ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در سه سال گذشته

بر اساس گزارش عملکرد و دستاوردهای سه ساله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در بخش مربوط به اشتغال و کار آفرینی و در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی، سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی این وزارتخانه در دوره سه ساله ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹، منجر به ایجاد یک میلیون و ۶۸۲ هزار و ۴۲۴ شغل در کشور شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، برنامه‌های حوزه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار طی سه سال گذشته در حوزه‌های برنامه‌های فعال بازار کار، برنامه‌های حمایتی و خرد و برنامه‌های توسعه کسب و کار تدوین و ارائه شده است. بر مبنای این گزارش، طرح‌های کارورزی، مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی، معافیت بیمه‌ای کارفرمایی و طرح یارانه دستمزد در قالب برنامه‌های فعال بازار کار وزارت تعاون در حوزه سیاست های اشتغال‌زایی قرار گرفته است.

همچنین تامین مالی خرد، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، اشتغال حمایتی سازمان بهزیستی و اشتغال حمایتی کمیته امداد در راستای برنامه‌های حمایتی و خرد این وزارتخانه و طرح ملی (نوین) توسعه مشاغل خانگی، قانون اشتغال روستایی و عشایری، برنامه تکاپو و حمایت از رسته‌های اشتغال‌زا موضوع تبصره ۱۸ قانون بودجه در قالب برنامه‌های توسعه کسب و کار در این دوره سه ساله در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ تعریف شده است.

عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار  پیش از این در خصوص آمار بیکاری‌ها و ریزش‌ اشتغال ناشی از شرایط کرونایی در کشور، گفت: از حدود دو میلیون نفر ریزش اشتغال، یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به بازار کار بازگشته‌اند و در حوزه بیمه بیکاری نیز حدود ۷۳۰ هزار نفر مشمول این برنامه اختصاصی دوره کرونا شدند و بخشی از این افراد (۲۵۰ هزار نفر) همچنان مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند و نیازمند منابع جدیدی در این زمینه خواهیم بود.

شایان ذکر است که مطابق آمار و داده‌های ارائه شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مقایسه تعداد شاغلین به تفکیک فعالیت اقتصادی (بهار و تابستان ۱۳۹۸-۱۳۹۹) حاکی از این است که تعداد شاغلین در بهار ۹۹ نسبت به بهار سال ۹۸ بیش از یک میلیون و   ۴۵۵ هزار نفر کاهش داشته‌اند که دلیل اصلی این کاهش تاثیر شیوع بیماری کرونا بوده است ولی در تابستان سال گذشته کاهش تعداد شاغلین نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن حدود ۷۹۹ هزار نفر بوده که حاکی از کاهش شدت تاثیر شیوع بیماری کرونا بر اشتغال کشور است.

یکی از اقدامات دولت در زمان شیوع و پاندمی بیماری کرونا در کشور حمایت از کسب و کارها بوده است که با توجه به آسیب بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی، تولید و خدماتی از همه‌گیری و بیکاری بخشی از نیروی کار شاغل در بخش تولید و خدمات کشور، ضرورت برنامه‌ریزی در راستای حمایت از آن‌ها توسط دولت، باید دیده می‌شد.

سیاست‌ها و برنامه‌های مهارت‌آموزی

آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی در قالب گزارش عملکرد و دستاوردهای سه ساله نیز در طول سه سال گذشته در حوزه اقدامات و سیاست‌های برنامه‌ریزی شده در دستور کار قرار داشته و در حوزه‌های تدوین سند حرفه‌ای مهارت، راه‌اندازی مراکز جوار کارگاهی و همچنین ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه مهارت آموزی تدوین شده است.

در همین راستا، تدوین سند حرفه‌ای با رویکرد بین‌المللی بر اساس نیاز بازار کار برای نخستین بار تدوین ۳۳ سند حرفه‌ای در قالب ۲.۰۰۰ عنوان استاندارد شایستگی و ۲.۰۰۰ استاندارد ارزشیابی صورت پذیرفته است.

بخش دیگری از فعالیت‌های تدوین شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای اهداف اشتغالزایی و توسعه کسب و کار از طریق مهارت‌آموزی، راه‌اندازی ۱۵۰ مرکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی در بنگاه‌های اقتصادی و شهرک‌های صنعتی و همچنین، تشریک مساعی با دانشگاه‌ها در ارتقا سطح مهارت دانشجویان متناسب با رشته تحصیلی از طریق ایجاد ۳۲۰ مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی(TMC ) در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در گزارش عملکرد سه ساله این وزارتخانه مورد اشاره قرار گرفته است.

پرداخت تسهیلات کرونایی در حمایت از کسب و کارها

بر اساس این گزارش، پرداخت تسهیلات کرونایی در راستای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده در دوران همه‌گیری این بیماری، در دستور کار دولت و وزارت کار قرار گرفته و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در طول سال ۱۳۹۹، از حدود ۷۰۰هزار شاغل موجود در واحدهای اقتصادی حمایت‌های مالی، تسهیلاتی، مالیاتی و بیمه ‌ای لازم انجام شده است.

براساس آمار و داده‌های موجود، حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده در قالب «طرح حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا» و ثبت نام در سامانه کار توسط وزارت تعاون در مدت زمان شیوع کرونا صورت گرفته است که بر همین اساس ۵۱۳ هزار واحد اقتصادی با ثبت‌نام دراین سامانه درخواست حمایت از طرف دولت را داشته‌اند.

شایان ذکر است که ۳۸۸ واحد اقتصادی تا کنون از حمایت‌های تسهیلاتی دولت در راستای «طرح حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا» بهره‌مند شده‌اند و  ۱۲۵ هزار واحد اقتصادی نیز در مسیر فرآیند دریافت تسهیلات قرار دارند که در مجموع می‌توان گفت که در حدود ۷۰۰ هزار شغل در این دوره از تسهیلات کرونایی در نظر گرفته دولت در حمایت از کسب و کارهای استفاده کرده‌اند.

همچنین گفتنی است که در قالب پرداخت تسهیلات ارزان قیمت (مرحله اول) بابت کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان توسط دولت در نظر گرفته و پرداخت شد که در این مسیر ۱۴ رسته منتخب کاری و ۸۸۵ زیر رسته مورد حمایت قرار گرفتند.

بر مبنای داده های آماری گزارش مذکور، تسهیلات اختصاص یافته بانکی ارزان قیمت به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا با نرخ ۱۲ درصد به آنها اختصاص یافت.   

همچنین در ابتدای سالجاری، دولت با امهال بدهی‌های مالیاتی و بخشودگی جرایم، اعطای تسهیلات ویژه و ارزان قیمت کرونایی به کسب‌وکارها، تعویق بازپرداخت اقساط وام‌ها، برنامه ویژه و گسترده حمایتی از کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا را در سال ۱۴۰۰تصویب و ابلاغ کرد.

دولت همینطور در سال ۱۳۹۹، حمایت‌های مستقیم چشم‌گیری از خانوارها و کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا انجام داد که براساس آن ۸۹۰۰ میلیارد تومان (۶۶۰۰میلیاردتومان تسهیلات اشتغال محور و بنگاه محور به رسته های ۱۴گانه و ۲۳۰۰میلیارد تومان شرکت های بزرگ حمل و نقل ریلی و هوایی) تسهیلات ارزان قیمت به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا و ۴۹هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به خانوارها در قالب وام ودیعه مسکن و تسهیلات یک میلیونی مرحله اول و دوم و بسته‌های معیشتی ماهانه و ۲۰۰۰ میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری به شاغلان بیکارشده و ۱۷ هزار میلیارد تومان به بخش درمان پرداخت کرد.

در سال ۱۴۰۰ نیز بسته جامع دولت برای حمایت از کسب‌وکارها در مقابل آسیب‌های اقتصادی کرونا پس از بررسی و تدوین از سوی کارگروه مقابله با پیامدهای ناشی از شیوع کرونا در ستاد ملی کرونا به تصویب هیات دولت رسید.

وزارت کار در راستای اطلاع‌رسانی، جدیدترین گزارش عملکرد خود را در دوره سه ساله ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ در زمان تصدی گری محمد شریعتمداری در مقام وزیر، عملکرد و دستاوردهای این وزارتخانه را منتشر کرده است.

ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در سه سال گذشته

ایجاد یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در سه سال گذشته

کد خبر: 25333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =