ایجاد خطوط انتقال، شرط صادرات برق تجدیدپذیرها

عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اتاق ایران گفت: وزارت نیرو برای صدور برق شروطی گذاشته است که سرمایه‌گذاران بخش انرژی‌های تجدیدپذیر قادر به انجام آن نیستند. یکی از این شروط ایجاد خط انتقال جدید و دیگری یافتن بازار جدید است.

با وجود پتانسیل‌های زیاد ایران در بخش انرژی تجدیدپذیر اما هنوز این بخش مطابق با استعدادهای کشور توسعه نیافته و از اهداف پیش‌بینی شده در برنامه‌های توسعه‌ای عقب هستیم. وزارت نیرو برای توسعه این شکل از انرژی در ایران، مجوز صادرات برای برق تجدیدپذیرها را صادر کرده است تا برای سرمایه‌گذاران این بخش مشوقی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ایجاد کند اما فعالان برق تجدیدپذیر می‌گویند که عملا با شروطی که برای صدور برق گذاشته شده است، این وزارتخانه مجوز خود را بی‌اثر کرده است.

محمد امین زنگنه عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اتاق ایران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: بخش خصوصی صنعت برق برای صادرات این حامل انرژی به دیگر کشورها باید شروط وزارت نیرو را بپذیرد.

وی افزود: وزارت نیرو می‌گوید که ظرفیت خطوط انتقال برق به پاکستان، افغانستان و عراق تکمیل است و اگر بخش خصوصی می‌خواهد برق صادر کند باید چند صد کیلومتر خط انتقال برق از سیستان و بلوچستان تا پاکستان یا از خوزستان تا بصره احداث کند.

به گفته عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اتاق ایران یافتن مشتری جدید از دیگر شروط وزارت نیرو است. قیمت برق صادراتی هم باید برابر قیمتی باشد که وزارت نیرو با مشتریانش قرارداد می‌بندد.

وی گفت: با شروطی که وزارت نیرو براری صادرات برق گذاشته است، عملا تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر قادر به صادرات برق نیستند زیرا در بخش تجدیدپذیر که سرمایه شرکت‌ها در حد احداث نیروگاه‌های با مقیاس ۲ مگاوات و ۵ مگاوات و ۱۰ مگاوات یا در نهایت ۵۰ مگاوات است، چگونه شرکت‌ها می‌توانند برای احداث چندین کیلومتر خط سرمایه‌گذاری کنند.

زنگنه اضافه کرد: وزارت نیرو حتی حاضر نیست برای صادرات برق با دولت‌های کشورهای مقصد مذاکره کند تا این کشورها احداث خط انتقال برق را خودشان بر عهده بگیرند. به این ترتیب انحصار صادرات برق در اختیار وزارت نیرو باقی خواهد ماند.

کد خبر: 14224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =