‌فهرست انواع بیمه‌های تامین اجتماعی و درصد حق بیمه + جدول

بیمه تامین اجتماعی به بیمه اجباری، اختیاری، خویش فرما، صاحبان حرف و مشاغل و ... تقسیم می شود و حق بیمه هر کدام از انواع این بیمه ها متفاوت است.

به گزارش آتیه آنلاین، طبق ماده ۲ قانون تامین اجتماعی، حق بیمه مبلغی است که برای استفاده از مزایای بیمه، ماهیانه به سازمان تامین اجتماعی مربوطه پرداخت می‌شود. اما بیمه شده به تنهایی این مبلغ را نمی‌پردازد، بلکه قسمتی از آن توسط کارفرما پرداخت می‌شود. در واقع هر بیمه شده تامین اجتماعی باید ۳۰ درصد حقوق خود را به عنوان حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند، اما این ۳۰ درصد بین فرد بیمه شده و کارفرما تقسیم می‌شود؛ به گونه‌ای که فرد بیمه شده تنها ۷ درصد از ۳۰ درصد حقوق، و مابقی آن که ۲۳ درصد حقوق است، توسط کارفرما به بیمه پرداخت می‌شود.

از نظر قانون، مسئول پرداخت بیمه، کارفرما است. بنابراین در صورتی که کارفرما حق بیمه را در زمان تعیین شده به سازمان بیمه پرداخت نکند، مشمول جریمه خواهد شد. کارفرما علاوه بر مسئولیت پرداخت حق بیمه، باید یک نسخه از لیست حقوق کارکنان خود، به همراه لیست حق بیمه کارکنانش را به اداره تامین اجتماعی ارائه دهد.

از آن جا که بیمه تامین اجتماعی به بیمه اجباری، اختیاری، خویش فرما، صاحبان حرف و مشاغل و ... تقسیم می شود، حق بیمه هر کدام از انواع این بیمه ها متفاوت است.

‌فهرست انواع بیمه‌های تامین اجتماعی و درصد حق بیمه + جدول

فایل فهرست انواع بیمه های تامین اجتماعی، درصد و مبلغ حدودی پرداخت حق بیمه در سال ۱۴۰۰ را از اینجا دریافت کنید.

کد خبر: 32609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =