بازگشت به دهه ۶۰ برای خانه‌دار کردن کارگران

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با بیان اینکه برای خانه‌دار کردن کارگران و اقشار ضعیف جامعه باید به دهه ۶۰ بازگردیم، گفت: طرح‌های بلندمدت و پایدار در ارتباط با مسکن از طرف دولت‌ها می‌تواند راهگشای مشکلات بخش بزرگی از جامعه و ضمانت اجرایی سیاست‌های حوزه مسکن باشد.

هادی ابوی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، درباره راهکارهای ساماندهی مشکلات موجود در زمینه مسکن اظهار کرد: نگاه به شرایط موجود مسکن در کشور و لزوم سیاست‌گذاری در این حوزه برای خانه‌دار کردن بخش بزرگی از جامعه تحت عنوان کارگران و دیگر سطوح پایین درآمدی جامعه، ضرورت ارائه طرح‌های بلندمدت و پایدار در ارتباط با مسکن از طرف دولت‌ها را بسیار ضروری نشان می‌دهد.

وی افزود: حجم انبوهی از واحدهای مسکونی خالی از سکنه در کشور وجود دارد که مدت‌ها است بحث پرداخت مالیات صاحبان این واحدها مطرح شده و از طرف دیگر جمعیت انبوهی از مردم بویژه کارگران، بدون خانه و در قالب مستاجر با اجاره‌های بسیار سنگین به ویژه در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند.

برای خانه‌دار کردن اقشار ضعیف به دهه ۶۰ بازگردیم

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه اگر در فکر تامین و ساخت مسکن ارزان قیمت برای کارگران هستیم باید به اقدامات دهه ۶۰ در این ارتباط نگاهی داشته باشیم، گفت: در آن سال‌ها  با در اختیار گذاشتن زمین ارزان قیمت در شهرها از طریق شرکت های تعاونی و به فراخور حال کارگران و دیگر قشرهای کم‌درآمد جامعه، اقدامات ساخت مسکن برای آن‌ها اجرایی شده و منجر به خانه‌دار شدن بخش قابل توجهی از افراد شد.

این کارشناس حوزه کار ادامه داد: موضوع عدم تناسب در حوزه مسکن در ارتباط با اقشار آسیب‌پذیر و با سطوح پایین درآمدی به شدت برای جامعه کارگری و دهک‌های پایین، آسیب‌‍زا بوده و ادامه زندگی برای آنان را با مشکلات جدی مواجه کرده است. این به گونه‌ای است که در حال حاضر بیش از دوسوم درآمد کارگران به طور میانگین صرف رهن و اجاره مسکن می‌شود و این عدد در مقابل دریافتی کارگران بسیار بزرگ است.

طرح‌های مقطعی ساخت مسکن چاره کار نیست

ابوی با بیان اینکه اهمیت تامین مسکن برای اقشار مختلف مردم در جامعه مشخص می‌شود، گفت: طرح‌های مقطعی مسکن نمی‌تواند راهکار اساسی حل مشکل مسکن برای اقشار پایین دست جامعه باشد و باید این نکته را در نظر داشت که کارگران با درآمدهای پایین که بخش عمده‌ای از آن نیز صرف هزینه‌های تامین مسکن می‌شود، در قالب طرح‌های مختلف مسکن دولتی، حتی توان تامین آورده مورد نیاز برای ساخت خانه را ندارند و انتظار از کارگری با دریافت‌های حداقلی و دستمزد پایین جهت تامین آورده چند ده‌میلیونی ساخت مسکن، انتظار بیهوده‌ای است.

قراردادهای کوتاه‌مدت مانعی در مسیر کمک به کارگران

این کارشناس حوزه کارگری در ادامه اضافه کرد: با توجه به شرایط ایجاد شده در اقتصاد و تولید و موضوع قراردادهای کوتاه مدت کارگران، عملاً کارفرمایان نیز قادر به انجام اقداماتی در راستای کمک به کارگران برای ساخت مسکن نیز نیستند.

وی گفت: در گذشته، کارگران با سوابق بالای کار در یک یا چند کارگاه با استفاده از سنوات خدمتی که به عنوان یک پس‌انداز برای وی محسوب می‌شد، بعد از بازنشستگی می‌توانست از آن به عنوان کمک برای اقداماتی در راستای تامین مسکن استفاده کند که امروزه با وجود قراردادهای موقت کار امکان این کار نیز وجود ندارد.

کد خبر: 18654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =