کارگران ورزشکار؛ تولیدگران موفق

جمعیت ۱۴ میلیونی کارگران کشور برای حضور سالم و پرتلاش در عرصه کار و تولید، علاوه بر بستر مناسب اشتغال، تولید، تامین معیشت و امنیت شغلی، نیاز اساسی به سلامت جسمی و روحی و نشاط در محیط کار دارند که بخشی از این مهم با فعالیت‌های منظم ورزشی امکانپذیر است.

به گزارش آتیه آنلاین، سیاست‌های سلامت محور دولت در قالب برنامه‌های کلان ورزشی برای اقشار مختلف می‌تواند اثرات بسیار مثبتی در سلامت جسم و روان افراد و نشاط کلی جامعه داشته باشد و توجه به سلامت جامعه کارگری به عنوان بخش بزرگی از جمعیت کشور و اهمیت نوع فعالیت آنها در قالب تولید و خدمات متنوع، می‌تواند تضمین کننده افزایش بهره‌وری نیروی کار باشد.

سیاستگذاری ورزشی در قالب فعالیت‌های کارگران علاوه بر اینکه به طور طبیعی عامل انگیزشی مناسبی در سلامت و نشاط بخش بزرگی از جمعیت کشور است، شرایط شادابی خانواده کارگران را نیز فراهم آورده و همچنین با ایجاد سلامت بدنی نیروی کار، کاهش هزینه‌های سلامت خانوار، دولت و سازمانهای بیمه‌ای مانند تامین اجتماع را نیز موجب خواهد شد.

بر اساس آمارهای رسمی سازمان تامین اجتماعی، بخش بسیار بزرگی از هزینه‌های جاری این سازمان در قالب بودجه مصوب سالانه در راستای تامین نیازهای درمانی و گسترش خدمات حوزه بهداشت و درمان مصرف می‌شود و توجه به جمعیت بیش از ۴۲ میلیون نفری تحت پوشش این سازمان که بخش بزرگی از آن را جامعه کارگری تشیل می‌دهد، توجه و تمرکز در راستای سلامت جسمی و روحی کارگران می‌تواند کاهش هزینه‌های درمان تامین اجتماعی را بدنبال داشته باشد

توجه به سلامت و نشاط این بخش از جامعه به عنوان نیروهای مولد و اثرگذار در امر تولید و بهره‌وری اقتصادی، طبیعتاً باید مورد توجه دولت‌ها، تصمیم‌گیران خاص حوزه ورزش قرار گیرد که در کشور ما وزارت ورزش و جوانان و  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی ورزش کارگری و نهایتاً کارفرمایان و خود کارگران به عنوان تأثیرگذاران در امر ورزش کارگری مورد نظر هستند.

بر اساس آمارهای رسمی، در حال حاضر نیز تعداد ۵۰۰ هزار نفر از کارگران در فعالیت‌های ورزشی کارگری مشارکت داشته و تعداد ۵ هزار نفر از ورزشکاران کارگر در مسابقات رسمی ‌قهرمانی کشور شرکت می‌کنند. از آبان‌ماه سال ۱۳۹۱، با همکاری و تعامل وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی فدراسیون ورزش کارگری در لیست فدراسیون‌های آماتوری ورزش جمهوری اسلامی ‌ایران قرار گرفت و در عرصه بین‌الملل نیز ورزش کارگران کشور در مهرماه همان سال به عضویت کنفدراسیون بین‌المللی ورزش کارگری نائل آمد.

شایان ذکر است در حال حاضر ۴۱ کشور و سازمان بین‌المللی در این کنفدراسیون عضویت دارند و کشورهای متعددی نیز در حال تلاش برای پیوستن به این تشکیلات جهانی هستند. در ایران با جمعیت ۱۴ میلیون نفری کارگران، ضرورت توجه خاص به موضوع تدوین قوانین بالادستی حوزه ورزش کارگری در راستای حمایت و برنامه‌ریزی مدون از این حوزه بسیار بیش از گذشته دیده می‌شود.

نشاط و سلامت کارگران، هدف وزارت کار است

"جواد رمضی" رییس فدراسیون آماتوری ورزش کارگری پیش از این در گفتگو با آتیه آنلاین با تاکید بر ضرورت اجرای سیاست‌های توسعه‌ای در ارتباط با ورزش کارگران، گفت: فدراسیون کارگری یک فدراسیون صنفی است و با توجه به اینکه نشاط و شادابی و حرکت به سمت سلامتی، همیشه از ارکان مهم و اهداف اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده، لذا ورزش جامعه کارگری نیز برای تأمین این نشاط همواره مدنظر قرار داشته است.    

وی گفت: این فدراسیون در راستای توسعه سلامت، نشاط و شادابی جامعه کارگری و نیروی کار تلاش می‌کند و با چنین هدفی اقدام به تهیه، تدوین و برگزاری فعالیت‌ها و مسابقات ورزشی و فرهنگی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با تدوین قوانین بالادستی مانند آیین‌نامه اجرای ماده (۱۵۴) قانون کار، کارخانجات به این سمت هدایت می‌شوند که با ساخت مجموعه‌های ورزشی، از ظرفیت‌های تشویقی استفاده کنند، تصریح کرد: تأکید وزارت کار بر ساخت و توسعه امکانات سخت‌افزاری است که البته این وزارتخانه و فدراسیون ورزش کارگری به صورت مستقیم در ساخت امکانات سخت‌افزاری ورزش اقدامی‌ انجام نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: این فدراسیون، سالیانه با توجه به تقویم اجرای فعالیت‌های ورزشی، بیش از ۷۰ دوره مسابقات را در سطح کشور برنامه‌ریزی و برگزار می‌کند که البته در سال جاری با توجه به شیوع بیماری کرونا امکان برگزاری همه این مسابقات میسر نبود و تمامی ‌فعالیت‌های ورزشی در سطح کشور تحت‌الشعاع این همه‌گیری قرار گرفتند؛ اما می‌توانیم در این زمینه این ادعا را داشته باشیم که پرکارترین و پرتلاش‌ترین فدراسیون ورزشی کشور در دوره همه‌گیری کرونا فدراسیون ورزش کارگری بوده است؛ چراکه ما بیش از ۴۰ رشته ورزشی را به‌رغم شرایط کرونایی برگزار کردیم.

رمضی با تاکید بر اینکه در خصوص الزامات کارگاه‌ها و اهتمام آنها به امر ورزش در واقع شاهد وجود خلاء قانونی هستیم و با توجه به در جریان بودن ویرایش و اصلاح قانون کار، آیین‌نامه‌های اجرایی قوانین متصل به آن نیز در خصوص ورزش کارگری در انتظار اصلاح هستند، اظهار داشت: عدم وجود الزامات قانونی لازم و قوانین بالادستی حمایتی در حوزه ورزش کارگری و قوانینی که از محل اجرای آن، منابع مالی به متولیان ورزش کارگری برسد، عملاً بزرگترین آسیب حوزه ورزش کارگری است.

رییس فدراسیون ورزش کارگری ادامه داد: فدراسیون ورزش کارگری تنها فدراسیونی است که بدون هیچگونه بودجه مصوب فعالیت‌های خود را انجام می‌هدو در این راستا، فدراسیون به هیچ عنوان قادر به تنظیم و تدوین برنامه‌های بلندمدت یک ساله و بیشتر نیست و در واقع تمامی‌ منابع و بودجه فدراسیون از طریق کمک‌ها و مسئولیت اجتماعی تأمین می‌شود و ما منابع پایداری را در فدراسیون نداریم. البته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در قالب مسئولیت اجتماعی به صورت غیرمستقیم اقدام به تأمین برخی منابع مالی فدراسیون می‌کند، اما منابع غیرپایدار و ناشناخته نمی‌تواند در راستای برنامه‌ریزی یک فدراسیون قرار گیرد.

وی بیان کرد: ورزش کارگری - با وجود اهمیت بالای آن- در محور توجهات تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان قرار نگرفته است. هرچند در مقاطعی ما شاهد اتفاقات مثبتی در این حوزه هستیم، اما برنامه‌ریزی بلندمدتی برای آن وجود ندارد. هنگامی که برای یک حوزه بودجه‌ای پیش‌بینی و در نظر گرفته نشود بدان معنا است که برای اثرگذاری این حوزه تفکر و توجهی صورت نگرفته است. باید اذعان کرد تمرکز دقیق و تخصصی در راستای توجه به حوزه ورزش کارگری وجود ندارد.

رمضی گفت: اگر مشکلات و نیازهای بنیادین و چالش‌های ورزش کارگری برطرف شود، می‌توان گفت که یکی از پرظرفیت‌ترین بخش‌های ورزش کشور، ورزش کارگری است و قطعاً در این صورت شاهد اتفاقات بسیار مثبتی در این حوزه خواهیم بود. در غیر این صورت با حالات سینوسی که در جریان توجه به ورزش کارگری در نهادهای مرتبط وجود دارد، نمی‌توان موفقیت مستمر را برای ورزش کارگری متصور بود. اگر خواهان موفقیت ورزش کارگری هستیم باید توجه و شناخت این ورزش اتفاق افتد.

سومین دوره مسابقات جهانی ورزش کارگری

براساس گزارش روابط عمومی فدراسیون ورزش کارگری، سومین دوره مسابقات جهانی ورزش کارگری شرکت‌ها با نام "جهادگران تولید" ۱۴ تا ۱۸ مهر سال جاری در آتن یونان برگزار می‌شود و "جواد رمضی" رییس فدراسیون ورزش کارگری در این خصوص از صدور روادید کاروان اعزامی خبر داده و می‌گوید: سومین دوره مسابقات جهانی " آتن " به دلیل پاندمی "کووید" با کمی تاخیر برگزار می‌شود.

به گفته رمضی، کارگران در ۶ رشته با ۱۴ تیم، ۱۱۵ ورزشکار با حمایت ۸ واحد تولیدی از ۷ استان در رشته‌های دو و میدانی، فوتبال، والیبال ساحلی، تنیس روی میز، شنا و دارت به این رقابت ها می‌روند و این در حالی است که در دوره قبلی در فرانسه، مقام سوم را در حضور ۲۵ کشور به دست آوردیم و در این دوره ۳۵ کشور و ۴ هزار ورزشکار در ۲۸ رشته به مصاف هم می‌روند.

رییس فدراسیون ورزش کارگری از افزایش مشارکت جامعه کارگری و حمایت واحدهای صنعتی و تولیدی از ورزش کارگری خبر داد و اضافه کرد: مشارکت در سومین دوره مسابقات جهانی ورزش کارگری شرکت‌ها، امسال ۴۰ درصد رشد داشته است.

فعالیت بدنی کارگران، چرخ مولد تولید است

"عبدالحمید احمدی" معاون ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، کم تحرکی را یکی از چالش‌های بزرگ جامعه دانست که موجب شده بیماری‌های غیر واگیر و هزینه های درمان افزایش چشمگیری داشته باشد و همچنین توجه به فعالیت‌های بدنی به ویژه قشر کارگری را به عنوان چرخ مولد تولید کشور می‌داند.

معاون ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه برای توجه به ورزش در جامعه۱۴ میلیونی کارگری کشور با مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فدراسیون ورزش کارگری برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا این قشر تاثیرگذار به خوبی دیده شوند، افزود: مسابقات بین المللی کارگری، نقش بسیار مهمی در ایجاد انگیزه دارد و شرایطی را فراهم می‌کند که سایرین نیز به ورزش روی آورده و در سطح بین المللی حضوری موفق داشته باشند.

کد خبر: 29598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =