عدم همخوانی نرخ بیکاری با واقعیت بازار کار

یک کارشناس حوزه بازار کار درباره عدم همخوانی شرایط بازار کار با شرایط کشور از نظر شیوع کرونا و تحریم گفت: آمارهایی که در خصوص نرخ بیکاری در کشور منتشر می‌شود نمایانگر واقعیت‌های موجود در بازار کار، اقتصاد و جامعه کار ایرانی نیست و در این خصوص باید بررسی‌های لازم را انجام دهیم و خروجی آن نشانگر این باشد که مشکل عدم تطابق نرخ‌های اعلامی بیکاری و واقعیات جامعه در چه شاخص‌هایی است.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: طی سه سال گذشته که کشورمان با سخت‌ترین فشار تحریمی مواجه شده و در یکسال و نیم گذشته و با شیوع ویروس کرونا در جهان و به تبع آن در ایران، بازار کار کشور به شدت کوچک شده است.

وی افزود: طبیعی است تحریم‌های فزاینده در سال‌های اخیر و همچنین همه‌گیری کرونا، محدودیت‌های بسیاری را بر کشور تحمیل کرده و باعث شده است که ظرفیت‌های بازار کار در کشور روز به روز با مشکلات متعددی روبرو شده و کوچک شود.

جمعیت سالانه یک میلیونی کارجویان در کشور

این فعال حوزه بازار کار ادامه داد: به تناسب این شرایط، همه ساله به دلیل بافت جمعیتی کشور با جمعیتی بیش از یک میلیون کارجو و خواهان ورود به بازار کار مواجه هستیم و این در حالی است که در شرایط مذکور در سال‌های اخیر بخشی از فرصت‌های شغلی را در کشور از دست داده‌ایم.

حاج اسماعیلی بیان کرد: با توجه به اینکه نرخ رسمی اعلامی بیکاری در کشور کاهنده است، باید به این نکته دقت شود که چگونه ممکن است در شریط خاص تحریمی و فشارهای شدید کرونایی بر حوزه کسب و کار در کشور و عدم توفیق در ایجاد اشتغال در حد وسیع، نرخ بیکاری کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: در طی هشت سال گذشته در حوزه بازار کار با پیک کارجویان مواجه بوده‌ایم و البته همچنان این شرایط را تجربه می‌کنیم و افراد زیادی به دلیل شرایط سنی و پایان تحصیلات دانشگاهی نیازمند ورود به بازار کار هستند و آمارهای حوزه اشتغال و بیکاری با واقعیات اقتصادی و اجتماعی در کشور سازگار نیست و این مهم می‌تواند موضوع با اهمیتی برای بررسی‌های دقیق در این حوزه باشد.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود، باید به دنبال راهکارهای اساسی برای رصد و استخراج نرخ بیکاری بر مبنای واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی در کشور باشیم تا بتوانیم به تبع آن مشکلات را به درستی در کشور درک کنیم و سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری لازم را دراین ارتباط داشته باشیم.

از دست رفتن بیش از ۲ میلیون شغل در دوران کرونا

حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام رسمی دولت در جریان بیماری کرونا بیش از دو میلیون شغل را در کشور از دست داده‌ایم، گفت: این در حالی است که شغل جدیدی در کشور در این مدت در حد وسیع ایجاد نشده است.

وی گفت: طی هشت سال گذشته در کشور، حدود چهار میلیون بیکار به ثبت رسیده و طبیعی است که متاثر از شرایط تحریم و کرونا این میزان به بالای ۵.۵ میلیون نفر رسیده باشد و آنچه که به عنوان نرخ بیکاری زیر ۱۱ درصد در کشور ذکر می‌شود، همخوانی با واقعیات قابل مشاهده در حوزه اشتغال و بیکاری کشور ندارد.

کد خبر: 23810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =