تاثیر تثبیت فرهنگ ایمنی در کاهش حوادث شغلی

مدیر HSE شرکت مپنا در بیان تاثیر تثبیت فرهنگ ایمنی در کاهش حوادث شغلی گفت: حوادث ناشی از کار برآمده از زنجیره‌ای از علت‌هاست و نیروی کار عامل است و نباید علت تلقی شود.

شهرام محمودی  در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین عنوان کرد: اگرچه افراد به جهت انجام رفتارهای ناایمن ممکن است علت درصد چشمگیری از وقوع حوادث و سوانح تلقی شوند اما  این یک باور بسیار غلطی است، متاسفانه انسان‌ها همیشه به عنوان علت وقوع حوادث و یا بروز رفتارهای نامناسب در جامعه صنعتی دیده می شوند در حالی که انسان عامل و نه علت وقوع حادثه. بنابراین تا وقتی که انتظار داریم علت مشکلات فرهنگی، صرفا افراد باشند آن وقت این علت بودن افراد برای وقوع حوادث درست است .

وی تاکید کرد: تاکید دارم تا اینکه تا زمانی که ما افراد را علت بروز وقوع حوادث، رفتارهای ناایمن و خطای انسانی می دانیم افراد  از وسایل ایمنی استفاده نمی‌کنند،  ایمنی را دور می زند،  قوانین را زیرپا می‌گذارند و در نهایت شاهد رشد روزافزون آمار حوادث ناشی از کار خواهیم بود. 

مدیر HSE مپنا عنوان کرد: در این زمینه مسیر علت‌یابی اشکال دارد بخش عمده‌ای از حوادث به رفتارها و خطاهای انسانی مرتبط است نه اینکه انسان‌ها عامل وقوع حوادث نیستند اما علت نیستند. 

محمودی افزود: اصلاح رفتار کارکنان باید بر اساس علت رفتار تحلیل شود با توجه به اینکه مسیر علت‌یابی اشکال دارد تا وقتی که این موضوع اصلاح نشود مشکلات وجود دارد؛ البته باید تفکیکی بین آنچه که به آن رفتار می‌گوییم و آنچه که خطا نامیده می‌شود قایل شویم و البته باید تاکید کرد که به صفر رساندن خطا خیلی سخت و بعضا غیرممکن است. 

کد خبر: 32005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =