نگاهی آماری به ورزش کارگری در ایران

جمعیت ۱۴ میلیونی کارگران کشور برای حضور سالم و پرتلاش در عرصه کار و تولید، علاوه بر زمینه مناسب اشتغال، تولید، تامین معیشت و امنیت شغلی، به سلامت جسمی و روحی و نشاط در محیط کار نیاز دارند که بخشی از این مهم با فعالیت‌های منظم ورزشی قابل دستیابی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سیاست‌های سلامت محور دولت در قالب برنامه‌های کلان ورزشی می‌تواند اثرات مثبتی در سلامت جسم و روان افراد و نشاط کلی جامعه داشته باشد و توجه به سلامت جامعه کارگری به عنوان بخش بزرگی از جمعیت کشور و اهمیت نوع فعالیت آن‌ها در قالب تولید و خدمات متنوع، زمینه‌ساز افزایش بهره‌وری نیروی کار خواهد بود.

سیاستگذاری ورزشی در قالب فعالیت‌های کارگران علاوه بر اینکه به طور طبیعی عامل انگیزشی مناسبی در سلامت و نشاط بخش بزرگی از جمعیت کشور است، شرایط شادابی خانواده کارگران را نیز فراهم آورده و همچنین با ایجاد سلامت بدنی نیروی کار، کاهش هزینه‌های سلامت خانوار، دولت و سازمان‌های بیمه‌ای مانند تامین اجتماع را نیز موجب خواهد شد.

آمار کارگران ورزشکار، مربی و داور ورزشی

بر اساس آمار اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال گذشته ۲۲۵ هزار و ۳۷۱ نفر به عنوان "کارگر ورزشکار" در سطح کارگاه‌های کشور مشغول به کار و فعالیت ورزشی حرفه‌ای بوده‌اند که از این بیش از ۱۹۱ هزار نفر را مردان و بیش از ۷۹ هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

همچنین ۱۲ هزار و ۴۲۲ نفر از جمعیت کارگری کشور در سال گذشته به عنوان "کارگر مربی" در سطوح مختلف ورزشی مشغول به فعالیت بوده‌اند که در حدود ۹ هزار نفر کارگر مرد و بیش از سه هزار و ۶۰۰ نفر کارگر زن را شامل می‌شود و در حوزه داروی مسابقات ورزشی کارگران نیز هشت هزار و ۹۲۲ نفر که شامل شش هزار و ۵۴۱ مرد و ۲ هزار و ۳۸۱ زن می‌شود تحت عنوان "کارگر دارو" در سال ۱۳۹۹ در حوزه ورزش کارگران فعالیت داشته‌اند.

گفتنی است استان‌های خوزستان، تهران و خراسان رضوی در سال گذشته به ترتیب بیشترین فعالان حوزه ورزش کارگری و استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان نیز کمترین کارگران ورزشکار را در اختیار داشته‌اند که البته نسبت جمعیتی این استان‌ها را نیز باید با سهم ورزش کارگری در نظر داشت.

بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت کار، کارگران ورزشکار، مربی ورزشی و نیروی کار فعال در حوزه داوری مسابقات ورزشی در سال گذشته در مقایسه با سال ۱۳۹۸ کاهش چشمگیری داشته است، به گونه‌ای که ورزشکاران جامعه کارگری در سال ۱۳۹۹ بیش از ۴۵ هزار نفر نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است و این اعداد اعلام شده به نسبت کل ورزشکاران جامعه کار، درصد تغییر بسیار بالایی است.

کاهش ورزشکاران کارگر غیرحرفه‌ای و قهرمان

گفتنی است که بر اساس تقسیم‌بندی ورزشکاران کارگری به غیرحرفه‌ای و قهرمان، ورزشکاران غیرحرفه‌ای کارگری در سال گذشته بیش از ۱۹۰ هزار نفر عنوان شده است که در مقایسه با سال پیش از آن (۱۳۹۸) بیش از ۴۱ هزار نفر کاهش را نشان می‌دهد و همچنین در بخش قهرمانی ورزش کارگری نیز در آمار مقایسه‌ای سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ کاهش حدود ۵۰۰۰ نفری به ثبت رسیده و به عبارتی ورزشکاران حوزه قهرمانی کارگران در سال گذشته به حدود ۳۴ هزار نفر تقلیل پیدا کرده است.

جدیدترین خروجی آماری ورزش کارگری در حوزه قهرمانی نشان می‌دهد که استانهای خوزستان، البرز و اصفهان به تریب دارای بیشترین و استانهای سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و چهارمحال و بختیاری دارای کمترین کارگران ورزشکار فعال در بخش قهرمانی هستند.

مسابقات ورزشی کارگران و ورزش‌های همگانی 

رویدادهای ورزشی انجام شده در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن در سطح کشور کاهش نزدیک به سه برابری را تجربه کرده و از ۱۴۲۹ رویداد به ۴۷۸ مورد رویداد ورزشی رسیده است و همچنین بر اساس شرایط همه‌گیری بیماری کرونا، حضور ورزشکاران کارگر ایرانی در رویدادهای بین‌المللی ورزشی کارگران در سال ۱۳۹۹ به صفر رسید و این در حالی است که این آمار در سال ۱۳۹۸ ۷۳ مورد عنوان شده است.

بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال گذشته پیاده‌ روی همگانی جامعه کارگری در قالب ۲۸۰ رویداد انجام شده و این در صورتی است که این رویدادها در سال قبل از آن ۲۷۰ مورد عنوان شده است است و البته دو همگانی و کوهنوردی جامعه کارگری در مقایسه‌ با سال ۱۳۹۹ کاهش را نشان می‌دهد و همچنین در سایر حوزه‌های فعالیت ورزش همگانی کارگران، آمار سال گذشته افزایشی بوده است.

مجموعه‌های ورزشی جامعه کارگری

مجموعه‌های ورزشی به عنوان اساسی‌ترین زمینه در خصوص ترغیب جامعه کارگری به امر ورزش از نوع غیر حرفه‌ای یا در قالب قهرمانی می‌تواند نقش بسزایی در ارتقاء سلامت جامعه و کارگران داشته باشد و بر این اساس، جدیدترین آمار وجود مجموعه‌های ورزشی نشان می‌دهد که آن‌ها در سال گذشته با افزایش یک موردی به ۱۸۷ مجموعه ورزشی در سطح کشور رسیده است.

گفتنی است که استانهای فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی به ترتیب بیشترین و استانهای هرمزگان، قزوین، خراسان جنوبی، ایلام و البرز دارای کمترین مجموعه‌های ورزشی کارگران در سطح کشور هستند.

در تازه‌ترین آمار حوزه ورزش وزارت کار علاوه بر مجموعه‌های کامل ورزشی کارگری در سطح کشور، به مکان‌های ورزشی نیز اشاره شده است که بر اساس این آمار، فضای سرپوشیده۲۵۲ مورد، فضای روباز ۱۲۸ مورد، سالن ورزشی ۲۶۳ مورد، زمین ورزشی ۱۶۵ مورد و استخر ۵۴ مورد عنوان شده است که به غیر از زمین ورزشی و استخر، مکان‌های دیگر ورزشی در سال ۱۳۹۹ افزایش داشته است و این روند نشانه مثبتی از روند مناسب توجه به ساخت مکان‌های ورزشی مخصوص جامعه کارگری است.

اعتبارات مجموعه‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی

بر مبنای این گزارش، اعتبارات مصوب در بخش مجموعه‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی زیرنظر وزارت کار در سال ۱۳۹۸ افزایش و در سال گذشته با کاهش مواجه بوده است و به عبارتی میزان این اعتبارات از ۱۸۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ به ۴۲۵  میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ و با کاهشی ۱۵ میلیارد تومانی به ۴۱۰ میلیارد تومان در سال گذشته رسید.

گفتنی است که همان روند اعتبارات مصوب، در خصوص پرداختی‌ها نیز وجود داشته است، به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۷ پرداخت اعتبارات ۲۳۹ میلیارد تومان عنوان شده و در سال ۱۳۹۸ به ۳۰۵ میلیارد تومان رسیده و در سال گذشته با روندی کاهشی ۲۲۳ میلیارد تومان را ثبت کرده است.

اثرات کرونا بر ورزش کارگری

اثرگذاری شرایط شیوع بیماری کرونا بر فعالیت‌های جاری تولیدی و خدماتی در کشور و تعطیلی موقت بسیاری از کارگاه‌ها به دلیل وقوع پیک‌های مختلف کرونایی و رعایت شرایط بهداشتی برای پیشگیری از حاد شدن شرایط همه‌گیری، علاوه بر آثار مخرب اقتصادی، شرایط و زمینه فعالیت‌های ورزش کارگری را با مشکل و اختلال مواجه شاخته و بخشی از بدنه کارگران ورزشکار به دلیل این وضعیت موفق به دنبال کردن ورزش‌های کارگری به صورت حرفه‌ای نشدند.

شرایط همه‌گیری کرونا در کشور در طول حدوداً ۲۰ ماه گذشته موجب کاهش سرعت فعالیت ساخت مجموعه‌ها و مکان‌های ورزشی مخصوص کارگران در کشور نیز شده است که این مهم با تثبیت شرایط سلامت جامعه و تزریق واکسن کرونا در بین افراد و بخصوص کارگران و با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مناسب قابل جبران است.

گفتنی است که شیوع کرونا همچنین برنامه‌ریزی وزارت کار، کارگاه‌ها و فدراسیون ورزش‌های کارگری را در خصوص اجرای مسابقات دوره‌ای داخلی و حضور در مسابقات بین‌المللی را در مدت همه‌گیری با مشکل موجه کرده و موجب عدم اجرای برنامه‌های تدوین شده ورزشی در کشور شد.

کد خبر: 31141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =