به یاد آنتوان دو سنت اگزوپری، خالق شازده کوچولو

آنتوان دو سنت اگزوپری، نویسنده و خالق «شازده کوچولو» ۵۷ سال پیش در روزی چون امروز، با هواپیمای نظامی خود برای پروازی اکتشافی برفراز فرانسه اشغال شده توسط نازی‌ها، از جزیره‌ای در دریای مدیترانه به پرواز درآمد و پس از آن دیگر هیچگاه دیده نشد.

به گزارش آتیه آنلاین، آنتوان دو سنت اگزوپری نویسنده و شاعر معاصر فرانسوی است که کتاب‌های مشهور و بسیار پرطرفداری نوشته است. معروف‌ترین کتاب سنت اگزوپری کتاب «شازده کوچولو» است. سنت اگزوپری رمان‌های معروف دیگری هم دارد مثل خلبان جنگ، زمین انسان‌ها و پرواز شبانه. سنت اگزوپری در جنگ جهانی خلبان جنگنده بود و هواپیمای او در یکی از پروازهای شناسایی ناپدید شد. پرخواننده‌ترین کتاب سنت اگزوپری کتاب شازده کوچولو است که به بیش از ۳۰۰ زبان در سراسر دنیا ترجمه و منتشر شده است.

به یاد آنتوان دو سنت اگزوپری، خالق شازده کوچولو

زندگینامه

آنتوان دو سنت‌اگزوپری در ۲۹ ژوئن سال ۱۹۰۰ به دنیا آمد. او سومین فرزند از ۵ فرزند خانواده بود. پدرش مدیر اجرایی کارگزاری بیمه بود که در ایستگاه قطار بر اثر سکته درگذشت. آنتوان در سال ۱۹۳۱  ازدواج کرد.

به یاد آنتوان دو سنت اگزوپری، خالق شازده کوچولو

اگزوپری قصد داشت به خدمت نیروی دریایی درآید، امّا موفّق نشد به فرهنگستان نیروی دریایی راه یابد. به همین دلیل او در ۲۱ سالگی به‌عنوان مکانیک در نیروی هوایی فرانسه مشغول به کار شد و در مدت دو سال خدمت خود، خلبانی و مکانیک هواپیما را فراگرفت، چنان که از زمره هوانوردان خوب و زبردست ارتش فرانسه به شمار می‌رفت. او تا قبل از جنگ جهانی دوم، خلبان تجاری موفقی بود که در خطوط پست هوایی میان اروپا، آفریقا و آمریکای جنوبی به فعالیت می‌پرداخت اما با آغاز جنگ، هر چند از دیدگاه سن و وضعیت سلامتی در شرایط مطلوبی نبود، به نیروی هوایی فرانسه آزاد در شمال آفریقا پیوست. در ۳۱ ژوئیه ۱۹۴۴ هواپیمای او در یک پرواز شناسایی بر فراز دریای مدیترانه ناپدید شد و اعتقاد بر این است که در همان زمان کشته شده‌ است.

به یاد آنتوان دو سنت اگزوپری، خالق شازده کوچولو

پرواز و نوشتن

آنتوان در دوران تحصیل در دبستان و دانشکده، گاهی ذوق و قریحه شاعری و نویسندگی خود را با نگاشتن و سرودن می‌آزمود و اغلب نیز مورد تشویق و تقدیر دبیران و استادانش قرار می‌گرفت. او در سال ۱۹۲۳ بعد از اتمام خدمت سربازی قصد داشت به زندگی معمولی خود بازگردد و حتی مدتی نیز به کارهای گوناگون پرداخت، ولی بالاخره با راهنمایی و اصرار یکی از فرماندهان نیروی هوایی که سخت به او علاقه‌مند بود، به خدمت دائمی ارتش در آمد. بعد با پروازهای بسیارش به سرزمین‌های گوناگون و به میان ملّت‌های مختلف با زیبایی‌های طبیعت و چشم‌اندازهای متنوّع جهان و با جامعه‌های گوناگون آشنا شد و طبع حسّاس و نکته سنجش بیش از پیش الهام گرفت و از هر خرمنی خوشه‌ای یافت. سال‌ها در راه‌های هوایی فرانسه-آفریقا و فرانسه-آمریکای جنوبی پرواز کرد. در ۱۹۲۳ پس از پایان خدمت نظام به پاریس بازگشت و به مشاغل گوناگون پرداخت و در همین زمان بود که نویسندگی را آغاز کرد. سنت اگزوپری جوان به دختری دل بسته بود که خانواده دختر به سبب زندگی نامنظم و پرحادثه هوایی با ازدواج آن دو مخالفت کردند. نشانه‌ای از این عشق را در اولین اثرش به نام پیک جنوب (۱۹۲۹) می‌توان دید. در سال ۱۹۲۵ داستان کوتاهی از او به نام «مانون» در یکی از گاهنامه‌های پاریس چاپ شد امّا کسی او را در زمره نویسندگان به‌شمار نیاورد، و خود او نیز هنوز به راستی گمان نویسندگی به‌خود نمی‌برد. «پیک جنوب» اثر دیگر اگزوپری یادگار زمانی است که نویسنده هوانورد در میان قبایل صحرانشین مراکش به سر می‌برد. هنگام بازگشت به فرانسه نخستین رهاوردی که با خود آورد، دستنویس کتاب پیک جنوب بود. او این نوشته را به وسیله پسر عمویش به چند تن از ادیبان و نویسندگان فرانسه نشان داد، و آنان بیش از حدّ انتظار تشویقش کردند. در همین اوان یکی از ناشران سرشناس پاریس قراردادی برای انتشار پیک جنوب و چند نوشته دیگر با او بست و آنگاه اگزوپری به ارزش کار خود پی برد. در سال ۱۹۲۷ برای انجام مأموریت دیگری به آمریکای جنوبی رفت و در آنجا وقت بیشتری برای پیگیری افکار خویش یافت. دو کتاب جالب او به نام «زمین انسان‌ها» و «پرواز شبانه» یادگار آن زمان است.

به یاد آنتوان دو سنت اگزوپری، خالق شازده کوچولو

محبوب‌ترین شاهزاده‌ قصه‌ها

شازده کوچولو مهم‌ترین اثر آنتوان دو سنت اگزوپری است. این داستان نام او را در سراسر جهان زنده نگه‌ داشته است و آن را به سومین کتاب پرفروش قرن بیستم تبدیل کرده است. «شازده کوچولو» پرفروش‌ترین کتاب در طول تاریخ به شمار می‌آید. این کتاب تاکنون به سیصد زبان دنیا ترجمه شده است و در این زمینه رکورددار است. کتاب «شازده کوچولو» مانند دیگر آثار اگزوپری حاصل تجربه‌ی زیسته‌ی اوست که آن را با تخیل و فلسفه در آمیخته است. اگزوپری در سال ۱۹۳۵ تصمیم گرفت رکورد سرعت پرواز از پاریس تا سایگون را بشکند و جایزه‌ی ۱۵۰ هزار فرانکی آن را از آن خود کند. اما هواپیمای او در صحرای ساهارا دچار نقص فنی شد و به اجبار در آن منطقه فرود آمد. اگزوپری به مدت ۴ روز با مکانیک همراه خود در تپه‌های شنی سرگردان بود تا اینکه توسط یک بومی نجات پیدا کرد. رمان شازده «کوچولو» در آمریکا متولد شد. او که در خلال جنگ جهانی به آمریکا سفر کرده بود، در آپارتمان کوچک خود در نیویورک، نگارش این شاهکار را آغاز نمود و تصویرگری‌های آن را انجام داد. کتاب «شازده کوچولو» در سال ۱۹۴۳ منتشر شد. شازده کوچولو کتابی سمبولیک و فلسفی است که در سبک سورئال نوشته شده است. اگزوپری مضامین انسان‌دوستانه و عشق را از دید یک کودک بیان می‌کند و دغدغه‌ها و رذیلت‌های اخلاقی انسان بالغ را به سخره می‌گیرد.

ترجمه به فارسی

شازده کوچولو ترجمه‌های متعددی به زبان فارسی دارد. مترجمان نامداری چون محمد قاضی و احمد شاملو و بسیاری دیگر این داستان را به فارسی برگردانده اند. همچنین این کتاب بارها به شکل صوتی تهیه و منتشر شده است.

به یاد آنتوان دو سنت اگزوپری، خالق شازده کوچولو

کد خبر: 23549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =