افزایش ۷۰۰ هزار نفری شاغلین در بهار ۱۴۰۰

بر اساس جدیدترین آمار حوزه اشتغال در کشور، تعداد شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر کشور در بهار ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه در سال گذشته، افزایش بیش از ۷۰۰ هزار نفری را نشان می‌دهد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، معمولا بازار کار هر کشور از ابعاد مختلف توسط تحلیلگران آمارهای بازار کار مورد بررسی و رصد قرار می‌گیرد که در این بین، تحلیل شاخص‌هایی مانند نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی و نسبت اشتغال از اهمیت بیشتری برخوردار است.

علاوه بر شاخص‌های مذکور، تحلیل روند تعداد شاغلین از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا علاوه بر ارائه تصویری از حاصل فعالیت‌های اشتغالزایی، بخشی مهمی از دلایل نوسانات و تغییرات سایر شاخص‌ها را نیز مشخص می‌کند.

گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که با بررسی تغییرات تعداد شاغلین در بهار سال ۱۴۰۰ نسبت به بهار سال ۱۳۹۹ به تفکیک فعالیت‌های اقتصادی منتخب که نسبت به سایر فعالیت‌ها از تعداد شاغلین بیشتری برخوردار هستند، تصویری از تاثیر شیوع بیماری کرونا در کشور در بهار ۱۴۰۰ ارائه شده است.

آمار جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر و اشتغال آنها

بر مبنای خروجی داده‌ای مرکز آمار ایران، در سال گذشته بیش از ۶۲.۳ میلیون نفر جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر را تشکیل داده‌اند که در مقایسه با سال ۱۳۹۸ که حدود ۶۱.۶ میلیون نفر بوده، بالغ بر ۷۱۰ هزار نفر افزایش داشته است.

گفتنی است که از کل جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر کشور در سال ۱۳۹۹، تعداد  ۲۵.۷ میلیون نفر به عنوان جمعیت فعال (بیکار و شاغل) بوده‌اند که تعداد آنها نسبت به سال ۱۳۹۸ بیش از ۱.۴ میلیون نفر کمتر شده و بر این اساس در سال گذشته حدود ۲۳.۲ میلیون نفر از جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر شاغل بوده که در مقایسه با تعداد ۲۴.۲ میلیون نفری شاغلان در سال ۱۳۹۸ بیش از یک میلیون نفر کاهش دارد.

همچنین مجموع بیکاران کشور در سال گذشته ۲.۴ میلیون نفر ثبت شده است که این تعداد نیز در مقایسه با جمعیت  ۲.۸ میلیون نفری سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۱۹ هزار نفر کاهش داشته است.

 افزایش شاغلین در بهار ۱۴۰۰

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، تعداد شاغلین در بهار ۱۴۰۰ نسبت به بهار سال ۱۳۹۹ بیش از ۷۰۰ هزار نفر افزایش داشته است که دلیل اصلی این افزایش، کاسته شدن شدت تاثیر شیوع بیماری کرونا در کنار رونق اشتغال در برخی از زیر بخش‌های تولید و خدمات بوده است.

گفتنی است که در حوزه فعالیت‌های بخش کشاورزی، در فاصله بهار سال ۱۳۹۸ تا بهار ۱۴۰۰، کاهش بیش از ۳۸۰ هزار نفری اشتغال روی داده است و همچنین در بخش ساختمان نیز میزان اشتغال از حدود سه میلیون نفر در سال ۱۳۹۸ به بیش از سه میلیون و ۳۳۰ هزار نفر در بهار سال‌جاری رسیده و افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است.

در بخش اشتغال حوزه صنعت بدون ساختمان، معدن و نفت نیز در آمار مقایسه‌ای سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ کاهش بیش از ۱۶۰ هزار نفری را شاهد هستیم و این در حالی است که در آمار مقایسه‌ای سالهای ۱۳۹۹ و سالجاری، افزایش ۱۷۰ هزار نفری شاغلان به ثبت رسیده است.

بر اساس این گزارش، در حوزه آمار اشتغال بخش خدمات نیز کاهش ۵۰۰ هزار نفری در فاصله سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به ثبت رسیده و این در صورتی است که بیش از ۱۶۰ هزار نفر به شاغلان این بخش نسبت به سال ۱۳۹۹ افزوده شده است.

جدوب زیر تعداد شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر را در فصل بهار سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد.

افزایش ۷۰۰ هزار نفری شاغلین در بهار ۱۴۰۰

اوضاع اشتغال زنان و مردان چگونه است؟

در رابطه با وضعیت اشتغال زنان و مردان نیز، این گزارش نشان می‌دهد که از جمعیت بیش از ۲۳.۲ میلیون نفری شاغلان ۱۹.۶ میلیون نفر را مردان تشکیل داده اند که تعدادشان در مقایسه با سال ۱۳۹۸ بیش از ۳۴۷ هزار نفر کم شده است  و همچنین جمعیت شاغل ۳.۶ میلیون نفری به زنان اختصاص دارد که در مقایسه با سال دو سال گذشته ۶۶۲ هزار نفر کاهش دارد.

در جمعیت ۲.۴ میلیون نفری بیکاران نیز ۱.۷ میلیون نفر مرد و  ۶۷۸ هزار نفر زن هستند که از تعداد بیکاران مرد بالغ بر ۱۷۹ هزار نفر و از بیکاران زن بیش از ۲۳۹ هزار نفر کم شده است.

بازگشت اشتغال ریزشی ناشی از کرونا

اثرگذاری شرایط کرونایی بر اقتصاد کشور در طول بیش از یکسال و نیم گذشته و همچنین اثرات منفی شیوع کرونا بر حوزه تولید و اشتغال و ریزش‌های شغلی و افزایش بیکاری ناشی از این وضعیت، منجر به چالش بزرگی در حوزه اشتغال کشور شد.

گفتنی است که بخش بزرگی از ریزش‌های اشتغال و افزایش بیکاری در کشور در شرایط کرونایی، در سال ۱۳۹۸ و ابتدای سال گذشته اتفاق افتاد، با اتخاذ تدابیری در حوزه‌های تولید و خدمات، در سال گذشته شاهد بازگشت بخش قابل توجهی از جمعیت بیکار شده به کارگاه‌ها بودیم.

به گفته «عیسی منصوری» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از نزدیک به دو میلیون نفر ریزش اشتغالی که در سال ۱۳۹۸ و ابتدای سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاد، در حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بازگشت به کار داشتند.

کد خبر: 27559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =