یک مهندس عمران وزیر نیرو می‌شود

بر اساس لیست پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب، علی اکبر محرابیان دارای مدرک عمران به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت نیرو معرفی شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، علی اکبر محرابیان وزیر صنعت و معدن دولت احمدی‌نژاد بود. او که مدرک مهندسی عمران خود را از دانشگاه علم و صنعت اخذ کرده است، در حالی به‌عنوان گزینه وزارت نیرو معرفی شده است که ایران درگیر خشکسالی بی‌سابقه است. خاموشی برنامه‌ریزی شده هم در دستور کار وزارت نیرو است و این مسئله بخش صنعت را به شدت متضرر کرده است.

محرابیان که وزیر صنایع و معاون دولت نهم و دهم بوده است به خوبی می‌داند که چرخیدن چرخ صنعت کاملا وابسته به تامین انرژی برق است. از این لحاظ فعالان بخش صنعت کمی خیالشان آسوده است که راحت‌تر می‌توانند درباره سهم بخش صنعت در تامین انرژی کشور و جلوگیری از خاموشی‌های اجباری تابستانه با او چانه بزنند.

کوچ محرابیان پس از تشکیل صمت

وزیر پیشنهادی نیرو متولد ۱۳۴۸ است. او در سال ۱۳۸۶ یعنی در دولت نهم بعد از برکناری علیرضا طهماسبی، سرپرست وزارت صنایع و معادن و سپس وزیر کابینه احمدی نژاد شد. در دولت دهم و تا قبل از ادغام وزارت بازرگانی با صنعت و معدن، محرابیان همچنان، وزیر صنایع و معادن ماند و پس از ادغام این دو وزارتخانه در سال ۹۰، مهدی غضنفری، مسئولیت وزارتخانه عریض و طویل صنعت، معدن و تجارت را به عهده گرفت. وزارتخانه‌ای چندان بزرگ که هنوز هم بحث تفکیک مجدد آن مطرح است.

به گفته کارکنان وزارت صنعت، معدن و تجارت، فقط سه سال طول کشید تا سربرگ‌های وزارتخانه‌ای که طی چهار دهه با ادغام و تفکیک‌های مداوم تبدیل به یک وزارتخانه بزرگ شد، اصلاح شود و نام صنعت، معدن وتجارت در بالای سربرگ‌های این وزارتخانه جا بگیرد.

برخی مسئولیت‌های محرابیان

وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم وظایف متعددی را در طول خدمت خود به عهده داشته است. او مشاور رئیس جمهور و رئیس ستاد طرح‌های ویژه در دولت نهم بود. طراح لایحه ساماندهی مصرف سوخت و گسترش حمل و نقل عمومی و حمایت از صنعت خودروسازی و صنایع جانبی و بسط این لایحه در قالب تبصره ۱۳ قانون بودجه و رئیس و نماینده ویژه محمود احمدی نژاد در ستاد تبصره ۱۳ بود.

محرابیان همچنین نماینده ویژه رئیس جمهور در کارگروه مسکن کشور، عضو شورای عالی فنی کشور، حمایت از صنعت داخلی در قالب تبصره ۱۳ در حوزه‌های مختلف صنعت، اعم از خودروسازی و صنایع جانبی بوده است.

او سوابقی همچون معاون بزرگترین شرکت تولید کننده صنایع چوب کشور، مشاور شهردار تهران، عضو هیئت مدیره شرکت شهروند وابسته به شهرداری تهران، رئیس مؤسسه عمران استان اردبیل، مدیر عامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه استان اردبیل، مؤسس و عضو هیئت مدیره شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری استان اردبیل را در کارنامه خود دارد.

محرابیان چگونه شرایط را مدیریت خواهد کرد؟

همان‌طور که از سوابق محرابیان پیداست، اگرچه او مدرک عمران دارد اما بخش زیادی از فعالیت‌های اجرایی او در حیطه صنعت بوده است. با این وجود با تشخیص رئیس جمهور منتخب به عنوان وزیر نیرو در دولت سیزدهم انجام وظیفه خواهد کرد.

در شرایطی که پروژه‌های عمرانی در بخش آب به مرحله اشباع رسیده و با اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف باید با خشکسالی‌ها سازگار شویم، منتظر برنامه‌های این مهندس عمران برای بخش آب کشور خواهیم بود. البته عقب بودن وزارت نیرو از پروژه‌های ساخت نیروگاه هم مسئله دیگری است که محرابیان پس از حضور در وزارت نیرو باید به آن توجه داشته باشد.

کد خبر: 24904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =