برخی دستگاه‌های اجرایی مردود شدند

پیرو انتشار یادداشتی با تیتر «تبرت را زمین بگذار» به قلم دکتر هادی کیادلیری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات، پاسخی از سوی یکی از کارشناسان حوزه جنگل و مخاطب آتیه‌آنلاین به دفتر این رسانه ارسال شد.

به گزارش آتیه آنلاین، پیرو انتشار یادداشت دکتر کیادلیری با تیتر «تبرت را زمین بگذار»،  شاهرخ جباری ارفعی، عضو سابق شورای عالی جنگل به دفتر آتیه آنلاین ارسال شد. متن کامل پاسخ او به این شرح است:

پاسخ به نقد آقای دکتر کیادلیری

از آنجایی که اینجانب یکی از امضاکنندگان نامه درخواست فعالیت دوباره جنگل‌های آموزشی هستم؛ برای تنویر افکار مخاطبان محترم سایت موارد زیر را به استحضار می‌رسانم.

به عنوان مقدمه یادآور می‌شود آقای دکتر هادی کیادلیری از کنش‌گران پرکار منابع طبیعی و محیط زیست بوده و پای ثابت رسانه‌ها در دهه اخیر بوده‌اند. اما دیدگاه ایشان مخالفان زیادی نیز بین همکاران ایشان و کارشناسان اجرایی دارد و احتمالا همین نکته موجب برخورد تند ایشان با یک درخواست معقول شده است!

در مورد نقد ایشان می‌توان موارد زیادی را یادآور شد اما فقط به چند مورد اکتفا می‌شود:

۱-از آقای دکتر کیادلیری به خاطر نقد نامه سپاس‌گزاری می‌شود. بدیهی است راه‌حل‌های درست پس از گفتگوهای سازنده به دست خواهد آمد.

۲-انتخاب عنوان نقد و مشابه سازی آن با شعار معروف تفنگت را زمین بگذار شایسته یک گفتگوی علمی و مهربانانه نیست. در واقع نقد غیراصولی هم به نوعی به دست گرفتن تبر است و باید آن را زمین گذاشت و نظرات را به صورت محترمانه، مهربانانه و منصفانه بیان کرد.

۳-بهتر بود استاد گرامی برداشت خود را به فرازهایی از نامه مستند کردند؛ زیرا بسیاری از مطالبی که به مخالفان واقعی یا واهی نسبت داده شده (مثلا این جمله که برخی دانشگاهیان عدم قطع درختان را مانعی برای آموزش، تولید علم و ... می‌دانند) نه تنها در نامه نیامده بلکه از آن استنباط نیز نمی‌شود.

۴-استاد تلویحا فرموده‌اند که در گذشته از جنگل‌های آموزشی برای کسب درآمد دانشگاه‌ها استفاده می‌شده است؛ حتی اگر این گزاره درست هم باشد باید رویه گذشته را تغییر داده و این جنگل‌ها را بنا به نظر استاد در این نقد به سمت "مطالعه، تحقیق، آموزش و در نهایت ارائه مدل‌های علمی -مدیریتی جنگل‌ها" سوق داد.

۵-متاسفانه دکتر کیادلیری عزیز همواره و حتی در این گفتار راه حل مدیریت پایدار جنگل را از کارشناسان دستگاه اجرایی و دیگر همکاران خود طلب می‌کنند؟ این بندگان خداوند که در پیشگاه استاد امتحان خود را در ۶۰ سال سپری شده داده و مردود شده‌اند؛ از این روی لازم است ایشان و هم‌فکران‌شان از میدان حرف به میدان عمل کوچ نموده و مدیریت یک واحد طرح جنگلداری را از تهیه تا اجرا عهده‌دار گردند. اتفاقا این نامه در راستای همین جستار است و خواهان نقش موثر دانشگاه های مختلف علوم جنگل در رویکرد جدید به مدیریت جنگل‌های کشور است.

ای‌کاش استاد در هنگامی که در موضع ریاست بوده و امکان عمل داشته‌اند؛ تقاضای تهیه و اجرای طرح مدیریت جنگل برای یک واحد طرح (سری) را برای دانشگاه محل کار خود می‌نموده و ایده آل‌های خود و هم‌فکران را به طور عینی دنبال می‌نمودند؛ شاید این تجربه به تعامل بیشتری با کارشناسان دستگاه اجرایی و بقیه همکاران ایشان منجر می‌شد.

۶-در مورد دیگر مطالب گفتار استاد (مانند تامین ۱۰ درصد نیاز صنایع از جنگل‌های شمال یا جنگل‌های بدون طرح) نیز توضیحاتی لازم است که برای جلوگیری از اطاله کلام به فرصت دیگری موکول می‌شود.

با آرزوی تن‌درستی و به‌روزی برای استاد و امید به هم‌دلی بیشتر در جامعه جنگل کشور برای عبور از مشکلات موجود.

آتیه آنلاین بر خود لازم می‌داند برای تنویر بیشتر افکار عمومی، متن کامل نامه بخشی از اساتید دانشگاه به رئیس سازمان جنگل‌ها را منتشر کند که در این لینک، به اشتراک گذاشته شده است.

کد خبر: 13781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =