تامین اجتماعی به شبکه اطلاع‌رسانی تلویزیونی نیاز دارد

سازمان تامین اجتماعی با جمعیت بیمه شده ای که دارد، به عنوان یکی از سازمان های پر مخاطب نیاز به یک شبکه خبری اختصاصی و یا اطلاع رسانی قوی برای تهیه اخبار، فیلم، مستندات، گزارشات، دیدارهای استانی و ... دارد، لذا پیشنهاد می شود، همگام و همسو با فعالیت های موسسه فرهنگی هنری و آهنگ آتیه، یک شبکه اطلاع رسانی تلویزیونی راه اندازی شود.

به گزارش آتیه آنلاین، رضا افخمی، کارشناس متخصص روابط عمومی مدیریت درمان استان البرز، از حدود ۳۰ سال پیش که در کرمانشاه به استخدام سازمان تامین اجتماعی در آمد، همواره مسئولیت خبری و روابط عمومی داشته و حتی اگر مسئولیتهای دیگری را نیز بر عهده او گذاشته‌اند، همواره با حفظ سمت بوده است. اکنون این کارشناس متخصص روابط عمومی با حدود ۳۰ سال تجربه در حوزه روابط عمومی و ارتباطات، به آتیه آنلاین می گوید سازمان تامین اجتماعی با این گستردگی جمعیت تحت پوشش و وسعت فعالیتها و تاثیرگذاری اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی، نیاز به شبکه ای تلویزیونی هم برای اطلاع رسانی و هم برای اقناع مخاطبان دارد.

شما به عنوان کارشناس متخصص روابط عمومی در بسیاری مواقع از سر ناچاری یا علاقه، وظایف یک خبرنگار را هم انجام می دهید. با این حال به گفته کارشناسان بین این دو تفاوت و گاه اختلاف زیادی وجود دارد. شما رابطه این دو (روابط عمومی و خبرنگار) را چگونه می بینید؟

ضمن تبریک ۱۷ مرداد روز خبرنگار، از نظر فعالیت های تخصصی، حرفه روابط عمومی و خبرنگاری شرح وظایف خاصی دارند و فعالیتهای متفاوتی را انجام می دهند، ولی هر دو تخصص می توانند در مواقع لازم فعالیت های تخصصی یکدیگر را پوشش بدهند. به عبارت دیگر در دستگاه های دولتی یک کارشناس روابط عمومی علاوه بر حرفه تخصصی خود نسبت با تهیه خبر با رعایت اصول خبرنویسی، ثبت و بارگذاری خبر و تصاویر مرتبط با خبر در سایت اقدام می کند. کم نیستند خبرنگارانی که هم اینک حرفه روابط عمومی را نه تخصصی بلکه در حد معمول در بعضی سازمان ها به خوبی انجام می دهند.

ترجیح خود شما چیست؟ بیشتر دوست دارید به عنوان متخصص روابط عمومی شناخته شوید یا خبرنگار؟

حرفه روابط عمومی همانند حرفه خبرنگاری جز مشاغل استرس‌زا در جهان شناخته شده است، بنده همیشه به حرفه روابط عمومی علاقه مند بوده و اگر باز هم فرصتی باشد تا در جایی استخدام شوم، حرفه روابط عمومی را به صورت تخصصی ادامه خواهم داد.

رابطه شما با خبرنگاران حوزه تامین اجتماعی استان چگونه است؟ تا چه حد از مشکلات خبرنگاران مطلع هستید؟ فکر می کنید برای رفع مشکلات آنان (در حوزه کاری و تخصصی) چه اقداماتی می شود انجام داد؟

از آنجا که حرفه روابط عمومی دارای شاخص های ارتباطی گوناگونی است، لذا رابطه خوبی با خبرنگاران در استان برقرار است. با عنایت به مشکلات بیمه ای خبرنگاران از جمله تایید سوابق کاری و اجرایی آنان از سوی مراجع ذیصلاح و همچنین به دلیل نبود حامی و مرجعی مشخص، در حق خبرنگاران به ویژه در زمینه محاسبه قانونی و به حق سابقه کاری آنان گاه اجحاف صورت گرفته است و از آنجا که سازمان تامین اجتماعی همواره حامی بیمه شدگان بوده و به حرفه خبرنگاری نیز نگاهی ویژه داشته، لذا با برگزاری و نشست های تخصصی با مسولان این حرفه در وزارت خانه ها، خانه مطبوعات و ... همواره خواهان احقاق حق بیمه شدن خبرنگاران و محاسبه قانونی سوابق کاری آنان بوده است.

رویکرد مدیران تامین اجتماعی استان به خبرنگاران چگونه است؟

همانطور که مستحضر هستید روابط عمومی در استان ها به عنوان پل ارتباطی بین مخاطبین و مدیران نقش ایفا می نمایند و خبرنگاران نیز در دیدارهای مدیریتی و نشست های تخصصی خبری، در حوزه اطلاع رسانی، نقش ارزنده ای داشته و مورد احترام خاصی هستند. مدیران استان نیز از آنجایی که همواره بر اطلاع رسانی و انعکاس فعالیت ها و اقدامات سازمان تامین اجتماعی در استان تاکید دارند، لذا رویکرد مدیران همواره در مواجه با خبرنگاران و اصحاب رسانه مثبت ارزیابی شده و تعامل مناسب و دوسویه ای برقرار است.

گاه برخی خبرنگاران از روابط عمومی نهادها و دستگاه ها، به عنوان موانعی بر سر راه گردش آزاد اطلاعات گلایه می کنند. شما چقدر این چنین گلایه هایی را بر حق می دانید و فکر میکنید برای رفع چنین تفکراتی چه می توان کرد؟

قلم خبرنگار باید آزاد، منطقی و شفاف بوده و گزارشات و اخبار تهیه شده توسط آنان باید بر اساس مستندات، آمار و عملکرد تایید شده از سوی مدیران روابط عمومی و سایر مراجع ذیصلاح صادرکننده خبر باشد. ولی از آنجایی که خبرنگاران در انتشار سریع اخبار به اطلاعات عملکردی نیاز دارند، گاه در تهیه و احصا گزارشات و انتشار اخبار به مستندات تایید نشده مراجعه می کنند لذا این مورد همواره می تواند زمینه گلایه ها را بین خبرنگان با روابط عمومی ها ایجاد نماید. برای رفع این گلایه ها  مدیران روابط عمومی باید آخرین اطلاعات و عملکرد مدیریتی در استان را جهت ارایه به خبرنگاران و خبرگزاری ها تهیه و به صورت مجلد در اختیار آنان قرار دهند.

آیا دوره روزنامه نگاری یا خبرنویسی (به شکل مستقل یا ضمن خدمت) گذرانده اید؟ چقدر گذراندن چنین دوره هایی را (به شکل ضمن خدمت) برای کارشناسان روابط عمومی مفید می دانید؟

بله. از سوی سازمان تامین اجتماعی و در سال های قبل دوره خبرنویسی را گذارانده و حتی برای ما کارت خبرنگاری صادر شد. از آنجایی که برای ارتباط با خبرنگاران باید با زبان آنان با ایشان ارتباط برقرار نمود، به نظرم با توجه به استخدام و انتصاب مدیران و کارشناسان جدید در واحدهای معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی، بیمارستان ها و شعب بیمه‌ای، ضروری است از سوی اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی و با حضور اساتید حرفه ای خبرنگاری و خبرنویسی، هر از چندگاهی دوره های جدید خبرنویسی را برگزار کرد.

بعضا گفته می شود رسانه های مدرن، نظیر نشریات و پایگاه های خبری الکترونیکی و پلتفرمهای پیامرسان دیجیتال، اگر چه کار خبرنگاران را آسان تر کرده اند اما موجب تنبلی آنان شده اند و به خاطر همین خبرنگاران کمتر برای کشف حقیقت و روایت درست وقایع تلاش می کنند. شما این نظر را تا کجا منطبق بر واقعیت می دانید؟

در حرفه خبرنگاری با لحظه لحظه های زندگی و ثبت خبر زنده ارتباط مستقیمی برقرار است، لذا تنبلی معنایی ندارد و به عبارتی این خصیصه در ذات یک خبرنگار حرفه ای به هیچ وجه نمی تواند وجود داشته باشد. یک خبرنگار باید خود با صادرکننده خبر ارتباط برقرار نماید و ارتباط دوسویه خبرنگاران با مدیران و ... در نشست های خبری هیچگاه ارزش خود را از دست نمی دهد. هر چند با رشد و توسعه امکانات نوین اینترنتی و الکترونیکی در فضای مجازی دسترسی به اخبار و اطلاعات سهل و آسان شده است و در این دهکده جهانی، پایگاه های خبری اینترنتی می توانند به عنوان منبع خبری آخرین اخبار را در کسری از ثانیه انتشار دهند تا مورد بهره برداری خبرنگاران قرار گیرند، اما دیدار خبرنگاران با صادرکننده و منبع خبر و حضور در محل رخداد خبری، جلوه خاص خود را داشته به عنوان یکی از شاخص های حرفه ای بودن خبرنگاران به حساب می آید.

و حرف آخر؟

به نظرم سازمان تامین اجتماعی با جمعیت بیمه شده ای که دارد، به عنوان یکی از سازمان های پر مخاطب نیاز به یک شبکه خبری اختصاصی و یا اطلاع رسانی قوی برای تهیه اخبار، فیلم، مستندات، گزارشات، دیدارهای استانی و ... دارد، لذا پیشنهاد می شود، همگام و همسو با فعالیت های موسسه فرهنگی و هنری آهنگ آتیه، یک شبکه اطلاع رسانی تلویزیونی راه اندازی شود. سازمان تامین اجتماعی به یک چنین شبکه ای هم برای اطلاع رسانی و هم برای اقناع مخاطبان گسترده خود نیاز دارد. یقینا این مهم هم سوژه های خبری فراوانی در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، صنعتی، کارگری، مستمری، بازنشستگان، درمان، بیمه ای، هلدینگها، شستا و ... خواهد داشت و هم از طریق این شبکه تلویزیونی می توان زمینه ارتباط مسئولان سازمان با مردم به ویژه بیمه شدگان و کارکنان را فراهم می آورد.

کد خبر: 24168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =