۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 3406

کارمندان تامین اجتماعی سفیران طرح (۳۰۷۰) در جامعه‌اند

غلامحسین آگاهی، سرپرست روابط عمومی و امور فرهنگی تامین اجتماعی استان اردبیل
کارمندان تامین اجتماعی سفیران طرح (۳۰۷۰) در جامعه‌اند

امروزه بخاطر پیشرفت جوامع شهری و روستایی و گسترش بیمه های اجتماعی با افزایش جمعیت بیمه شدگان، مستمری بگیران تامین اجتماعی در اکثر شهرها و روستا ها در سطح کشور مواجه هستیم که امید به آینده بهتر را برای مردم ایران می دهد به همین خاطر مقوله صرفه جویی در هزینه ها و جلوگیری از اتلاف وقت یکی از اصلی ترین دغدغه های مدیران ارشد تامین اجتماعی  است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در همین میان استفاده ی بهینه و مدیریت شده از خدمات دیجیتالی تامین اجتماعی یکی از راهکاری تاثیر گذار در این ارتباط می باشد. یکی از عوامل محدود کننده توسعه فعالیت های دیجیتالی در دهه های اخیر در سازمان تامین اجتماعی، نبود زیر ساخت های لازم و همچنین اندیشه های غالب مدیریتی بر پایه فرهنگ سنتی بوده است.

متأسفانه در افراد تحت پوشش تامین اجتماعی هنوز استفاده مطلوب از خدمات غیر حضوری  به شکل یک فرهنگ جایگاه خود را پیدا نکرده  و مجموعه اقداماتی فرهنگی که تا کنون در این سازمان در ارتباط با دیجیتالی شدن انجام شده ناکافی بوده است. اساساً آنچه که در این یادداشت مورد توجه قرار می گیرد نقش کارکنان این سازمان بعنوان سفیران در اشاعه فرهنگ دیجیتالی در جامعه هدف می باشد کارکنان سازمان تامین اجتماعی می توانند در آموزش بیمه شدگان، کارفرمایان و مستمری بگیران در استفاده از خدمات دیجیتالی  در جامعه هدف تاثیر گذار باشند.

برای ساختن یک جامعه ایده آل در مرحله نخست باید به سراغ فرهنگ رفت و به همین خاطر است که در دنیا وقتی برنامه توسعه‌ای نوشته می‌شود نخستین بحث، تامین زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی است باید به سمتی پیش رویم که با آموزش های پرسنلی، تاثیر پذیرترین و تاثیرگذارترین قشر جامعه را آموزش دهیم.

فرهنگ سازی به بیمه شدگان، کارفرمایان و مستمری بگیران را باید ازطریق آموزش به جامعه هدف شروع کنیم با این همه، تنها زمانی می توان گفت که فرهنگ دیجیتالی، امری مثبت و سازنده و هدف والایی دارد که دارای ویژگی هایی مثبت برای جامعه هدف باشد که از مهم ترین آن ها، داشتن بستر مناسب برای تعالی و تکامل فعالیت های شرکای اجتماعی است.

بنابراین مسئله فرهنگ سازی دیجیتالی از دو جهت قابل اهمیت می باشد در وهله اول به عنوان یک مسئولیت و وظیفه مهم در حوزه دیجیتالی پذیری جامعه هدف در شرایط کنونی در این کشور که از جهتی فقدان فرهنگ استفاده از خدمات دیجیتالی چیزی نیاز به فرهنگ سازی را توجیه می کند و از سوی دیگر وجود فرهنگی سنتی  در جامعه هدف که نیازمند فرهنگ سازی دیجیتالی مناسب را می طلبد.

رومینا امیری، جامعه شناس و مدرس دانشگاه معتقد است :

این موضوع را  باید پذیرفت که فرهنگ، مفهومی است که از طریق اجتماعی شدن به افراد آموزش و انتقال داده می شود

این جامعه شناس در ادامه می افزاید: پس از اینکه مفهوم فرهنگ به افراد جامعه آموزش و انتقال داده شد، در جامعه مکانیزمی به نام نظارت اجتماعی اعمال شکل میگیرد که وظیفه آن نظارت بر عملکرد همه افراد آن جامعه است، به این منظور که آنهایی که هنوز اجتماعی نشده اند و یا اجتماعی شدن آنها به طور کامل صورت نگرفته است، مورد توجه قرار گیرند و مفهوم فرهنگ سازی دوباره به آنها یادآوری شود.

ادوارد تایلور (۱۹۱۷–۱۸۳۲) فرهنگ را مجموعه پیچیده‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرامی‌گیرد تعریف می‌کند. هر منطقه از هر کشوری می‌تواند فرهنگ متفاوتی با دیگر مناطق آن کشور داشته باشد فرهنگ به وسیله آموزش، به نسل بعدی منتقل می‌شود؛ در حالی که ژنتیک به وسیله وراثت منتقل می‌شود.

فرهنگ سازی دیجیتالی و پیاده کردن مفهوم آن در جامعه هدف یکی از کارهایی است که مدیران فرهنگی، روابط عمومی ها و کارکنانی که در این زمینه آموزش دیده اند باید در این زمینه نقش آفرینی کنند.

در این میان  کارکنان سازمان تامین اجتماعی می توانند گام تاثیرگذاری به منظور فرهنگ سازی دیجیتالی در اجرای طرح (۳۰۷۰) در میان شرکای اجتماعی در راستای  رشد و بالندگی سازمان تامین اجتماعی بعنوان سفیران دیجیتالی ایفاء نمایند.

نحوه برخورد با مشتریان تأثیر بسیار زیادی روی اجرای این طرح خواهد داشت چرا که هیچ‌چیز مانند یک گفت و گوی دلنشین نمی‌تواند تاثیر بلند مدت روی مشتریان داشته باشد برقراری یک ارتباط خوب ازجانب کارمندان که بعنوان سفیران سازمان تامین اجتماعی محسوب می شوند با بیمه شدگان، مستمری بگیران و کارفرمایان و استفاده از آن ارتباط برای اجرای طرح( ۳۰۷۰ ) یک هنر در حوزه ارتباط با شرکای اجتماعی از جانب کارکنان به حساب می آید.

کارکنان تامین اجتماعی باید تلاش کنند تا سطح آگاهی جامعه هدف در استفاده ازخدمات غیر حضوری بالا برود تا اهداف سازمان به تعالی برسد و در صورتی که سطح آگاهی و فرهنگ مردم در استفاده از خدمات دیجیتالی تامین اجتماعی  افزایش پیدا نکند نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

از آن‌جایی‌ که‌ هر سازمان‌ جهت‌ تحقق‌ اهدافی‌ موجودیت‌ می‌یابد و رفتار کارمندان درآن‌ تابع‌ موازین‌ و مقرراتی‌ باشد  اعمال‌ کنترل‌ و نظارت‌ کارکرد پرسنل از جانب مدیران ضروری‌ می باشد.

در این میان نظارت بر عملکرد کارکنان در راستای اجرای طرح (۳۰۷۰) یکی از مهمترین وظایف مدیران در این سازمان می باشد نظارت مدیران به این مفهوم که یعنی آموزش، مراقبت و مدیریت کارکنان در محیط کار طوری باشد که بتوانند غیر حضوری شدن خدمات به‌خوبی و مؤثر در جامعه هدف هدایت و اجرا شود.

منابع:

دانشنامه آزاد (ویکی پدیا)

-مصاحبه خانم دکتر رومینا امیری، جامعه شناس و مدرس دانشگاه با خبرگزاری ایمنا

-رساله دکتری آقای غلامحسین آگاهی با موضوع "بررسی بحران های مرتبط با سازمان تامین اجتماعی و ارائه مدل رسانه ای "

کد خبر: 3406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =