بازگشت امنیت شغلی، انتظار کارگران از وزیر کار آینده

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به اینکه اقدام شریعتمداری در خصوص درخواست ابطال دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت اداری، مثبت ارزیابی می شود گفت: به نتیجه رسیدن اقدامات در ارتباط با بازگشت امنیت شغلی کارگران نیازمند پیگیری وزیر کار در دولت آینده است.

ناصر چمنی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: درخواست وزیر کار در خصوص ابطال دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت اداری در ارتباط با قراردادهای موقت کار را به فال نیک می‌گیریم.

وی در ادامه افزود: امیدواریم دیوان عدالت اداری پس از گذشت ۲۷ سال از صدور و اجرای این حکم، در راستای بازگشت امنیت شغلی کارگران رای به ابطال این دادنامه داده و همکاری را در این زمینه داشته باشد.

این فعال حوزه کار تصریح کرد: در واقع بازگشت امنیت شغلی به جامعه کارگری، صرفاً با ابطال این دادنامه از طرف دیوان عدالت اداری امکان پذیر نیست و بدنبال آن باید آیین‌نامه‌ای توسط وزیر کار در خصوص تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار تهیه و تدوین شده و با طرح آن در هیات وزیران مورد تایید قرار گیرد.

وی گفت: ‌تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار می‌گوید در کارهایی که طبیعت آنها جنبه مستمر دارد در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائمی تلقی می‌شود و همین ذکر نشدن مدت قرارداد، موجب سوء استفاده و بعضاً تفاسیر متعدد شده است.

این کارشناس حوزه کار در ادامه بیان کرد: البته با توجه به اینکه استارت موضوع بازگشت امنیت شغلی به بحث قراردادهای کار در پایان دولت دوازدهم از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شکل گرفته است، به سرانجام رسیدن این مهم در این دولت عملاً ممکن نیست و نیازمند پی‌گیری در دولت آینده و توسط وزیر کار بعدی است.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود: با توجه به اینکه در ۲۷ سال گذشته و از زمان صدور این دادنامه، هیچ وزیر کاری در این ارتباط اقدامی را آغاز نکرده و این مهم توسط شریعتمداری هرچند در هفته های پایانی کار وی صورت گرفته، امیدواریم که وزیر کار در دولت سیزدهم، این اقدام را که در ارتباط با اشتغال و امنیت شغلی بیش از ۴ میلیون کارگر در سطح کشور است به نتیجه برساند.

بازگشت امنیت شغلی کارگران دور از دسترس نیست

چمنی در ادامه گفت: در واقع می توان گفت که با این اقدام در مورد درخواست برای ابطال رای دیوان عدالت اداری در دادنامه ۱۷۹ دست وزیر آینده تعاون، کار و رفاه اجتماعی باز است و در صورت وجود اراده ای در این مورد، انجام این کار دور از دسترس نخواهد بود و این اقدام در واقع نکته مثبتی در این زمینه محسوب می شود.

وی در خاتمه عنوان کرد: البته گفتنی است که به نتیجه رساندن این موضوع خیلی هم نمی تواند زمان بر باشد و با ابطال رای توسط دیوان و تدوین آیین نامه تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار توسط وزیر کار و تصویب هیات وزیران، عملاً یکی از مهم ترین مشکلات جامعه کارگری در خصوص امنیت شغلی پس از نزدیک به سه دهه حل شدنی است.

محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در اردیبهشت ماه سالجاری و همگام با جامعه کارگری، خواستار ابطال دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت و احیای امنیت شغلی کارگران شده است. او در نامه‌ای خطاب به رئیس دیوان عدالت، درخواست کرده این دادنامه به نفع قانون کار و امنیت شغلی کارگران ابطال شود.

کد خبر: 19581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =