تبعات روانی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قابل کنترل است

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران با مثبت ارزیابی کردن تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از اقتصاد ایران، تبعات روانی حذف این ارز را قابل کنترل اعلام کرد.

خسرو فروغان گرانمایه، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره اثرات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر اقتصاد ایران، بیان کرد: حقیقت این است که ما اگر روی بحث توزیع ارز و کالاهایی که قرار بود با این ارز تامین شود، به خوبی نظارت داشتیم، پرداخت ارز ارزان برای تامین کالاهای اساسی ضروری بود.

وی افزود: قاعدتا دولت باید یک مقداری سوبسید از طریق توزیع ارز با قیمت مناسب به کالاهای اساسی می‌داد تا نرخ این اقلام پایین بماند. این سیاست خوب بود در صورتی که نظارت بر بازار توزیع، به درستی و به صورت کامل انجام می‌گرفت.

فروغان عنوان کرد: متاسفانه از زمانی که نرخ ارز ۴۲۰۰ اعلام شد، در ابتدا همه شاهد بودند که عده‌ای این ارز را به‌ عنوان تامین کالای اساسی گرفتند اما کالاهایی که نیازی به آن نبود، وارد کشور شد.

وی ادامه داد: مقداری از ارزهایی که توزیع شد، به کشور بازنگشت و در آن سوی مرزها باقی ماند. بخشی هم که سالم به چرخه اقتصاد آمد، روی قیمت، آن قدر دلال بازی انجام گرفت که نرخ کالاهای اساسی در بازار کاهش نیافت.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران گفت: در واقع وقتی بررسی می‌کردیم، می‌دیدیم قیمت کالای دریافت کننده ارز ترجیحی، به نرخ آزاد و حاشیه بازار، بسیار نزدیک است.

وی ادامه داد: بهترین راه این بود که دولت با کمبود ارزی که به دلیل بحث تحریم‌ها و فروش نفت دارد، ضرر نکرده و ارز ترجیحی توزیع نکند.

فروغان افزود: در زمینه صادرات هم دولت اشتباهاتی کرد و صادرکننده واقعی به دلیل اعمال سیاست‌ها و وضع قوانین برای بازگشت ارز به کشور، نتوانست صادرات انجام دهد.

وی یادآور شد: صادرکننده باید ارز را به کشور بازگرداند اما تمام صادرکنندگان به دلیل قطع ارتباط ایران با سیستم بانکی دنیا، به شیوه‌های خود این کار را انجام می‌دادند اما دولت اصرار داشت که این ارز در مدت معین به کشور بازگردد. در نتیجه صادرات دچار اختلال شد و مشکل ارزی برای کشور پیش آمد.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران تاکید کرد: حال که دولت مشکل ارزی دارد و کمبود منابع برایش پیش آمده است، درست نیست که ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع کند و مردم هم از آن سودی نبرند.

وی اضافه کرد: برای توزیع ارز ارزان، بخش توزیع کالای ما نیاز به بازسازی اساسی دارد. ضمن آنکه درباره برخی کالاهای دریافت کننده ارز ارزان مثل نهاده‌های دامی، واردات دست یک عده خاص است و این افراد به دلیل ارتباطاتی که از قبل داشته‌اند، کار واردات را انجام می‌دهند. بنابراین رانت‌هایی شکل گرفته است.

فروغان افزود: در چنین شرایطی بهتر است که دولت نرخ ارز را یکپارچه کند تا یک رقابتی در بازار ایجاد شود و رانت از بین برود.

وی گفت: این رقابت باعث می‌شود که قیمت تمام شده کالاها، کاهش یابد.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران افزود: به عنوان فردی که سال‌ها در بازرگانی داخلی و خارجی بوده است، معتقدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام خوبی است. یقینا حذف این ارز، تبعات روانی بر بازار خواهد داشت زیرا مردم نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی را با ۲۷ یا ۲۸ هزار تومان مقایسه می‌کنند و تصور می‌کنند که قیمت‌ها به این نسبت بالا خواهد رفت اما در واقعیت چنین چیزی امکان ندارد که اتفاق بیفتد.

وی بیان کرد: دولت در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند بحث روانی ناشی از حذف آن را به‌طور کامل کنترل کند.

کد خبر: 37614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =