بیکاری ۹۷۰ هزار نفر در شرایط کرونایی

معاون دبیرکل خانه کارگر در ارتباط با میزان اثرگذاری همه‌گیری کرونا بر اشتغال جامعه کارگری گفت: از زمان آغاز همه‌گیری بیماری کرونا تا به امروز بیش از ۹۷۰ هزار نفر از جامعه کارگری شغل خود را از دست داده‌اند.

حسن صادقی در گفتگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: باید به این نکته توجه داشت که اشتغال از دست رفته کارگران در زمان شیوع بیکاری کرونا را صرفاً در قالب اثرگذاری کرونا بر حوزه کار می‌توان عنوان کرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر تهدیدات شغلی کارگران در شرایط کرونایی، هزینه‌های درمانی عمده پیش از اینکه داروهای کرونا در حوزه بیمه قرار گیرند، بسیاری را جامعه کارگر در مدت بیش از ۲۱ ماه آغاز شیوع کرونا متحمل شده‌اند و این نکته بخش مهمی از درآمدهای کارگران را که باید صرف موارد جاری و ضروری می‌شد، به خود اختصاص داده است و با توجه به اینکه کارگران از لحاظ درآمدی از اقشار پایین دست جامعه محسوب می‌شوند، تحمل این شرایط در حوزه درمان امر بسیار آسیب‌زایی است.

این فعال حوزه کارگری در ادامه تصریح کرد: می‌توان گفت که طبقه کارگر متضررترین گروه اجتماعی بدنبال آسیب های همه‌گیری کرونا در کشور محسوب می‌شوند و کارگران در جریان کرونا علاوه بر اینکه اشتغال خود را از دست دادند و دارایی‌های خود را نیز در خطر دیدند و حتی بخشی از جامعه کارگری برای تامین هزینه‌های درمانی دارایی‌های اندوخته خود را نیز از دست دادند.

نقش موثر تامین اجتماعی در ارائه خدمات درمانی

این کارشناس و فعال جامعه کار در خصوص عملکرد سازمان تامین اجتماعی در حوزه درمان درمان بیماران کرونایی تحت پوشش گفت: البته در حوزه درمان بیماران کرونایی، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و عملکرد سازمان تامین بسیار عالی ارزیابی می‌شود و گفتنی است که این سازمان با تحت پوشش داشتن بیش از ۴۳ میلیون نفر از جمعیت کشور، در مدت زمان شیوع کرونا در حد توان به ارائه خدمات درمانی را در مراکز ملکی و بصورت درمان غیرمستقیم در دیگر مراکز درمانی کشور، پیش بینی و عملیاتی کرد.

بازگشت به کار بخشی از کارگران

صادقی در ادامه افزود: به طور حتم در شرایطی که همه‌گیری کرونا در برخی از ماه های سال فروکش کرده و شرایط نسبتا ساده‌تری را برای کنترل داشته است، بخشی از نیروی کاری که شغل خود را بدلیل شرایط سخت شیوع بیماری از دست دادند، دوباره به بازار کار برگشته و اشتغال مجدد داشتند.

وی گفت: در این زمینه گفتنی است که در حال حاضردر حدود ۶۰۰ هزار نفر همچنان متاثر از شرایط ایجاد شده پس از همه‌گیری کرونا که شغل خود را از دست داده بودند، در حال دریافت بیمه بیکاری هستند.

اثرگذاری واکسیناسیون در تولید

معاون دبیرکل خانه کارگر خاطرنشان کرد: در ارتباط با اجرای واکسیناسیون کرونا در کشور گفتنی است که تشکلات و اتحادیه‌های جامعه کارگری همپای سیستم درمانی به ارائه خدمات واکسیناسیون کرونا می‌پردازند و تزریق واکسن کارگران را در کارگاه ها انجام می‌دهند و در این خصوص گروه‌هایی را حتی در قالب سیار برای اجرای سریعتر واکسیناسیون بسیج کرده‌اند.

وی ادامه داد: البته با تزریق واکسن بخش قابل توجهی از جامعه کارگری از زمان آغاز واکسیناسیون عمومی موفق به تزریق واکسن‌های دوگانه کرونا شده‌اند و این امر در بازگشت به کار کارگران و عادی شدن شرایط در کارگاه‌ها بسیار اثرگذار بوده و طبیعتاً روند رونق تولید ارتباط مستقیمی با میزان واکسیناسیون جامعه کارگری خواهد داشت.

  

کد خبر: 33723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =