اثرات کرونا بر آمار اشتغال و بیکاری

شیوع بیماری کرونا در کشور از زمستان سال ۱۳۹۸ آغاز شد و  تقریباً تمامی کسب و کارهای موجود را تحت تاثیر قرار داد و با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده بر اثر شیوع این بیماری، عمدتاً این اثربخشی‌ها در قالب منفی اتفاق افتاده است.

به گزارش آتیه آنلاین، بخش های مختلف فعالیت های اقتصادی در کشور به واسطه پیدایش و همه گیری بیماری کرونا، آسیب های فراوانی را متحمل شدند و یکی از حوزه هایی که در مدت بیش از ۱۶ ماه شیوع کرونا در کشور مورد آسیب رسانی این بیماری قرار گرفته، اشتغال در بخش های مختلف متاثر از کرونا است.

بر اساس آمارهای انتشار یافته در حوزه های بیکاری و اشتغال در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و یا گردشگری، این نکته براحتی قابل استنباط است که بدنبال همه گیری کرونا و تاثیرات آن در حوزه کاهش اشتغال و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها در کشور برای همیشه و یا برای مدت طولانی و یا مقطعی، آمارهای حوزه بیکاری و اشتغال دستخوش تغییراتی شده است.

آمار و اطلاعات این بخش نشان میدهد که البته در مدت کمتر از یکسال و نیم شیوع کرونا در کشور در زمانهای اوج بیماری و دوران پیک آن در شهرهای مناطق مختلف، شرایط متفاوتی از لحاظ اشتغال و فعالیت های اقتصادی در کشور تجربه شده است.

در دوران افزایش آمارهای مبتلایان و فوت شدگان، به طور طبیعی با افزایش محدودیت ها در کشور، کاهش فعالیت های اقتصادی و همینطور افزایش آمار بیکاری کاملاً مشهود بوده است و البته با کاهش آمار ابتلا و فوت کرونایی، افزایش آمارهای اشتغال و بازگشت به کار را در شغل هایی با ماهیت بازگشت زودهنگام به فعالیت، شاهد بودهایم.

کاهش چشمگیر آمار اشتغال با شیوع کرونا در بهار و تابستان ۱۳۹۹

بر اساس اعلام مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد شاغلان کشور در بهار ۱۳۹۹ نسبت به بهار سال ۱۳۹۸ بیش از یک میلیون و ۴۵۵ هزار نفر کاهش داشته است که عمده دلیل این کاهش و یا به عبارتی "افزایش بیکاری" اثرگذاری شیوع بیماری کرونا بر کسب و کارها عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، بدنبال شیوع کرونا و کاهش اشتغال و افزایش نرخ بیکاری در کشور در ماه های ابتدایی همه‌گیری، در تابستان ۱۳۹۹ کاهش تعداد شاغلان نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن در حدود ۷۷۹ هزار نفر بوده است که این مهم نشان از کاهش تاثیرات شیوع کرونا بر اشتغال کشور در تابستان ۹۹ نسبت به بهار این سال است.

بر اساس داده های انتشار یافته مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار،  سرجمع تعداد شاغلان در بهار ۱۳۹۸ تعداد ۲۴ میلیون و ۵۶۵ هزار و ۷۵۳ نفر بوده که در سال ۱۳۹۹ این عدد به ۲۳ میلیون و ۱۱ هزار و ۷۶ نفر رسیده است.

در همین ارتباط در تابستان ۱۳۹۸ تعداد شاغلان کشور عدد ۲۴ میلیون و ۴۰۱ و ۹۲۰ نفر اعلام شده است و این عدد در تابستان ۱۳۹۹ به میزان ۲۳ میلیون و۶۲۲ هزار و ۶۷ نفر عنوان شده است.

افزایش آمار اشتغال در بخش‌هایی از فعالیت های اقتصادی

بر اساس این گزارش با توجه به شرایط کرونایی حاکم در کشور و همچنین فعالیت های دولت و بخش خصوصی در حوزه های مختلف اشتغال در کشور، کاهش و افزایش هایی در حوزه اشتغال محسوس است که به عنوان مثال به برخی از این آمار اشاره می شود.

بر اساس بررسی های انجام شده در ارتباط با آمار اشتغال، تعداد شاغلان بخش کشاورزی در تابستان ۱۳۹۹ نسبت به فصل مشابه در سال ۹۸ افزایش بیش از ۱۰۲ هزار نفری را نشان می دهد و افراد اشتغال داشته در بخش ساختمان در تابستان ۹۹ نسبت به تابستان ۹۸ نیز افزایش بیش از ۲۴۰ هزار نفری را تجربه کرده است که نشان از فعالیت اثربخش و افزایش دوباره شاغلان این بخش در کشور است.

بر اساس این گزارش، شاغلان بخش معدن در مدت مشابه مقایسه ای سالهای ۹۸ و ۹۹ با نزدیک به ۱۰ هزار نفر  افزایش، همچنان روند صعودی دارد.

افراد شاغل در بخش تولید وسایل حمل و نقل کشور نیز در مدت مقایسه ای بهار و تابستان سالهای ۹۸ و ۹۹ نیز با حمایت های دولت، همانگونه که انتظار میرفت، افزایش بیش از ۳۴ هزار نفری را شاهد بوده است.

آمار کاهشی محسوس در عمده فروشی و خرده فروشی ها

االبته مطابق آمار منتشر شده، اشتغال در بخش هایی مانند عمده فروشی، خرده فروشی، هتل و رستوران و حمل و نقل زمینی در مدت ذکر شده در سالهای ۹۸ و ۹۹ با کاهش محسوسی مواجه بوده است.

در جدول زیر سرجمع تعداد شاغلان کشور در فصل های بهار و تابستان ۱۳۹۸ در مقایسه با فصل های مشابه در سال ۱۳۹۹ قابل مشاهده است.

اثرات کرونا بر آمار اشتغال و بیکاری

در جداول زیر، تعداد شاغلان کشور به تفکیک فعالیت های عمده اقتصادی در فصل های بهار و تابستان سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ را مشاهده می کنید.

اثرات کرونا بر آمار اشتغال و بیکاری

اثرات کرونا بر آمار اشتغال و بیکاری

آمار نرخ مشارکت اقتصادی و شاغلان در بهار 1399

شاخص های عمده بازار کار در بهار ۱۳۹۹ نشان می دهد که با توجه به جمعیت بیش از ۶۲ میلیون نفری ۱۵ ساله و بیشتر در کشور، بیش از ۲۵ میلیون نفر با ۴۱ درصد جمعیت، نرخ مشارکت اقتصادی فعال را شامل می شوند.

بر اساس آمار منتشر شده خروجی طرح آمارگیری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بهار سال ۱۳۹۹، در حدود ۲۳ میلیون نفر شاغل و در حدود ۳.۵ میلیون نفر بیکار به ترتیب با نرخ های ۹۰.۲ و ۹.۸ درصد را شامل شده اند.

حمایت مستمر دولت از کسب و کارها تثبیت اشتغال

بر اساس داده های موجود در بازار کار و آمار اشتغال و اثرات تخریبی کرونا بر این حوزه، تاثیرات فراوان شیوع کرونا در کشور در فاصله همه گیری این بیماری بخوبی قابل مشاهده است و  با نگاه با آمارهای مختلف کاهشی و افزایشی این نرخ ها در حوزه فعالیت های مختلف، اثرات تصمیم یازی ها و سیاست گذاری های دولت و مشارک بخش خصوصی در ارتباط با حمایت های لازم از اشتغال و کسب و کارها در شرایط کرونایی کاملاً قابل مشاهده است.

در این شرایط که کسب و کارها در مدت زمان شیوع کرونا پیدا کرده اند و آسیب پذیری آنها در حوزه اقتصادی و بازار مورد نیاز در حوزه فرشو محصولات یا ارائه خدمات، ضرورت سیاست گذاری ها و حمایت های ادامه دار دولت تا پایان یا فروکش مستمر کرونا بیشتر از هر زمانی دیده می شود.

کد خبر: 16310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =