امنیت شکننده در جامعه تورم‌زده

عضو شورای مرکزی انجمن اقتصاددانان ایران در پاسخ به پرسش عوامل موثر در احساس امنیت اجتماعی گفت: از منظر اقتصادی امید به آینده اقتصادی شاخصی است که توسط بسیاری از مؤسسات و پژوهشکده‌ها سنجیده شده و به صورت کمی اعلام می‌شود و چشم‌انداز یا دورنمای اقتصادی فعالان بازار و کسب و کارها را نسبت به آینده نشان می‌دهد، این شاخص نیز تحت تاثیر عوامل مختلفی است که به نحوی بخش عمده‌ای از آن به احساس امنیت بر می‌گردد.

علی حیات‌نیا در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، احساس امنیت را بسترساز ارتقای شاخص امید به آینده اقتصادی در یک کشور دانست و اظهار کرد: احساس امنیت مولفه‌ای نهادی است و تابع زمینه‌ها و سترهای نهادی و ساختار سیاسی و مدیریتی یک کشور و یا منطقه است، احساس امنیت علاوه بر امنیت روانی، فکری، قضایی و امنیت کسب و کار به عوامل بی شمار دیگری نیز وابسته است.

حیات‌نیا تاکید کرد: در جامعه‌ای که تورم‌های فزاینده وجود دارد عملا احساس امنیت اقتصادی بسیار شکننده و ضعیف است. به همین دلیل با شکست یا تضعیف احساس امنیت در جامعه، امید به آینده اقتصادی نیز رو به افول می‌گذارد. تا وقتی ما شرایط بی‌ثبات اقتصادی داشته باشیم و بحران‌های اقتصادی مداوم، همیشگی و پیوسته در دهه‌های مختلف در چارچوب یک اقتصادی خودش را نشان می‌دهد عملا احساس امنیت و امید به اینده اقتصادی  به حداقل ممکن می‌رسد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برای ارتقای امنیت اقتصادی بایستی امید به آینده اقتصادی افزایش پیدا کند. امید به آینده اقتصادی هم نیازمند این است که کشور از لحاظ اقتصادی ثبات داشته باشد و بحران‌ها و چالش‌های سیاسی نمود شان در اقتصاد مشخص نباشد یا آثارشان در حداقل ممکن باشد. وقتی جامعه آبستن حوادث و بحران‌های سیاسی و اجتماعی است اقتصاد هم به عنوان بخشی از پیکره جامعه و بخشی  از نمود فعالیت‌های سایر بخش‌ها دچار بحران می‌شود و چالش‌های اقتصادی خود را نشان می‌دهد.

عضو شورای مرکزی انجمن اقتصاددانان ایران یادآور شد: به نظر می‌رسد احساس امنیت فعالان اقتصادی در دوران‌های بی‌ثباتی و پیش‌بینی ناپذیری متغیرهای اقتصادی و متغیرهای غیرقابل کنترل و پیش‌بینی به کمترین میزان ممکن می‌رسد؛ هرچه فعالان اقتصادی و یا حتی افراد جامعه به عنوان عوامل تولید یا مصرف کنندگان احساس کنند در آینده عوامل غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد یعنی حجم عوامل غیرقابل پیش‌بینی برای هر فرد و یا فعال اقتصادی زیاد شود احساس امنیت اقتصادی به شدت کاهش پیدا می‌کند و امید به آینده اقتصادی به تبع رو به افول می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه ارتقاء کمی و کیفی مولفه‌های اقتصادی نیازمند ایحاد ثبات اقتصادی است، افزود: اکثر اقتصاددانان متعقدند مهمترین وظیفه اقتصادی دولت‌ها کنترل آن و ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمت‌ها  است، در صورتی که دولت‌ها این وظیفه‌شان را به درستی انجام دهند قطعا شاخص‌هایی مانند اشتغال، رشد اقتصادی و جذب سرمایه‌گذار، به تبع آن بهبود پیدا می‌کند. در شرایطی که کرونا بر کشور حاکم هست و از طرف دیگر هم کشور با تورم‌های فزاینده و ادواری مواجه هست بهترین کار برای بهبود شرایط اقتصادی استفاده از ظرفیت های بالقوه تولید در تعاملات خارجی و ارتباط با بازارهای جهانی است.

این دکترای اقتصاد در بیان عوامل زمینه‌ساز ارتقاء کمی و کیفی شاخص‌های امید به آینده و احساس امنیت عنوان کرد: یک اقتصاد منزوی که تعاملات تجاری با دنیای پیرامون ندارد محکوم به ناموزونی، ناکارآمدی و زوال است اما چنانچه تحت برنامه مزیت‌های نسبی جهانی و منطقه‌ای عمل شود و در تقسیم کار جهانی و در پازل اقتصادی جهانی نقشی برای خود متصور باشد در این صورت با تولید کالا و ارایه خدمات مبتنی بر عوامل تولید بومی و داخلی و در بستر رقابت پذیری جهانی، نه تنها  قیمت تمام شده محصولات پایین تر و با کیفیت بالاتری عرضه می شوند بلکه رونق روبه رشد و پایدار برای آینده اقتصادی کشور رقم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران با تورم رکودی مواجه بود کرونا آن‌ها را تشدید کرد، اضافه کرد: کرونا وضعیت کسب و کارها را به حداقل ممکن تقلیل داده است و بخشی از فعالیت‌های تجاری خرده فروشی و عمده فروشی و تقاضای موثر برای مصرف و خرید کاهش پیدا کرده است بنابراین بهبود بحران‌های اقتصادی نیازمند ایجاد ثبات و چشم انداز مثبت از فعالیت‌های آتی در بین مردم و فعالان اقتصادی است.

حیات نیا نقش ساختار حکمرانی اقتصادی را در اقتصاد کلان کشور موثر دانست و ادامه داد: ساختار حکمرانی اقتصادی وابسته به حکمرانی سیاسی و مدیریتی است و شاید کلید اصلی این موضوع تغییر رویکرد به مساله اقتصاد باز است؛ اقتصادی که در تمام دنیا تجربه موفقی داشته است، تا وقتی دولت از تصدی گری فاصله نگیرد و از فعالیت های ضد بازار پرهیز نکند نمی شود به بهبود شاخص های کسب و کار و بهبود فعالیت های کسب و کار امید داشت، قطعا تصدی گری های نابجای دولت و اتلاف منابع حرکت به سمت ناکارآمدی و افول امنیت اقتصادی است.

کد خبر: 18297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =