اطلاع‌رسانی شفاف از بروز شایعات جلوگیری می‌کند

رئیس روابط عمومی اداره کل تأمین اجتماعی استان لرستان گفت: شفاف سازی و داشتن یک سازمان شیشه ای می تواند باعث رفع و یا تعدیل این تفکر در جامعه رسانه ای شود که روابط عمومی ها موانع گردش آزاد اطلاعات هستند و خبرنگاران نیز به راحتی به اطلاعات بدون سانسور و مورد نظر خود می‌توانند دست یابند و این امر یعنی شفاف سازی و اطلاع رسانی شفاف و مخاطب محور از بروز شایعات پیرامون سازمانها جلوگیری می کند.

حجت آرین، رئیس روابط عمومی اداره کل تأمین اجتماعی استان لرستان در گفتگو با آتیه آنلاین، با بیان این که روابط عمومی ها و رسانه ها نیازهای متقابل و اهداف مشترکی چون آگاه سازی و اطلاع به جامعه را بر عهده دارند که از طریق یک رابطه منطقی می توانند آن را بر آورده کنند، گفت: از این منظر برخی روابط عمومی و روزنامه نگاری یا رسانه را دو شاخه از درخت تنومند ارتباطات می دانند و آن را مکمل همدیگر قلمداد می کنند.

وی افزود: ارتباط با رسانه ها از وظایف اصلی روابط عمومی است و امروزه روابط عمومی بدون مساعدت رسانه ها اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری نمی توانند در تحقق اهداف خود از جمله معرفی برنامه ها و فعالیت ها و اقناع و جلب نظر مخاطبان خود موفق باشند.  

رئیس روابط عمومی اداره کل تأمین اجتماعی استان لرستان تاکید کرد: گرچه اطلاع رسانی و انعکاس اخبار از رسالتها و وظائف تخصصی اهالی رسانه است ولی گاه به نظر می رسد به لحاظ عدم اشراف و تسلط خبرنگاران به مباحث تخصصی سازمانها، روابط عمومی خود تولید محتوا و تولید خبر و یا خبر نویسی می کند.

اطلاع‌رسانی شفاف از بروز شایعات جلوگیری می‌کند

آرین افزود: روابط عمومی و رسانه مکمل همدیگر هستند و به عبارتی تقریباً یک هدف یعنی اطلاع رسانی را دنبال می کنند با این حال معتقدم روابط عمومی به لحاظ گستردگی که به نوعی مقوله خبرنگاری را نیز در خود به همراه دارد و به عنوان یکی از وظایف فرعی روابط عمومی ها از آن یاد می شود گاه جذابیت بیشتری دارد.  

وی در خصوص رابطه روابط عمومی اداره کل تأمین اجتماعی استان لرستان با خبرنگاران حوزه تامین اجتماعی استان گفت: تعامل و روابط عمیق و دوسویه روابط عمومی این اداره کل با رسانه ها و اهالی خبر در استان باعث شده تا رسانه ها در تحقق برنامه های ارتباطی و اطلاع رسانی به مخاطبان و جامعه هدف تامین اجتماعی در استان اهتمام ویژه ای داشته باشند و در هر شرایطی در کنار سازمان تامین اجتماعی استان باشند.

آرین ادامه داد: مدیرکل تامین اجتماعی استان نیز با این رویکرد که سازمان به واسطه گستره خدمات و حجم مخاطبان و همچنین تعدد و تکثر قوانین و مقررات و سازوکارهای بیمه ای نیازمند ارتباط و تعامل عمیق و همه جانبه و مستمر با رسانه هاست به عنوان یک مدیر رسانه محور بر همکاری و همفکری و جلب حمایت رسانه های مختلف تأکید دارد.

رئیس روابط عمومی تأمین اجتماعی استان لرستان در خصوص گلایه ها برخی خبرنگاران از روابط عمومی نهادها و دستگاه ها به عنوان موانعی بر سر راه گردش آزاد اطلاعات گفت: اگر روابط عمومی ها با اعتقاد به داشتن نقش دو جانبه مبنی بر وکیل مدافع سازمان و مدعی العموم مردم،  فعالیتها و برنامه های خود را بر این اصل و رسالت مهم استوار سازند قطعاً این شفاف سازی و داشتن یک سازمان شیشه ای می تواند باعث رفع و یا تعدیل این تفکر در جامعه رسانه ای شود و خبرنگاران نیز به راحتی به اطلاعات بدون سانسور و مورد نظر خود میتوانند دست یابند و این امر یعنی شفاف سازی و اطلاع رسانی شفاف و مخاطب محور از بروز شایعات پیرامون سازمانها جلوگیری می کند.

وی با اشاره به این که خود فارغ التحصیل رشته علوم ارتباطات اجتماعی است و مباحث تخصصی در حوزه خبرنویسی و روزنامه نگاری را به صورت آکادمیک آموخته است، گفت: معتقدم برای موفقیت هرچه بیشتر در این حوزه باید به علم و دانش نوین تجهیز شد. خوشبختانه از طریق دوره های آموزشی که سازمان در دوران خدمت بر پا کرد این نیاز تقریباً برطرف شده است.

آرین در خصوص نقش رسانه های مدرن، نظیر پایگاههای خبری الکترونیکی و پلتفرمهای پیام رسان دیجیتال و تاثیر آنها بر فعالیت خبرنگاران، با بیان این که از ویژگیهای مهم یک خبر منطبق بودن بر واقعیت و داشتن  یک منبع خبری موثق است و هیچ خبری قاعدتاً نباید از این ویژگی و شاخص مستثنی باشد، چه در رسانه های سنتی و رسانه های دیجیتال؛ گفت: صرفاً در برهه کنونی مدلها، روشها و شیوه ها و ابزارهای ارتباطی و اطلاع رسانی از سیستم سنتی به سیستم های مدرن و الکترونیکی تغییر یافته است و این اتفاق متاسفانه تاحدودی باعث تنزل سطح تحقیقات و مشاهدات میدانی خبرنگاران و اهالی رسانه شده است.  

کد خبر: 24459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =