حرکت بومرنگی قیمت‌ ارز و سکه، واکنشی به پیروزی بایدن

بازار سکه، طلا و ارز در روزهای انتخابات آمریکا عمدتا روند نزولی داشت، به ویژه از نخستین ساعاتی که بایدن شانس پیروزی‌اش بیشتر و نهایتا پیروز شد اما این نرخ‌ها از بعد از ظهر دیروز تا کنون تغییر رویه داده و به رشد و صعود تمایل بیشتری نشان داده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روز سه‌شنبه انتخابات آمریکا با رقابت و تنش‌های بسیار بین دونالد ترامپ رییس‌جمهور و نماینده حزب جمهوری‌خواه و جو بایدن نماینده حزب دموکرات و معاون رییس‌جمهور در دوران اوباما برگزار شد اما اتفاقی که در بازار طلا و ارز افتاد اینکه از چند روز قبل قیمت‌ها روند نسبتا با ثباتی را تجربه کردند و افزایش چندانی نداشتند، در روز نخست انتخابات و اعلام شدن نتایج اولیه آن که پیش افتادن ترامپ را نشان می‌داد، قیمت‌ها قدری افزایش یافت و نهایتا با شمرده شدن درصد بیشتری از آراء و نزدیک شدن جو بایدن به کاخ سفید، آرامش در بازار بیشتر شد تا اینکه دلار از حدود ۲۹ هزار تومان به حدود ۲۱ هزار تومان در بازار رسید و هر عدد سکه بهار آزادی هم که قیمتی بالاتر از ۱۶ میلیون تومان هم تجربه کرده بود به کانال ۱۱ میلیون تومانی در روز گذشته بازگشت.

البته برخی عوامل در بازار دیروز دست به دست هم دادند تا قیمت‌ها را در این دو بازار بالا نگه دارند و حتی روند افزایشی آن را تکرار کنند که به گفته برخی کارشناسان اقتصادی آخرین تلاش و دست و پا زدن‌ دلالان و سودجویان بازار طلا و ارز بود که به نظر می‌رسد راه به جایی نبرد.

به عنوان مثال قیمت هر دلار آمریکا در روز دوشنبه تقریبا ثابت بود و حوالی ۲۹ هزار تومان فروخته می‌شد در همین زمان نرخ هر یورو نیز در نزدیکی‌های ۳۳ هزار تومان قرار داشت اما به تدریج این قیمت کاهش یافت تا در روز گذشته هر دلار آمریکا تا ۲۱ هزار تومان هم پایین آمد و در ساعات پایانی روز گذشته به بالای ۲۲ هزار تومان رسید اما امروز روند نسبتا صعودی را در بازار طلا و ارز شاهد بودیم. چرا که در صرافی‌های بانکی نرخ فروش هر دلار به ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان و  نرخ فروش هر یورو به ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

سکه هم چنین وضعیتی را تجربه کرد. یک روز قبل از انتخابات ۱۳ میلیون ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد و روز اتخابات و حتی تا حوالی ظهر روز چهارشنبه هفته گذشته به حدود ۱۵ میلیون تومان هم رسید اما نهایتا روز گذشته تا ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم کاهش یافت اما از بعد از ظهر دیروز تا امروز نرخ‌ها در بازار طلا و سکه هم روند افزایشی به خود گرفت و آخرین قیمت‌ها نشان از نرخ ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی برای فروش هر عدد سکه بهار آزادی طرح جدید است.

در این میان آنچه مشخص نیست، دلیل این نوسانات بازار است؛ نوسانهایی که می‌تواند به بسیاری از صنایع و تولید کشور آسیب برساند و اگر این نوسانات حاصل دست و پازدن‌های دلالان در بازار است تا کی می‌خواهد ادامه پیدا کند؟

کد خبر: 1535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =