قوانین ایمنی ضمانت اجرایی می‌خواهند

مدیر HSE شرکت مپنا گفت: صرف تدوین قوانین در حوزه حفاظت فنی و ایمنی کفایت نمی‌کند و تمرکز و توجه ویژه بر ضمانت اجرایی قوانین نیز بسیار مهم است.  

شهرام محمودی در گفت وگو با آتیه‌آنلاین عنوان کرد: ضمانت اجرای قوانین و مقررات نیز بسیار موثر است  صرف تدوین بهترین قوانین و مقررات کفایت نمی کند بلکه قوانین  باید ضمانت اجرایی داشته باشد که با آشکار ساختن آثار اجرای آنها، افراد دیگر نیز به پای بندی و اجرای آنها ترغیب و تشویق شوند.

 محمودی افزود: طبیعی است که باید بین افرادی که دارای ریسک بالا هستند و دیگر افراد مقید به اجرای قانون تفاوت قایل شوند و مهم‌تر اینکه در قانون به شکل واضح به نوع مواجهه و برخورد با تفاوت افراد متخلف با افراد قانون مند اشاره شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که مجموعه وزارت کار و از جمله  سازمان تامین اجتماعی می‌توانند در جهت نهادینه سازی فرهنگ‌ ایمنی موثر باشند تبیین قوانین کاربردی، واقعی و عملی است  قوانینی که اجرای آنها در حد و اندازه  سازمان‌ها و افراد باشد

مدیر HSE شرکت مپنا تصریح کرد: قوانین نباید غیرواقعی و یا فراواقعی باشند چرا که  خیلی از این قوانین و مقررات  زمانی نادیده گرفته می شوند  که عملا متناسب با جوامع تنظیم نشده باشند.

محمودی با تاکید بر ضرورت تنظیم قوانین متناسب با افراد و جامعه افزود: قانونی که وضع می‌شود باید جامعه نه تنها نیازمند به آن باشد بلکه ظرفیت انجام و رعایت آنها نیز وجود داشته باشد و قانون گذاران باید به این مهم توجه داشته باشند که بر حسب شرایط قانون را بازنگری و اصلاحات لازم را اعمال کنند.

وی تصریح کرد: اگر چنین عمل شود و رویکردهای عملی از سوی قانون گذاران پیاده سازی شود این مفهوم به مخاطبان و سازمانها منتقل می شود که قانون گذاربه موازی مراقبت از  قانون مدون خود، گروه هدفش را نیز به حال خودرها نمی کند و در صورت است که سازمان‌ها، کارگاه‌ها، اصناف و مشاغل مختلف با شدت و دقت بیشتری در جهت اجرای قوانین ایمنی گام برمی‌دارند چرا که به این باور می رسند که تاثیر پای بندی به قوانین واقعی و متناسب بر ارتقاء سطح ایمنی و کاهش حوادث چشمگیر و قابل‌توجه است.  

کد خبر: 32361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =