سرمایه‌گذاری تنها راه حل بیکاری/ عواقب تحمیل ۱۰۰ هزار نیروی کار در دولت گذشته

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تنها راه حل مشکل بیکاری سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی برای توانمندسازی نیروی کار است نه اینکه نیروی کار را به بنگاه‌های اقتصادی تحمیل کنیم و عواقب آن را سال‌ها روی دوش آن‌ها بگذاریم.

حجت‌اله میرزایی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در شرایط کنونی چگونه مشکل بیکاری حل می‌شود و چه راهکارهایی برای آن وجود دارد؟ اظهار کرد: بیکاری یکی از مشکلات کشور است که با سرمایه‌گذاری جدید و برنامه‌ریزی حل خواهد شد. همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حل مشکل اشتغال و سرمایه‌گذاری حمایت‌های لازم را انجام داده و امید می‌رود با این اقدامات بخشی از مشکلات در حوزه بیکاری کم شود.

وی با بیان اینکه مسیر سرمایه‌گذاری را تا حد امکان هموار خواهیم کرد، افزود: این مسئله که حل مشکل بیکاری از مسیر سرمایه‌گذاری عبور می‌کند یک مبنای تئوریک بین المللی دارد چرا که اشتغال بدون سرمایه‌گذاری نمی‌توان نسبت به توانمندسازی نیروی کار و بنگاه‌های اقتصادی اقدام کرد و در واقع نیروی کار باید با سرمایه ترکیب شود تا اشتغالی صورت گیرد.

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سرمایه‌گذاری برای تامین منابع مالی و توانمند سازی نیروی کار و سرمایه‌گذاری فیزیکی می‌تواند در دستور کار قرار گیرد و هیچ راهی برای حل مشکل بیکاری وجود ندارد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی شش هفت سال اخیر نیز همواره در راستای این اهداف قدم برداشته است که می توان به تامین مالی برای سرمایه‌گذاری، توانمندسازی نیروی کار، هدایت سرمایه به سمت و سوی پروژه‌های مختلف اشاره کرد و تجربه کشورهای مختلف موید درستی این رویکرد است.

میرزایی با اشاره به اینکه برخی تصورشان این است که مشکل بیکاری را می‌توانند از طریق تحمیل نیروی کار به بنگاه‌های موجود و فعال حل کنند که مسیر بسیار نادرستی است، گفت: با این رویکرد از طرفی مشکل بیکاری حل نخواهد شد و ممکن است به تعطیلی بنگاه‌ها بیانجامد. در سال 1389 نیز این تجربه و عواقب و پیامدهای آن را شاهد بودیم چرا که در آن زمان دولت گذشته با وعده به کارگیری 100 هزار نفر نیروی کار جدید مشکلات بسیاری را به وجود آورد. چرا که بخش بزرگی از این تعداد را به بنگاه‌های عمومی تحمیل کردند.

وی ادامه داد: نتیجه اجرای این برنامه نادرست این شد بار هزینه‌ای تحمیل این نیروی انسانی و سیاست نادرست همچنان بر دوش مجموعه‌های بسیاری است و تا امروز در حال تحمل کردن آثار و عواقب این سیاست اشتباه را تحمل می‌کنند. هم اکنون نیز در برخی مناطق که با نرخ بالای بیکاری مواجه هستند متاسفانه مقامات محلی از همین راهکار به عنوان راحت‌ترین راه حل استفاده می‌کنند اما به طور طبیعی با این کار بار بنگاه‌ها افزایش می‌یابد و ممکن است نیروی شاغل هم نتواند کار کند چرا که بنگاه مورد نظر نمی‌تواند با این وضعیت ادامه دهد و در این صورت نتنها از بیکاران موجود کاسته نمی‌شود بلکه ممکن است برخی شاغلان نیز بیکار شوند. اشکال دیگر اینکه با این روش کسانی می‌توانند از این امتیاز استفاده کنند که رانتی دارند و الزما شایسته ترین افراد جویای کار هم ممکن است کار پیدا نکنند.

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: همه باید به این نتیجه برسیم که مشکل بیکاری نه با تحمیل نیروی کار به بنگاه‌های موجود، بلکه با سرمایه‌گذاری جدید، حل مشکلات بنگاه‌ها، توانمندسازی نیروی کار موجود و میدان دادن و فرصت دادن به برندها و بنگاه‌های کارآفرین بزرگ و...  قابل حل است تا بتوان در راستای ایجاد و توسعه سرمایه‌گذاری در این زمینه قدم درستی برداشت.

میرزایی با تاکید بر اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از این پروژه ها حمایت همه جانبه خواهد کرد، درباره برنامه‌ها و سیاست‌های این دستگاه اجرایی برای حل مشکل بیکای و ایجاد اشتغال گفت: این وزارتخانه چند سیاست و مصوبه مهم در این حوزه دارد که می‌توان به سیاست های فعال بازار کار یارانه دستمزد، یارانه بیمه اجتماعی و غیره اشاره کرد که این سیاست‌ها را از سه سال گذشته در هشت استان آغاز کرده است و دیگر برنامه نیز سیاست‌های تامین منابع مالی برای اشتغال پایدار روستایی  نام دارد که در همین حد و اندازه طول عمر دارد.

وی اظهار کرد: برنامه تامین منابع مالی برای اشتغال پایدار روستایی از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار خواهد شد. همچنین این کار از طریق اعطای تسهیلات ارزان قیمت به حوزه کار روستایی و در راستای توسعه روستا انجام خواهد شد. در دوره شیوع ویژه کرونا نیز برای 14 گروه مشاغل آسیب‌پذیر تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفتیم که بخشی از آن‌ها تا کنون پرداخت شده و  بخش دیگر نیز در حال پرداخت است.

کد خبر: 1462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =