اعمال شایسته‌گزینی در انتخاب مدیران تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست "طرح مدیران آینده، گامی به سوی حاکمیت شایسته‌گزینی و شایسته‌سالاری در تامین اجتماعی" گفت: در هر سازمانی شایسته سالاری و شایسته‌گزینی برای تصدی و ارتقا کارکنان بسیار حائز اهمیت است و سازمانهای مختلف با بهره گیری از روش های مختلف سعی در انتخاب بهترین ها برای ارائه خدمات به مردم دارند.

به گزارش آتیه آنلاین، مصطفی سالاری اضافه کرد: در حوزه مباحث تامین نیرو و استخدامی سازمان تامین اجتماعی،  مقدمات برگزاری دو آزمون در سازمان تامین اجتماعی فراهم شد که شامل نیرو در همه بخش های مختلف سازمان شد و در آینده نیز از ظرفیت و نتیجه این آزمون ها استفاده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: در بحث ورود به خدمت در سازمان تامین اجتماعی دو نوع نیرو را در حال فعالیت داریم یک نوع نیرویی که پیمانی بوده و بعداً به شکل رسمی ادامه فعالیت می دهند و دیگری،  نیروهای قراردادی و شرکتی در بخش های مختلف سازمان فعال هستند.

سالاری افزود: اصول برگزاری آزمون استخدامی در سازمان تامین اجتماعی بر اساس رقابت و عادلانه بودن است.

وی در ادامه اظهار داشت: بحث ارتقاء کارکنان همواره با سختی همراه است و گزینش از بین کارکنان با معیارهای شایسته گزینی باید مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه شیوه مرسوم گذشته این بود که مدیران مافوق افرادی را معرفی می کردند که با مذاکرات و بررسی های لازم منجر به انتخاب فرد مورد نظر برای تصدی پست سازمانی مدیریتی می شد، اضافه کرد:  اما شیوه ای که در قالب طرح مدیران آینده اجرا شده کاملا متفاوت است و در این راستا در مرداد ماه ۱۳۹۸ به روش های مختلف اعلام و اطلاع رسانی شد که از این تاریخ همکاران در فرایندی انتخاب خواهند شد که از خروجی اولیه آزمون سازمان سنجش نشات خواهد گرفت و محتوای این آزمون مسائل مختلف تامین اجتماعی با منابع اعلامی است.

مدیرعامل تامین اجتماعی گفت: آزمون اول در این ارتباط، شهریور ۱۳۹۸ برگزار شد که نسبتاً همکاران، درحد قابل قبولی شرکت کردند و با جدیت سازمان در خصوص عدم ورود افراد شرکت نکرده در آزمون مورد نظر به مراحل بعد، تمایلی در همکاران بوجود آمد که آزمون مجددی برگزار شود و یک سال بعد، آزمون مجددی برگزار شد که نتیجه این دو آزمون، زمینه ادامه فرایند انتخاب مدیران سازمان تامین اجتماعی را ایجاد کرد.

سالاری در ادامه تشریح کرد: در این مرحله هم محدود به این نشدیم که حتما نفر اول آزمون باید به عنوان مدیر در نظر گرفته شود زیرا که صرفاً آزمون، ملاک و معیار انتخاب نیست و با اعلام به همکاران، افراد معرفی شده توسط مدیران کل استان به ترتیب از نفر اول تا سوم را معرفی کنند که اگر نفر اول بدلایل مختلف مورد قبول قرار نگرفت از دیگر نفرات با ذکر دلایل منطقی و اصولی استفاده شود.

وی بیان داشت: نهایتا نفرات معرفی شده مورد تایید، توسط هفت از مدیران کل ستادی از هفت معاونت سازمان بعد از خروجی کانون ارزیابی سازمان مدیریت با اعمال نتیجه آزمون کتبی سازمان سنجش و مصاحبه کمیته انتصابات مورد انتخاب و گزینش قرار می گیرند.

سالاری گفت: هیچ وقت در خصوص این فرایند استثنا قائل نشدیم و البته در این مسیر توصیه و سفارشات مختلف برون سازمانی هم بود که مورد اعمال قرار نگرفت.

وی اضافه کرد: مهم ترین اتفاق اجرای این طرح این است که همکارانی که برای معرفی و شناخت در قالب مدیران به عوامل برون سازمانی روی نمی آوردند به خوبی با این فرایند مشخص شدند و دارای سمت های مدیریتی شده و حتی بهترین گزینه های مدنظر قرار گرفتند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: امروز ما اعتقاد داریم که مدیران را بر مبنای شایستگی انتخاب می کنیم و کارکنان بدون تبعیض در فرایند انتخاب مدیران قرار می گیرند و افرادی که اینگونه انتخاب می شوند تلاش در عملکرد بهتر در درون سازمان دارند و عوامل بیرونی را در انتخاب موثر نمی دانند.

سالاری در ادامه افزود: ۱۵ برنامه مهمی که در سازمان اجرا شده است را مستند میکنیم تا در آینده قابل استفاده بوده و برای ۱۰ برنامه مهمتر جلسات و نشست های رویای تامین اجتماعی فراگیر را به بحث می‌گذاریم و البته در هفته ای آینده این جلسات برای ارائه گزارش و نظرات و مشورتها را خواهیم داشت.

سالاری در ادامه گفت: استقرار نسخه الکترونیک که ۵ مرحله بود و ۴ مرحله آن اجرا شده است و پیشرفت کار و میزان تحقق مطابق برنامه است و در واقع یک گام باقی مانده است که در یک ماه آینده اعلام می شود که دفترچه کاغذی به طور کامل حذف خواهد شد.

وی با بیان اینکه مراکز دولتی در حال اتصال به سامانه هستند، این اقدام را منحصراً از طریق سامانه اعلام کرده و افزود: در بخش بیمه ای تحول دیجیتال را در دستور کار داریم و ۳۰ سرویس غیر حضوری ارائه شده است که با تکمیل این فرآیند ۸۰ درصد مراجعات مردم را حذف میکنیم.

وی با اشاره به اینکه درمان رایگان برای آحاد جامعه تحت پوشش تامین اجتماعی گام ارزشمندی است که برداشته ایم، تصریح کرد: متناسب سازی حقوق بازنشستگان از دیگر مسائل مهم است.

وی اشاره داشت: دریافت مطالبات تامین اجتماعی از دولت از دیگر مسائل با اهمیت است و سازوکار هایی برای دریافت این مطالبات وجود دارد.

وی با بیان این نکته که جلشه اول مقررات زدایی و تنقیح بخشنامه ها برگزار شده است ادامه داد: دلیل برگزاری این جلسات این است که گزارشی از کارهای انجام شده ارائه دهیم اما در ابتدای کار، در حال برنامه ریزی بودیم.

وی گفت: ورود به این سازمان باید عادلانه و بر اساس رقابت باشد و بی توجهی به این اصول به توان کارشناسی سازمان لطمه میزند. ما در بخش‌هایی انباشت نیرو داریم و در بخش های غیر درمانی در ازای دو بازنشسته حداکثر یک نیرو میگیریم.

سالاری بیان کرد: در حوزه درمان برای ساماندهی نیروی انسانی نیازمند کار اصولی هستیم و ارائه خدمات به جامعه تحت پوشش اصل اساسی خرید خدمات درمانی است.

نشست "طرح مدیران آینده، گامی به سوی حاکمیت شایسته‌گزینی و شایسته‌سالاری در تامین اجتماعی" توسط موسسه عالی پژوهش با همکاری سازمان تامین اجتماعی، موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه، صاحبنظران، شرکای اجتماعی و اصحاب رسانه، سلسه‌نشست‌های رویای تامین اجتماعی فراگیر  با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، معاونین و مدیران مربوطه، نمایندگان شرکای اجتماعی، صاحبنظران و اصحاب رسانه برگزار شد.

کد خبر: 17264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =