جایگزینی کارکنان بخش درمان اولویت سازمان باشد

جایگزینی کارکنان بخش درمان باید از اولویت های سازمان باشد، این امر به‌ویژه در ایام شیوع کرونا که بسیاری از همکاران به علت ابتلا به این بیماری از چرخه خدمت موقتا حذف می‌شوند بسیار مهم تلقی می شود.

به گزارش آتیه آنلاین، علیرغم این که تمامی کارکنان حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی با حداکثر توان و ظرفیت و مخلصانه پای کار بوده و تحت هر شرایطی مشغول خدمت رسانی به بیماران کرونایی هستند، ولی بازنشستگی برخی از آنان از یک سو و طولانی شدن و روند فرسایشی بیماری کرونا و درگیری درصدی از پرسنل به بیماری و عوارض ناشی از آن که ممکن است باعث کاهش کارایی آنها شود، از جمله چالشهای مدیریت درمان است. ضمن اینکه کمبود نیروی جایگزین برای این گروه از پرسنل مزید بر علت است. از این رو، دکتر امین فخر، مدیریت درمان تامین اجتماعی استان کرمان معتقد است جایگزینی کارکنان بخش درمان باید از اولویت های سازمان باشد، این امر به‌ویژه در ایام شیوع کرونا که بسیاری از همکاران به علت ابتلا به این بیماری از چرخه خدمت موقتا حذف می‌شوند بسیار مهم تلقی می شود. در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی آتیه آنلاین را با دکتر فخر می خوانید.

سازمان تامین اجتماعی در استان کرمان چند مرکز درمانی ملکی دارد و با چند مرکز درمانی طرف قرارداد است؟

مراکز درمانی متعلق به سازمان تامین اجتماعی در استان پهناور کرمان ۱۷ مرکز است و از این تعداد ۱۴ مرکز سرپایی و ۳ بیمارستان است که مشغول به ارائه خدمات سرپایی و بستری می باشند. در مجموع بیمارستان های تابعه با تعداد ۵۰۰ تخت بستری مشغول ارائه خدمات به بیماران و بیمه شدگان هستند. در بخش درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی در استان با ۲۶۴ مرکز دانشگاهی و یک هزار و ۱۶۶ مرکز غیردانشگاهی نسبت به ارائه خدمات درمانی در قالب خرید خدمت به بیماران و بیمه شدگان تامین اجتماعی اقدام کرده است.

وضعیت پیشرفت ارائه خدمات الکترونیک در استان چگونه است؟

نسخة الکترونیک در حوزة درمان مستقیم ۱۰۰ درصد عملیاتی شده و در سال جاری بیش  از ۸۷۰ هزار نسخه بصورت الکترونیکی صادر شده است. در حوزة درمان غیرمستقیم نیز بیش از ۶۰ درصد پزشکان در حال حاضر مبادرت به صدور نسخه الکترونیک می کنند، ۶۴ درصد  داروخانه ها و بیش از ۳۷ درصد مراکز پاراکلینیکی هم نسخ الکترونیکی را پذیرش می کنند. از آغاز طرح نسخه الکترونیک تا کنون ۶۰۹ هزار و ۶۴۴ نسخه الکترونیکی توسط پزشکان طرف قرارداد صادر شده است و انتظار داریم که تا پایان سال طرح مذکور به صورت کامل در مراکز طرف قرارداد اجرایی شود. مدیرعامل محترم سازمان آقای دکتر سالاری هم روی این موضوع تأکید بسیار زیادی دارند و امیدوار هستیم که تا پایان امسال دفترچه درمان حذف شده و با بهره‌گیری از نسخة الکترونیک امکان ارائه خدمات مطلوب تر فراهم شود.

تعداد پزشکان و کادر پزشکی شاغل در مراکز درمانی تامین اجتماعی استان چند نفر است؟ آیا در این حوزه کمبود خاص و یا مشکل جدی وجود دارد؟

مجموعا تعداد پرسنل مراکز تابعه دو هزار و ۳۲ نفر است که از این تعداد قریب به ۳۰۰ پزشک و یک هزار و ۱۰۷ پیراپزشک در مراکز درمانی تامین اجتماعی مشغول به فعالیت می باشند و سایر همکاران در رسته های پشتیبانی خدمت می کنند.

با توجه به اینکه اکثر مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی در نیمه اول دهه ۷۰ افتتاح شده اند لذا اکثر کارکنان در شرف بازنشستگی هستند که جایگزینی آنها باید از اولویت های سازمان باشد. این امر بویژه در ایام شیوع کرونا که بسیاری از همکاران به علت ابتلا به این بیماری از چرخه خدمت موقتا حذف میشوند بسیار مهم تلقی می شود.

به نظر شما افزایش خدمات الکترونیک سازمان تامین اجتماعی تا چه حد در تسهیل و تسریع در ارایه خدمات بیمه ای و درمانی این سازمان تاثیر گذاشته و در کدام بخش‌ها زمینه استفاده بیشتر از این خدمات وجود دارد؟

البته فرآیند درمان به گونه ای است که حضور بیمار برای اقدامات تشخیصی و درمانی ضروری است اما بخشی از فرآیندهای درمانی مثل نوبت گیری، کمیسیون های پزشکی و شوراها میتواند به صورت الکترونیک انجام شود. واحد ارتباطات مردمی سازمان (CRM) و رسیدگی به شکایات نیز از جمله این موارد است.

وضعیت ارتقای سطح خدمات هتلینگ مراکز درمانی استان چگونه است؟

طرح ارتقاء خدمات هتلینگ از سال ۱۳۹۳ در بیمارستان های تامین اجتماعی همزمان با بیمارستان های دانشگاهی به صورت منسجم آغاز و هم اکنون در حال ادامه است. این امر باعث افزایش رضایتمندی بیماران و ارائه بهتر خدمات شده است. با توجه به اینکه امکان اجرای طرح ارتقاء هتلینگ به صورت همزمان در یک مرکز درمانی وجود ندارد، لذا بیمارستان ها نسبت به اجرای طرح، به صورت برنامه ریزی شده در حال اقدام هستند. با توجه به نوساز بودن بیمارستان پیامبر اعظم (ص) کرمان و ادغام بیمارستان دانشگاهی سینا در بیمارستان ملکی امام علی (ع) زرند که از سال ۹۵ تا ۹۹ به مدت چهار سال انجام شد، بیشتر پروژه های ارتقاء هتلینگ در بیمارستان دکتر غرضی سیرجان عملیاتی شد که نتایج آن بسیار مطلوب بوده است. هزینه انجام این طرح و سایر پروژه های عمرانی در این مرکز درمانی شامل بهسازی زایشگاه و CSR که به اتمام رسیده اند و بخش های اورژانس و لندری که بهسازی ادامه دارد تا کنون سه میلیارد تومان بوده است.

شیوع بیماری کرونا چه تاثیری بر وضعیت درمان سازمان تامین اجتماعی داشته است؟

بیمارستان های تامین اجتماعی از اوایل بهمن ماه سال ۱۳۹۸ همزمان با شیوع تدریجی بیماری کووید ۱۹ عهده دار ارائه خدمات درمانی به بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا شده اند. تاکنون بیش از ۶ هزار مورد بستری این گونه بیماران را در بیمارستان های استان داشته‌ایم که از این تعداد بیش از سه هزار و ۵۰۰ مورد قطعی کرونا وجود داشته است که تحت درمان با آخرین متد علمی و پروتکل های درمانی وزارت بهداشت قرار گرفته اند. در این مدت بیش از ۵۵۰ نفر از همکاران شاعل در مراکز درمانی به این بیماری مبتلا شده اند. در حال حاضر با توجه به بحران کرونا و افزایش استفاده از تجهیزات پزشکی به دلیل افزایش تعداد بیماران کرونایی، کمبود اکسیژن، ابتلای تعداد زیادی از کارکنان درمانی و عدم امکان جایگزینی آنها، در تعهد نبودن برخی از داروهای مورد استفاده در درمان بیماران کرونایی از مهم ترین معضلات درمان استان هستند.

همانند سایر مراکز درمانی کشور بیمارستان های تامین اجتماعی جهت حفظ آمادگی برای پذیرش مراجعان مشکوک و احتمالی کرونا، نسبت به کاهش یا لغو بستری ها و اعمال جراحی غیر ضروری با حداکثر توان مشغول ارائه خدمات به بیماران کرونایی هستند. این درحالی است که با تدابیر اندیشیده شده کلیه اقدامات مورد نیاز بیماران اورژانسی نیز مطابق پروتکل های درمانی درحال انجام است. در هر حال کاهش مراجعه بیماران غیرکرونایی به خاطر ترس از ابتلای به کرونا باعث افت عملکرد مراکز در زمینه بستری سایر بیماری ها شده است. مقایسه عملکرد ۶ ماهه اول سال جاری با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد میزان افت عملکرد سرپایی برابر با ۴۲ درصد، عملکرد بستری ۳۷ درصد و ضریب اشغال تخت از ۸۱ به ۵۴ درصد بوده است.

مهم ترین چالش فعلی با توجه به بحران اپیدمی کرونا، تحت فشار قرار داشتن همکاران کادر پزشکی و پرستاری بخصوص در موج سوم کرونا است که باعث خستگی و فرسودگی آنها شده است. به نظر می رسد در این خصوص سازمان باید به صورت جدی چاره اندیشی کند و عدم مراجعه بیماران غیر کرونایی به دلیل ترس از ابتلاء نیز باعث افزایش میزان عوارض سایر بیماری ها شده است.

به عنوان سوال آخر، در مجموع وضعیت خدمات درمانی تامین اجتماعی در استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

مدیریت درمان کرمان در زمینه اقدامات کیفی تلاش های فراوانی انجام داده است و دستاوردهای ارزشمندی نیز بدست آورده است. شش نوبت در جشنواره شهید رجایی استان کرمان، طی سنوات اخیر عنوان دستگاه برتر استان را کسب نموده، در زمینه تعالی سازمانی موفق به اخذ گواهینامه سطح یک شده و در حوزه تعالی منابع انسانی موفق به اخذ نشان بلورین در سومین دوره جایزه ملی مدیریت منابع انسانی شده است. این مدیریت همچنین سند برنامه استراتژیک استان را تدوین و حسب شرایط پیش آمده بازنگری کرده است و در مدیریت بحران بویژه در زلزله اخیر زرند و بحران کرونا نیز به خوبی از عهده مسئولیت های اجتماعی برآمده است.

در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) کرمان که یکی از بیمارستان های بزرگ تامین اجتماعی واقع در جنوب شرق کشور می باشد خدمات جراحی قلب، آنژیوگرافی، اعمال جراحی مختلف، ام آر آی، سی تی اسکن و سایر خدمات به بیماران و بیمه شدگان ارائه میشود، به نحوی که به ندرت بیمار بستری در بیمارستان نیاز به اعزام یا ارجاع به مرکز دیگری جهت ادامه درمان را دارد. با پیگیری های بعمل آمده در آینده نزدیک بیمه شدگان از خدماتی نظیر سی تی آنژیوگرافی در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) نیز برخوردار خواهند شد.

از نقاط قوت اینکه تقریبا تمامی کارکنان حوزه درمان با حداکثر توان و ظرفیت و مخلصانه پای کار بوده و تحت هر شرایطی مشغول خدمت رسانی به بیماران هستند و از نقاط ضعف، بازنشستگی تجمیعی همکاران از یک سو و طولانی شدن و روند فرسایشی بیماری کرونا و درگیری درصد زیادی از پرسنل به بیماری و عوارض ناشی از آن که باعث کاهش کارایی آنها می گردد، از سوی دیگر است. ضمن اینکه کمبود نیروی جایگزین برای این گروه از پرسنل مزید بر علت است و همچنین افزایش استفاده از تجهیزات پزشکی نظیر ونتیلاتور و نیاز به مصرف بیشتر اکسیژن در بیماران کرونایی باعث عدم کفایت ظرفیت موجود در مراکز درمانی شده است.

گفت‌وگو: مهین داوری

کد خبر: 3011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =