بسیار شدید مواجه کرده و شرایط اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و کاهش ساخت و ساز و فعالیت‌های عمرانی در شهرها یکی از عوامل اثرگذار در کاهش کار کارگران ساختمانی و فصلی است.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور در ادامه با تاکید بر اینکه ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی بارها توسط دولت‌ها، مجالس شورای اسلامی و انجمن‌های صنفی آنان پیگیری شده است افزود: این در حالی است که همچنان مشکلات این بخش از جامعه کارگری کاملاً محسوس است که می‌توان به مشکلات ناشی از بیمه بیکاری، مسائل مربوط به مشاغل سخت و زیان آور که شامل این بخش از کارگران نمی شود و البته آمار حوادث بالای کار اشاره کرد. 

کد خبر: 13213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =