نبود مشکل برای واردات واکسن کرونا+قیمت جهانی

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: هیچ مشکلی برای واردات واکسن و داروهای کرونا در صورت تولید و تایید آن‌ها وجود ندارد و مسلما با افزایش تعداد کمپانی‌های تولید کننده در جهان شاهد کاهش قیمت این واکسن حیاتی برای بشر خواهیم بود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، از زمانی که خبرهایی مبنی بر تولید و عرضه واکسن کرونا در جهان منتشر شده، مسائلی در فضای مجازی درباره واردات آن و ناتوانی ایران در تامین این واکسن به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها مطرح شده است.

اما مجیدرضا حریری – رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین – در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین ضمن رد این شایعات اظهار کرد: در حال حاضر چندین کمپانی اعلام کرده‌اند که به زودی واکسن کرونا را در سطح وسیع تولید و به بازار عرضه می‌کنند و در کنار آن‌ها بسیاری دیگر از کمپانی‌ها در تلاش برای تولید و عرضه واکسن کرونا هستند تا از رقبای خود عقب نمانند.

وی افزود: قیمت هر دز واکسن کرونا بسته به برند آن حدود ۲۰ تا ۳۰ دلار است که مطمئنا با افزایش تعداد تولیدکنندگان رقابت بیشتر شده و تعادل عرضه و تقاضا به کاهش نرخ جهانی آن کمک خواهد کرد. البته برای کمپانی های تولیدی، واکسن یک محصول تولیدی و تجاری محسوب می‌شود و به همین علت آن‌ها سعی می‌کنند با بالاترین نرخ ممکن محصولشان را بفروشند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از کشورها واکسن‌های در حال تولید کرونا را بر اساس اعلام کمپانی‌ها پیش خرید کرده‌اند، ادامه داد: نکته امیدبخش در این زمینه این است که در آخرین جلسه سران جی ۲۰ اتحادیه اروپا، آن‌ها تاکید کردند که باید برای توزیع و عرضه واکسن طوری رفتار شود که به دست همه دنیا بر اساس اولویت های موجود مانند سن، بیماری‌ها و مساغل خاص برسد و این مسئله نشان می‌دهد که نهادهای سیاست‌گذار در دنیا برای عرضه واکسن کرونا به چه سمت و سویی حرکت خواهند کرد.

حریری با اشاره به اینکه در دنیا همواره آن‌هایی که پولدارترند امکانات بیشتری از نظر رفاهی دارند، گفت: تصوری که من دارم این است که تعداد کمپانی‌های تولید کننده به سرعت در حال افزایش است و در بدترین حالت با چند ماه تاخیر این واکسن به ایران نیز و همه کشورهای جهان وارد می‌شود و به همین نسبت نیز قیمت آن با افت قابل توجهی مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: شایعاتی که در فضای مجازی درباره ناتوانی ایران برای واردات واکسن کرونا مطرح می‌شود هیچ پایه و اساسی ندارد و حتی اگر اروپایی‌ها نتوانند واکسن‌شان را به ما بفروشند کشورهای بسیاری در حال ساخت این واکسن هستند که می تواند به روسیه و چین اشاره کرد و در بدترین حالت آن را از این کشورها می‌خریم.

کد خبر: 2184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =