به هم خوردن توازن زنجیره فولاد با قیمت‌گذاری دستوری

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: در صورتی که روند قیمت‌گذاری دستوری در حلقه‌های ابتدایی زنجیره فولاد متوقف نشود، سرمایه‌گذاران از ورود به زنجیره تامین‌کننده مواد اولیه فولاد حذر کرده و به این ترتیب توازن زنجیره فولاد به هم می‌خورد.

بهرام شکوری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: اخیرا رویه جدیدی برای عرضه فولاد در بورس کالا و کاهش فشار براری قیمت‌گذاری دستوری حلقه‌های ابتدایی زنجیره آهن و فولاد آغاز شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران افزود: اگر روند قیمت‌گذاری دستوری فولاد ادامه یابد، تضمین تولید در بخش فولاد در بلندمدت با چالش روبه‌رو خواهد شد؛ زیرا سرمایه‌گذاران از ورود به بخش ابتدایی زنجیره که تامین‌کننده مواد اولیه فولادسازان است، حذر کرده و به این ترتیب توازن در این زنجیره بر هم می‌خورد.

شکوری ادامه داد: به این ترتیب آینده فولادسازان نیز در بلندمدت با چالش جدی روبه‌رو می‌شود.

وی گفت: حلقه‌های بالادستی زنجیره آهن و فولاد از جمله بخش‌هایی هستند که سال‌هاست با نرخ‌گذاری دستوری روبه‌رو بوده‌اند، آن هم در شرایطی که برای چند سال بهای محصولات بالادستی زنجیره براساس ضریبی از قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین می‌شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اضافه کرد: ضرایب درنظر گرفته شده در فرمول‌های قیمتی فولاد به نحوی بود که بهای این محصولات در بازار داخل، تفاوت قابل ملاحظه و در برخی برهه‌های زمانی بیش از ۵۰ درصدی با قیمت‌های جهانی محصولات پیدا می‌کرد.

وی بیان کرد: در این رویه درواقع به نوعی قیمت‌گذاری دستوری این محصولات به سود بخش میانی زنجیره آهن و فولاد بود.

شکوری افزود: بخش میانی زنجیره فولاد درحالی‌که مواد اولیه ارزان دریافت می‌کردند، این اجازه را داشتند که محصول خود را صادر کرده یا با قیمت جهانی در بازار داخل به فروش برسانند.

وی ادامه داد: به این ترتیب درحالی‌که به بخشی از تولیدکنندگان این زنجیره جفا می‌شد، بخشی دیگر از رانت ایجاد شده منتفع شده و به سود قابل ملاحظه‌ای می‌رسیدند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: خوشبختانه به تازگی اندکی از ذهنیت ارزان‌فروشی حلقه‌های ابتدایی زنجیره فولاد به نفع حلقه‌های میانی کاسته شده و با عرضه این محصولات در بورس‌کالا زمینه اصلاح قیمتی آنها در بازاری شفاف فراهم شده است.

وی اضافه کرد: کاهش فشار دولتی برای نرخ‌گذاری دستوری و عرضه در بورس‌کالا باعث شد تا پس از معامله کنسانتره در بورس‌کالا، ضریب تعیین قیمت این محصول از ۱۶ درصد بهای شمش فولاد خوزستان به ۲۱ درصد برسد.

شکوی گفت: در خصوص سایر محصولات از جمله سنگ‌آهن و گندله نیز اتفاق مشابهی رخ داده است. البته همچنان قیمت‌ این محصولات با فروش در بورس‌کالا با نرخ جهانی آن تفاوت زیادی دارد.

وی افزود: عرضه در بورس کالا منزله قدم برداشتن در مسیر درست خروج از قیمت‌گذاری دستوری است و گام مثبتی تلقی می‌شود اما این رویه باید ادامه یابد. در غیر این صورت زنجیره فولاد دچار مشکل خواهد شد.

کد خبر: 18933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =