سامانه جامع تعاون؛ در مسیر خدمات الکترونیک

نگاهی به خروجی سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون که به منظور فراهم شدن شرایط لازم برای ارائه خدمات الکترونیک به مدیران، بازرسان و اعضای شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی و همچنین متقاضیان تشکیل شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی در سال ۱۳۹۸ توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شد، نشان می‌دهد که این اقدام، گاهی بسیار اثربخش در حوزه ریل‌گذاری خدمات الکترونیک است.

به گزارش آتیه آنلاین، پیش از این چندین سامانه در زمینه ارائه خدمات تعاونی‌ها وجود داشته است که در حال حاضر همه آن سامانه‌ها یکپارچه شده و با هدف شفافیت و اعمال نظارت اعضای تعاونی‌ها در قالب یک سامانه تحت عنوان «سامانه جامع و هوشمند تعاون» در دسترس قرار گرفته است.

با راه‌اندازی سامانه جامع بخش تعاون، افراد فعال مرتبط با حوزه تعاونی‌ها بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استانها، خدمات حوزه تعاونی را دریافت کرده‌اند و مراحل تشکیل تعاونی تا صدور "موافقت نامه تشکیل" از مسیر این سامانه و به صورت غیرحضوری در دسترس آنها قرار داشته است.

با توجه آغاز ارائه خدمات الکترونیک در زمینه تعاونی‌ها در قالب این سامانه، متقاضیان برای تکمیل اطلاعات اعضا، شاغلین و صورتهای مالی و مجوزهای شرکتها و اتحادیه‌های تعاونی به سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون به آدرس https://taavoni.mcls.gov.ir مراجعه می‌کنند و هر عضو تعاونی‌ها در کشور با ورود به سامانه و عضویت در تعاونی، اطلاعات فردی خود را ثبت و ذخیره کرده و از طریق این سامانه از رویدادهای تعاونی مثل برگزاری مجامع مطلع می‌شوند و همچنین اطلاع‌رسانی‌های مورد نیاز از طریق سیستم‌های پیامک و غیره را دریافت می‌کنند.

مزایای سامانه هوشمند تعاون

بر اساس تعاریف رسمی کارکرد سامانه هوشمند تعاون و خروجی عملکرد آن از زمان افتتاح، مهمترین مزیت سامانه این است که نیازی به حضور افراد در مجموعه نیست، بلکه همه فعالیت‌ها در قالب خدمات الکترونیک انجام می‌شود و به عبارتی، سامانه توانسته است که تعامل نهادهای ارائه دهنده خدمات حوزه تعاون را با تعاون‌گران بیشتر کند.

نکته دیگر این است که با استفاده از سامانه جامع و ارائه خدمات الکترونیک، مستندسازی‌ها بسیار راحت‌تر شده و این موارد، ورود اطلاعات را بسیار راحت‌تر کرده و اطلاعات تعاونی‌ها اعم از گزارشات مالی، گواهینامه‌ها، برندها، صورتجلسات مجامع و همه موارد مربوط به تعاونی در این سامانه بارگذاری می‌شود.

سامانه هوشمند تعاون؛ اتاق شیشه‌ای خدمات

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش از این در خصوص عملکرد سامانه جامع هوشمند تعاون می‌گوید: با راه‌اندازی سامانه جامع هوشمند بخش تعاون، این بخش به اتاق شیشه‌ای تبدیل شده و اعتماد مردم را بار دیگر احیا کرده است.

محمد کبیری با اشاره به عملکرد، اولین مرکز نوآوری بخش تعاون و اندیشکده تعاون گفت: این مرکز نتیجه یک کار گروه موفق با همکاری اعضای بانک توسعه تعاون، صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون است که در این مدت توانستیم سامانه جامع هوشمند بخش تعاون را راه اندازی کنیم و حالا این بخش تبدیل به اتاق شیشه‌ای شده که اعتماد مردم را مجدد احیا کرده است.

وی با اظهار اینکه توانستیم پنجره واحد خدمات برای تعاونی‌ها اعم از ارائه تسهیلات، مشاوره تعلیم اجتماعی، آموزش‌های ارزی، مشاوره‌های حقوقی و پیشخوان دولت ایجاد کنیم و این خدمات را به تعاونی‌ها ارائه دهیم، اضافه کرد: امکان ایجاد صندوق‌های خطرپذیر را ممکن و توانمندسازی تعاونی‌ها را از طریق آموزش‌های آنلاین و حضور استارت‌آپ‌ها دنبال کردیم و فعالیت‌های جدیدی در بحث توسعه دولت الکترونیک به وجود آمد.

رفع سه دغدغه با سامانه جامع تعاون

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جدیدترین گزارش عملکرد و دستاوردهای این وزارتخانه در فاصله سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ به موضوع خروجی سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون اشاره کرده و آورده است که با بهره‌برداری از این سامانه، سه دغدغه بزرگ بخش تعاون، مبتنی بر کاهش زمان تشکیل و ثبت تغییرات، کاهش مراجعه و هزینه ارباب رجوع و امکان دسترسی آسان و سهل الوصول به مراکز خدماتی، مرتفع شد.

بر اساس این گزارش، ایجاد و توسعه سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون به نشانی:htpps://taavoni.mcls.gov.ir با هدف شفافیت سیستماتیک و تقویت نظارت، ایجاد دولت الکترونیک و سرعت در ارائه خدمات، توسعه شفافیت، عدم امکان تخلف و سودجویی‌ها، کاهش فساد و نیز نظارت هوشمند دولت با رویکرد پیشگیری صورت گرفته است.

در ادامه گزارش عملکرد سه ساله وزارت تعاون به تجمیع تمامی فعالیت‌های بخش تعاون، در جهت تسهیل در ارائه خدمات مرتبط با تعاونی‌ها در فاز اول سامانه جامع تعاون اشاره شده و اضافه کرده است که این سامانه در نهایت، متشکل از تمامی خدمات مرتبط با بخش تعاون خواهد شد.

گفتنی است که در حال حاضر خدمات، ثبت درخواست تشکیل تعاونی، تکمیل فرآیند تشکیل تعاونی، صدور یا تمدید مجوز تشکیل تعاونی‌ها، ابطال مجوز تشکیل تعاونی‌ها، نظارت بر مجامع انتخابات تعاونی‌ها و نظارت مالی و عملکردی تعاونی‌ها از طریق این پنجره واحد ارائه می‌شوند.

کد خبر: 25809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =