تحریم، گلوگاه توسعه نیافتگی بخش معدن

یک فعال معدنی تحریم و تعاملات حداقلی در روابط بین‌المللی ایران با سایر کشورها را گلوگاه توسعه‌نیافتگی صنایع معدنی اعلام کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، تحریم‌های آمریکا در سال‌های اخیر بسیاری از بخش‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است. اما فعالان بخش معدن بر این باورند که تحریم‌ها، به این بخش آسیب جدی وارد می‌کند. محمد حیدرزاده، فعال صنعت سرب و روی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین درباره اثرات تحریم بر بخش معدنی ایران گفت: برای صادرات محصولات معدنی به خارج از کشور، نیازمند برقراری تعامل سازنده با جهان هستیم. توسعه صنایع معدنی به روابط تجاری و تعامل با جهان گره خورده است.

وی افزود: بیشتر مواد معدنی در ایران مازاد بر نیاز داخل است و باید این میزان مازاد را به خارج از کشور صادر کرد اما در حال‌حاضر تحریم، روابط بانکی شکننده میان ایران با سایر کشورها و همچنین نبود توازن برای انتقال ارز، به چالشی برای فعالان صنعتی و تولیدکنندگان بدل شده و تحقق این هدف منوط به سیاست‌گذاری و رویکرد دولت در تعامل با سایر کشورهاست.

حیدرزاده گفت: نبود ارتباط سازنده با سایر کشورها، موجب شده صنایع معدنی آن‌طور که باید و انتظار می‌رود، توسعه پیدا نکنند. تحریم و تعاملات حداقلی در روابط بین‌المللی ایران با سایر کشورها، گلوگاه توسعه‌نیافتگی صنایع معدنی است. ایران از ظرفیت‌های غنی معدنی برخوردار است. صنایع معدنی متعددی نیز وابسته به ذخایر معدنی کشور هستند.

این فعال صنعت سرب و روی ادامه داد: بهبود تعاملات جهانی باعث جذب سرمایه خارجی می‌شود. در حال حاضر به دلیل نبود سرمایه کافی بخش معدن در ایران توسعه مناسبی نداشته است. از سوی دیگر ثبات شرایط سیاسی و اقتصادی هم می‌تواند منجر به بهبود جذب سرمایه خارجی شود.

به گفته وی، تحریم‌ها سودآوری شرکت‌های معدنی را کاهش داده و ضمن آنکه بخشی از مواد اولیه مورد نیاز بخشی از صنایع معدنی که از خارج تامین می‌شد، به سختی وارد کشور شود.

حیدرزاده تاکید کرد: در حال‌حاضر و با توجه به وجود محدودیت و تحریم، روند واردات با چالش و دشواری روبه‌رو شده است. واردات بیش ‌از پیش هزینه‌بر شده و نیاز تولیدکنندگان را به سرمایه در گردش افزایش داده است. تحریم بر نرخ صادرات اثرگذار است و هزینه صادرات و فروش محصولات را در بازارهای جهانی افزایش می‌دهد.

کد خبر: 28572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =