اثرگذاری سیاست‌های وزارت کار در کاهش حوادث شغلی

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اثرگذاری شاخص‌های مختلف مرتبط با کار را در حوزه کاهش آسیب‌های کار و حوادث شغلی تشریح کرد.

حاتم شاکرمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در خصوص کنترل و کاهش آمار آسیب‌های شغلی اظهار کرد: طبق تحقیق اتحادیه بین‌المللی تأمین‌اجتماعی، هر یک واحد سرمایه‌گذاری در موضوع آموزش ایمنی در حدود پنج واحد بازگشت سرمایه بدنبال دارد.

وی افزود: این در حالی است که هر واحد سرمایه‌گذاری در امر تجهیزات حفاظت فردی (۳.۴) برابر و هر واحد سرمایه‌گذاری در امر وسایل ایمنی (۲.۲) برابر بازدهی را برای کارفرما و کارگر در پی خواهد داشت.

معاون روابط کار وزارت تعاون در ادامه اظهار کرد: تحقیق اتحادیه بین‌المللی تأمین‌اجتماعی نشان می‌دهد که رکن آموزش از بیشترین اثرگذاری در کاهش حوادث شغلی برخوردار است، از این‌رو باید کارفرمایان نسبت به اولویت‌دهی به موضوع آموزش ایمنی کار برای کارگران خود اهتمام بیشتری به خرج دهند.

تدوین استانداردها در راستای ارتقای ایمنی محیط کار

شاکرمی در خصوص تدوین استانداردهای حوزه ایمنی کار اظهار داشت: تدوین استانداردهای ملی به عنوان رکن ارتقای ایمنی محیط کار محسوب می‌شود.

معاون وزیر کار در ادامه با بیان اهمیت کنترل در راستای عدم تجهیزات ناایمن به محیط کار، گفت: ورود تجهیزات و ماشین‌آلات غیرایمن به درون کارگاه‌ها و محیط‌های کار، احتمال بروز حادثه را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: با توجه به ضرورت استفاده از تجهیزات ایمن در محیط کار و تدوین استانداردهای حوزه ایمنی کار، استانداردهای ملی تجهیزات و متعاقباً تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل‌های ایمنی در شورایعالی حفاظت فنی، نقش بسیار مهمی ‌در زمینه تکالیف دولت در جایگاه حاکمیت به منظور ارتقای ایمنی محیط‌های کاری در کشور دارد.

وی با بیان اینکه با تدوین و تصویب آیین‌نامه و دستورالعمل‌های ایمنی در شورایعالی حفاظت فنی و متعاقب درج آن در روزنامه رسمی ‌کشور، بازرسان کار در بازرسی‌های خود حسب ارتباط موضوع مواد، آیین‌نامه‌ها را به کارفرمایان ابلاغ قانونی می‌کنند، خاطرنشان کرد: تدوین آیین‌نامه‌های جدید نقش مهمی ‌در ارتقای ایمنی در کشور داشته‌اند که در این رابطه می‌توان به آیین‌نامه ایمنی کار در ارتفاع، آیین‌نامه آموزش ایمنی کارگران و کارفرمایان و کارآموزان که مبنای الزام کارفرمایان به آموزش کارگران در زمینه ایمنی اشاره کرد.

آیین نامه‌های شورای عالی حفاظت فنی در مسیر سیاست‌های ایمنی

معاون روابط کار وزیر تعاون، ادامه داد: در این زمینه آیین‌نامه‌های تازه تصویب شده شورایعالی حفاظت فنی، از جمله آیین‌نامه ایمنی در تونل‌سازی، آیین‌نامه ایمنی جایگاه‌های عرضه سوخت، آیین‌نامه ایمنی امور پیمانکاری که بر اساس آن کارفرمایان شرکت‌های پیمانکاری مکلف به اخذ گواهی ایمنی امور پیمانکاری از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شده‌اند، از دیگر موارد مهم ساختاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای سیاست گذاری های ایمنی کار محسوب می‌شوند.

راهکارهای کاهش آمار حوادث کار

معاون روابط کار وزارت تعاون در ارتباط با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای کاهش آمار حوادث کار به آتیه آنلاین گفت: «برای رسیدن به این مهم، سلسله اقداماتی در حوزه سیاست‌گذاری‌های ایمنی وزارت کار صورت گرفته است که انجام بازرسی‌های سالیانه از کارگاه‌های مشمول قانون کار در سراسر کشور به منظور بررسی موارد ایمنی از مهم‌ترین این اقدامات است.

شاکرمی، ایجاد بسترهای قانونی از طریق الحاق الزام اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی به شرایط عمومی ‌قانون مناقصات را نیز از دیگر موارد حوزه سیاست‌های کنترلی ایمنی محسوب می‌شود.

وی موارد دیگری مانند، برگزاری دوره‌های آموزش ایمنی برای کارگران و کارفرمایان، آموزش موارد ایمنی به ۳۰ هزار نفر از کارگران بخش ساختمان، تدوین و بازنگری آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ایمنی و حفاظت فنی و استقرار حدود ۲۵ هزار مسئول ایمنی در کارگاه‌ها تا سال ۱۳۹۸ را موارد اثرگذار دیگر در قالب سیاست‌های ایمنی وزارت کار برشمرد.  

کد خبر: 19164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =