تبعیض بین کارگران رسمی، قراردادی و پیمانکاری

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور در خصوص مشکلات کارگران شاغل در قالب شرکت های پیمانکار نیروی انسانی گفت: مهم‌ترین نکته در ارتباط نیز ایجاد تبعیض بین کارگران رسمی و قراردادی و نیروی کار شاغل در شرکت‌های پیمانکاری در یک کارگاه واحد است و در این بین کارگران پیمانی و قراردادی در همان کارگاه به اندازه نیروی رسمی مشغول فعالیت هستند و متاسفانه دستمزدی بسیار کمتر از نیروی رسمی دریافت می‌کنند.

فتح الله بیات در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار کرد: موضوعات پیرامون شرکت‌های پیمانکاری و کارگران شاغل در این شرکت‌ها همواره از طرف نهادها و تشکلات کارگری پیگیری شده است. در سالهای گذشته، تشکلات کارگری از طریق فراکسیون کارگری و کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پیگیر ساماندهی شرکت‌های پیمانکار نروی انسانی بوده‌اند.

وی اضافه کرد: یکی از نکات اساسی و مشکلات جاری جامعه کارگری در این حوزه، چرایی عدم جداسازی کارهای پروژه‌ای از کارهای دائمی است و باید شرایط درجامعه کار و تولید به گونه پیش رود که نیروی انسانی با شرکت وکارگاه اصلی قرارداد امضاء کند و واسطه‌های کاری در قالب شرکت‌های پیمانکار را در این بخش شاهد نباشیم.

وی با اشاره به اینکه  معمولاً اینگونه است که افراد بازنشسته شرکت‌ها از طریق رابطه‌هایی برنده پیمان در شرکت می‌شوند و نیروهایی را در قالب پیمانکاری در اختیار گرفته و بخشی از کارهای کارگاه مربوطه را انجام می‌دهند و در بسیاری از اوقات حقوق قانونی کارگران شاغل در این شرکت‌ها مورد دست درازی قرار می‌گیرد، بیان کرد: گاهی دیده شده که لیست‌های بیمه‌ تامین اجتماعی افراد شاغل در شرکت‌های پیمانکاری از طریق آن شرکت ناقص ارسال شده و یا ساعات کار کمتری برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: حتی در بحث‌های مرخصی‌ها و رعایت شرایط کار سخت و زیان آور و بسیاری از موارد دیگر که ازحقوق عادی و قانونی نیروی کار اشاره شده در قانون کار است، احقاق حق کارگران شاغل در این شرکت های مورد رعایت قرار نمی‌گیرد و حتی دریافتی سنوات کمتر نیز شامل حال این شاغلان شرکت‌های پیمانکاری است.

اعتصابات کارگری در حوزه مشکلات قراردادی

این فعال حوزه کار افزود: امروزه بیشتر اعتصابات جامعه کارگری در حول محور مشکلات کارگران شاغل در شرکت‌های پیمانکاری و نیروهای قراردادی کارگاه‌های مختلف است که نارضایتی‌های فراوانی را در جامعه کار تولید و کارگران موجب شده است.

وی گفت: چرا افرادی که در قالب نیروی انسانی ماهر و کارگران در سطوح مختلف، سالهای متمادی در یک کارگاه مشغول به کار هستند، باید به صورت واسطه‌ای در قالب نیروهای شرکت پیمانکاری ادامه فعالیت داشته باشند. باید شرایطی فراهم شود که دلالان کار و تولید در قالب شرکت‌های پیمانکاری حذف شوند تا کارگران بدون واسطه با کارفرمای اصلی قرارداد بسته و از مواهب قانونی خود در قالب قانون کار بهره‌مند شوند.

بیات در خاتمه خاطرنشان کرد: این اقدام باعث دلگرمی و انگیزه در کارگران شده و در آینده اگر مطالبه‌ای داشته باشد، طرف اصلی برای وی کاملاً مشخص خواهد بود.

  

کد خبر: 21803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =