فداکاری، شرط اول قبول مسئولیت امحاء زباله

متصدی اتوکلاو امحاء زباله‌ بیمارستان تأمین‌اجتماعی فرخشهر، شاغلان در واحدهای امحاء زباله بیمارستانی را به دلیل سروکار داشتن با مواد آلوده و عفونی، افرادی فداکار و از جان گذشته توصیف می‌کند که زحمات‌شان کمتر در معرض دید قرار دارد؛ اما آنها با قبول مسئولیت و برخورداری از وجدان کاری نه‌تنها در حفظ سلامت افراد جامعه در تلاشند، بلکه در حفظ محیط‌زیست و سلامت آیندگان نیز نقش دارند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، محمد رضازاده، دارای ۲۵ سال سابقه فعالیت در بیمارستان است که ۱۰ سال آن را در واحد امحاء زباله سپری کرده است؛ واحد امحاء زباله را جزو مهمترین بخش‌های یک مرکز درمانی می‌داند و کار اپراتورها را که در این وضعیت کرونا برای امحاء زباله‌های عفونی زحمت می‌کشند ستودنی بیان می‌کند.

به گفته او، کیفیت خدمات اتوکلاو هر بیمارستان برای ارزیابی عملکرد، حرف اول را می‌زند که اگر توسط بازرسان وزارت بهداشت نمره لازم را کسب نکند، رتبه درجه یک را نمی‌گیرد.

اپراتور امحاء زباله، در بیان اهمیت امحاء زباله‌های بیمارستانی، ادامه می‌دهد: «فرزندان و نواده‌های ما در آینده می‌خواهند در این کره خاکی زندگی کنند و وقتی مواد به درستی استریل نشوند، آلودگی‌ها جذب خاک شده و پس از بارندگی به چرخه زندگی ما برمی‌گردد. متصدیان اتوکلاو با استریل کردن مواد، از این اتفاق‌ها جلوگیری می‌کنند.»

رضازاده، زباله‌های بیمارستانی را شامل زباله‌های عادی، عفونی، تیز و برنده، جفت جنین، باتری‌ها، ترمومترها، پوکه‌های داروهای شیشه‌ای (شیمیایی) بیان کرد و ‌گفت: «پس از شیوع کرونا، تمامی‌ زباله‌های بخش‌های تنفسی و بخش‌های کرونا، حتی پسماند غذایی، بر اساس دستورالعمل جدید، عفونی حساب شده و باید امحا شود.»

پایش زباله‌ها قبل از امحا

وی روند امحاء زباله را نیز چنین تشریح کرد: «قبل از امحاء زباله‌ها، ابتدا زباله‌ها «پایش» می‌شود تا عمل استریل به درستی معلوم شود؛ اگر مرحله پایش جواب داد، استریل زباله‌ها ادامه می‌یابد و در غیر این صورت این کار پس از رفع ایرادات انجام می‌شود.»

ادامه می‌دهد: «زباله‌های تیز و برنده را داخل «سیفتی باکس» می‌اندازند تا مانند زباله‌های عفونی استریل شود. جفت جنین نیز با آهک و نمک آغشته شده و داخل چاهی که برای این زباله‌ها کنده شده است، انداخته می‌شود؛ زیرا امکان استریل کردن جفت جنین وجود ندارد و باید از آهک و نمک برای این کار استفاده شود. پوکه‌های داروهای شیشه‌ای که اصطلاحاً به آنها شیمیایی می‌گوییم، برای امحا باید با شن و سیمان مخلوط شود تا به صورت بلوک درآید و پس از خشک شدن به محل دفع زباله‌ها توسط شهرداری ارسال می‌شود.»

رضازاده ادامه می‌دهد: «چنانچه کار به درستی انجام نشود، ممکن است شیشه‌ها توسط سودجویان استفاده شده یا هنگام دفع در سایت زباله به اطراف پاشیده شود. البته بازرسان وزارت بهداشت و نیز محیط‌زیست که در ماه یک‌بار نمونه‌برداری می‌کنند، از روند کار رضایت دارند.»

کد خبر: 33611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =