۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
کد خبر: 34787

شفافیت و اعتمادسازی با اطلاع‌رسانی ممکن است

جمیل حق پرست؛ معاون برنامه ‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تامین اجتماعی
شفافیت و اعتمادسازی با اطلاع‌رسانی ممکن است

انتشار برنامه های کلان سازمان و روند پیشرفت  آن ها، در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به ذینفعان نقش موثر دارد و نشر آمار و اطلاعات عملکردی به ویژه در وجه مالی با رعایت چارچوب های مجاز، سهم به سزایی در ایجاد شفافیت و اعتمادسازی ایفا می نماید.

رفاه اجتماعی و به ویژه تأمین اجتماعی که در واقع وجه اجتماعی تصمیمات و اقدامات دولت هاست و از کیفیت زندگی مردم در مقابل تکانه های اقتصادی و اجتماعی صیانت می کند، در بر گیرنده قلمروی گسترده و مفاهیمی عمیق است و طبعاً پیاده سازی مفاهیم و اصول  و همچنین ارزیابی صحیح آن، مستلزم افزایش سطح آگاهی عمومی نسبت به مفاهیم، برنامه ها و سیاست های ملاک عمل و نیز ظرفیت ها و حقوقی است که در قانون اساسی کشور پیش بینی گردیده است.

این که حوزه های اجرایی متولی نظام رفاه و تأمین اجتماعی و به ویژه سازمان تأمین اجتماعی که خود طبق قانون ماهیتی مستقل داشته و خدماتی متعدد و متنوع را به مجموعه ای بیش از نیمی از جمعیت کشور ارائه می دهد، رسانه ای فراگیر و تخصصی در اختیار داشته باشد تا با بیان و تشریح اصول، قوانین، برنامه ها و سیاست ها، سطح آگاهی مخاطبان و ذینفعان خود را ارتقاء داده و همچنین با اطلاع رسانی صحیح و به هنگام، انتظارات آنان را پاسخ داده و شفافیت هر چه بیشتر از مناظر مقرراتی، مالی، آماری و ... را فراهم آورد، دستاوردی اثرگذار تلقی می شود و یقیناً در مقطع کنونی که استفاده از فضای مجازی، جریان اطلاعات به صورت روزافزون سرعت می بخشید، میتواند رضایتمندی قابل توجهی را در مخاطبان ایجاد نماید.

همچنین، ایجاد و تقویت رسانه ای فراگیر و مستقل، بستری مناسب و انگیزاننده برای جلب مشارکت و ایده های نقادانه و نوآورانه اندیشمندان و صاحب نظران مقوله رفاه و تأمین اجتماعی را فراهم آورده و زمینه بحث های تحلیلی که می توانند جهت دهنده و موثر در شکل گیری و اصلاح قوانین، برنامه ها و سیاست های عمومی و اجتماعی دولت باشند را ایجاد نماید. طیف گسترده مدیران و کارشناسان سازمانی ظرفیت فوق العاده و بالقوه برای تولید و تأمین محتوای تخصصی در رسانه های مزبور را خواهند ساخت.

این مهم امروزه و با وجود دستاوردهای فناوری، می تواند علاوه بر رسانه هایی نظیر ماهنامه، هفته نامه و روزنامه که هم اکنون نیز انتشار می یابند و بخشی از این رسالت را ایفا می کنند، می تواند در قالب رادیو و تلویزیون های اینترنتی شکل گرفته و به راحتی دامنه تبادل نظر و تجربه ها را به فراتر از مرزهای ملی گسترش دهد.

یقیناً با توسعه این بستر، حوزه برنامه ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان نیز که دربرگیرنده وجوه راهبردی و عملیاتی در وظایف مصوب است، فرصت خواهد یافت تا با انتشار برنامه های کلان سازمان و روند پیشرفت  آن ها، در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به ذینفعان نقش موثر داشته و با نشر آمار و اطلاعات عملکردی به ویژه در وجه مالی با رعایت چارچوب های مجاز، سهم به سزایی در ایجاد شفافیت و اعتماد سازی ایفا نماید.

کد خبر: 34787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =