توجه تامین اجتماعی به پیشگیری و غربالگری بیماری‌های مزمن

افزایش طول عمر انسان‌ها و اضافه شدن جمعیت سالمندان یکی از دستاوردهای قرن ۲۱ بوده است و سالخوردگی جمعیت پدیده‌ای است که برخی از جوامع بشری با آن روبرو هستند و برخی دیگر در آینده ای نزدیک با آن روبرو خواهند شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، تغییرات در شیوه زندگی، شهرنشینی و سالمندی از علل پیدایش بیماری‌های مزمن و بیماری‌های غیر واگیردار از جمله افسردگی، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و حوادث است که از علل اصلی مرگ و میر در جهان به شمار می‌رود. ابتلای همزمان سالمندان به چند بیماری مزمن، سازماندهی ارائه خدمات را در سطح کلان می‌طلبد. با توجه به تغییر الگوی جمعیتی جهان به سوی سالمندی و شتاب بالای پیر شدن جمعیت نگاهی ویژه به مقوله سلامتی و اتخاذ سیاست‌های مناسب ضروری به نظر می‌رسد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در طول ۳۰ سال آینده سالمندان حدود ۲۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل خواهند داد به طوری که تا سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت سالمندان به ۲ میلیارد نفر می‌رسد. طی دو الی سه دهه اخیر رشد کلی جمعیت در ایران ۲۴/ ۱ درصد است، در حالی که نرخ رشد جمعیت سالمند کشورمان ۶۲/ ۳ درصد را نشان می‌دهد. در همین راستا سازمان تامین اجتماعی نسبت به ایجاد واحدی به نام اداره مدیریت بیماری‌های مزمن و سالمندی اقدام کرده است که هدف از ایجاد این واحد شناسایی به موقع بیماری و درمان به موقع آن است تا از مخاطرات بعدی جلوگیری شود. به همین منظور با دکتر علی‌اصغر بندرچی، معاون خدمات درمانی تامین اجتماعی استان قزوین گفت‌وگو می‌کنیم:

آقای دکتر، ایجاد این ردیف در تشکیلات جدید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به این که جمعیت سالخورده در جهان و به تبع آن در ایران رو به افزایش است و اهمیتی که قشر بازنشستگان تامین اجتماعی برای این سازمان دارند و نیز با توجه به اینکه هزینه درمانی یک سالمند ۳ تا ۴ برابر هزینه درمان یه فرد عادی است و افزایش چشمگیر هزینه درمان و سلامت در سالمندان به میزان دو تا سه برابر جامعه نرمال، سازمان تامین اجتماعی از مدت‌ها قبل با اجرای برنامه‌هایی مانند افزایش سطح سواد سالمندان اختصاص گروهی تحت عنوان طب سالمندی، تشکیل پرونده برای بیماران مزمن و ... درصدد پایش تامین نیازمندی‌های سلامت و افزایش کیفیت زندگی گروه سالمندان و پیشگیری از بروز بیماری‌های جدی در این سن برآمده است؛ به همین جهت این واحد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

درباره طرح اجرای غربالگری کولورکتال یا روده بزرگ توضیح دهید و بفرمایید از چه زمان آغاز شده است.

از اردیبهشت سال جاری طرح‌های غربالگری سرطان روده بزرگ و پستان آغاز شده است؛ طرح غربالگری روده بزرگ یا کلورکتال جهت بیماران و مراجعه کنندگان بالای ۵۰ سال در مراکز درمانی سرپایی تامین اجتماعی اجرایی شده است. در این طرح ارزیابی اولیه توسط پزشک عمومی شامل سابقه هرگونه بیماری فردی و خانوادگی، داشتن علائم بالینی مانند خونریزی، کاهش وزن و در نهایت تست دفع خون در مدفوع توسط پزشک درخواست می‌شود.

در آزمایش تجسس خون مخفی در مدفوع با روش میکرو کروماتوگرافی به عنوان یک روش جایگزین مناسب نسبت به روش شیمیایی در آزمایشگاه‌های مراکز ملکی در حال انجام است. در صورت مثبت بودن آزمایش ذکر شده، بیمار جهت ارزیابی تخصصی به پزشک فوق تخصص گوارش جهت انجام کولونوسکوپی و معاینات تخصصی ارجاع می‌شود.

پس از نمونه برداری و ارسال نمونه به پاتولوژی و شناسایی قطعی سرطان در روده بزرگ یکی از روش‌های درمانی رادیوتراپی، شیمی درمانی و جراحی برای بیمار در نظر گرفته می‌شود که جراحی در مراکز ملکی در داخل استان و در صورت نیاز به دو روش درمانی دیگر با هماهنگی واحد مشاوره و اعزام بیمار در استان‌های همجوار انجام می‌شود.

تاکنون چند نفر در این طرح مورد پایش قرارگرفته‌اند؟

تا پایان خردادماه سال جاری ۱۶۰۰ نفر از بیمه شدگان تامین اجتماعی پایش شده‌اند و پس از انجام تست خون منفی، از این تعداد، آزمایش ۲۱۶ نفر مثبت اعلام شد که به نوبت کلونوسکوپی برای آن‌ها انجام و از میان آن‌ها سه مورد سرطان روده بزرگ کشف شد.

در پایان این گفت‌وگو چه سخنی با بیمه شدگان دارید؟

بخش درمان سازمان تامین اجتماعی همواره با اجرای طرح‌های مختلف و خرید تجهیزات و امکانات درمانی تلاش کرده است تا پوشش درمانی مناسبی را برای بیمه شدگان فراهم کند و در سال‌های اخیر نیز با توجه به نیاز سنجی‌های انجام شده جهت ارائه خدمات مناسب‌تر و با کیفیت‌تر به مقوله پیشگیری از بیماری توجه بیشتری کرده است. امیدواریم روزی برسد که با استقرار کامل فرایندهای مرتبط با پیشگیری از بیماری‌ها همانند کشورهای توسعه یافته شاهد کاهش مراجعه بی‌رویه به مراکز درمانی تامین اجتماعی باشیم.

کد خبر: 24309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =