آسیب‌ عمیق کرونا به صنعت و خدمات

تازه‌ترین ‌آمار حوزه اشتغال از افزایش داده‌های این بخش در حوزه صنعت در فصل بهار ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دارد و همچنین جدیدترین داده‌های طرح آمارگیری نیروی کار نشان از کاهش آمار اشتغال در حوزه‌های کشاورزی و خدمات در بازه زمانی مورد اشاره دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، باید توجه داشت که افت و خیز آمار شاخص‌های حوزه‌های مختلف از جمله فاکتورهای مرتبط با بازار کار، حاصل عملکرد حوزه‌های مختلف و خروجی عملکردی دولت‌ها در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان حوزه‌های مرتبط با اشتغال است.

یک کارشناس حوزه کار در ارتباط با اثرگذاری شیوع بیماری کرونا بر حوزه اشتغال در بخش های مختلف گفت: بسیاری از بخش های فعالیت اقتصادی در کشور با وجود کرونا در طول یکسال و نیم گذشته آسیب های بسیاری را متحمل شدند که بخش های صنعت و خدمات در این راستا بسیار مورد آسیب قرار داشته اند.

علیرضا حیدری در گفتگو با آتیه آنلاین با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ به لحاظ شاخص‌های کلان اقتصادی، شرایط رکودی را در کشور داشته‌ایم و در سال ۱۴۰۰ نیز این روند ادامه دارد، اضافه کرد:یکی از بخش‌هایی که تحت تاثیر شرایط ناشی از همه‌گیری کرونا و همچنین تحریم‌ها در طول سالهای گذشته قرار گرفته، حوزه فعالیت صنعت و خدمات است و این بدان معنی است که این بخش‌ها باید تحت تاثیر عوامل مذکور در حوزه اشتغال نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده باشد.

این فعال و کارشناس حوزه بازار کار بیان کرد: اینکه آمار، از افزایش اشتغال در بخش صنعت طی یکسال گذشته حکایت کند، به این معنی است که طبیعتاً باید در طول این دوره واحدهای جدید صنعتی و تولیدی با ظرفیت‌های اشتغال قابل توجه، به حوزه اشتغال کشور اضافه شده باشد که نسبت به سال گذشته با رشد اشتغال در کشور روبرو باشیم.

حیدری با بیان اینکه دلیل دیگر در ارتباط با افزایش اشتغال حوزه های صنعتی این است که واحدهای تعطیل یا نیمه تعطیل که سال گذشته از فعالیت اقتصادی جدا شده‌اند، مجدداً فعالیت اقتصادی و تولیدی را از سر گرفته و دوباره به چرخه تولید و اشتغال بازگشته باشند و به تبع آن، افزایش دوباره اشتغال را شاهد باشیم.

وی اظهار داشت: باید عوامل تهییج کننده اشتغال در حوزه‌های صنعت و خدمات مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شود که این دلایل چگونه باعث رشد اشتغال در ظرف مدت یک سال گذشته در کشور در این حوزه‌ها شده است.

وی بیان کرد: شیوع بیماری کرونا در یک سال و نیم گذشته مشخصاً تاثیرات عمیقی در فعالیت بخش‌های صنعت و خدمات و اشتغال افراد در این حوزه‌ها گذاشته است و آسیب‌های فراوانی به طور خاص در اشتغال این حوزه‌ها موجب شده است.

این فعال و کارشناس حوزه بازار کار اضافه کرد: البته بخش‌هایی مانند کشاورزی و اشتغال مرتبط با آنها خیلی نمی‌تواند اثرگرفته از همه‌گیری کرونا در کشور باشد و اگر کاهش اشتغال در این بخش در سالهای اخیر به ثبت رسیده باشد، طبیعتاً باید نشات گرفته از کاهش نزولات جوی و یا عوامل دیگر مرتبط و اثرگذار در این فعالیت باشد.

کد خبر: 22435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =