موضوع مناسب سازی فقط برای معلولان نیست

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: بیش از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر معادل هشت درصد جمعیت کشور تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، علی محمد قادری در سی و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: حدود ۲۴ میلیون خانوار در کشور وجود دارد که ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار خانواده معادل ۱۱.۷ درصد تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند.

وی ادامه داد: این افراد شامل زنان سرپرست خانوار یا بی سرپرست موثر، افراد دارای معلولیت، معلولان مشاغل و صنوف مختلف به عنوان بیمار جسمی و حرکتی، نابینا، ناشنوا، روانی مزمن، روانی مزمن مجرم، فرزندان بی سرپرست و یتیم که در مراکز نگهداری می شوند و سایر افرادی که در مراکز شبانه یا دل خانواده ها مشغول بیمارداری و زندگی هستند.

قادری اذعان داشت: از آنجایی که هدف والای امام خمینی (ره) براندازی حکومت کفر و استقرار پرچم عدالت محور مدد رسانی به ضعفا، مستضعفان و برپایی فرصت های برابر آحاد جامعه بوده سازمان بهزیستی که خود مولود انقلاب اسلامی است امروز به عنوان یکی از اساسی ترین ارکان و نهادهای حمایتی در کشور توفیق خدمت به جامعه هدف را دارد که با هم افزایی بیشتر با شورای شهر و شهرداری تهران به دنبال ارائه خدمات مطلوب تر به افراد تحت پوشش است.

 رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمد علی فیاض بخش بنیانگذار این سازمان، افزود: سازمان بهزیستی تلاش می کند در عین حفظ کرامت و عزت نفس جامعه هدف با رویکردهای علمی و تخصصی به خدمتگزاری بپردازد و تمام اهتمام خود را برای از بین بردن فقر و معلولیت به کار گیرد.

قادری تاکید کرد: افراد دارای معلولیت، محرومان و مستضعفان در کنار ناتوانایی های ذاتی و غریزی، استعدادهای شگرفی دارند که به تازگی موفقیت های بی نظیر در عرصه های بین المللی، پارالمپیک و سایر محافل در دنیای علم و هنر و سیاست داشته اند که گویای چنین ادعایی است. 

وی اضافه کرد: تلاش می کنیم برای تحقق صددرصدی اهداف این سازمان با بهره گیری از بسیج یکپارچه تمامی آحاد، سازمان های مردم نهاد، مشارکت طلبی از مردم و شرکای اجتماعی سازمان های بهزیستی کشور امورات مددجویان را به بهترین وجه انجام دهیم.

قادری خاطرنشان کرد: مستمری مددجویان از سوی سازمان های حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی پرداخت می شود که علاوه بر این ۱۲۰ فعالیت و زیر فعالیت دیگر از سوی سازمان بهزیستی به مددجویان ارائه می شود.

ارائه خدمات به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در حوزه توانبخشی  

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر شامل افراد دارای معلولیت ذهنی و بیماریهای خاص را تحت پوشش دارد.

قادری با بیان اینکه معلولیت و سالمندی مبحث جدا از زندگی ما نیست و آیا زیر ساخت مناسبی برای زندگی و تسهیل در امورات آنها در نظر گرفته شده است افزود: سالمندی در سال ۱۴۲۲ به ۲۰ درصد می رسد و حجم فزاینده ای از سالمندان در سنوات آتی در کشور خواهیم داشت. 

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی قبل از تولد تا بهشت زهرا در موارد مختلف نظیر تغییر هویت جنسیت ترنس ها، اچ آی وی مثبت، پیشگیری از معلولیت و آسیب های اجتماعی به جامعه هدف خدمات ارائه می دهد، گفت: بودجه سازمان بهزیستی ۰.۸ دهم درصد از بودجه کل کشور است و با این اعتبار توانایی انجام تمام امور را ندارد.

مراجعه ۴۳ درصد به سازمان بهزیستی برای کمک‌های مالی، امرار معاش و مسکن 

رئیس سازمان بهزیستی بیان کرد: طبق آمار اخذ شده از سازمان ریاست جمهوری ۴۳ درصد از مراجعات به سازمان بهزیستی در ارتباط با کمک‌های مالی، امرار معاش و مسکن است.

قادری با بیان اینکه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۶ با ۳۴ ماده به تصویب رسید و از ابتدای سال ۹۷ اجرایی شد، همه دستگاه‌های دولتی مکلف به اجرای این قانون هستند افزود: یکی از موضوعات مهم مناسب سازی است که براساس پیش بینی های صورت گرفته وزیر کشور رئیس این دبیرخانه و در ذیل قانون کمیته آن به ریاست معاون اول ریاست جمهوری به صورت ادواری و فصلی برگزار می شود که گزارش آن در صحن علنی مجلس باید قرائت شود.

وی افزود: در بخش مناسب سازی نیز سازمان بهزیستی پیگیری‌های لازم را انجام داده و در حوزه توسعه محله محور با همکاری شهرداری این موضوع در دست پیگیری است.

قادری در خصوص موضوع آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: کودکان کار و خیابان، معتادان متجاهر از مواردی هستند که باید به صورت جدی پیگیری شود، در این بخش نیز به تازگی همکاری مشترکی میان شهرداری تهران، شورای شهر و استانداری تهران در قالب راه‌اندازی قرارگاه آسیب‌های اجتماعی ایجاد شده که امیدواریم در این دوره با رویکرد جدید بتوانیم از تعداد آسیب‌های اجتماعی در پایتخت بکاهیم.

بیش از ۸۷ درصد از کودکان کار اتباع افغانستانی هستند

 رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه بیش از ۸۷ درصد از کودکان کار اتباع افغانستانی هستند گفت: هشت درصد اتباع پاکستانی و درصد کمی از آنها افراد ایرانی هستند که بیش از ۹۰ درصد به خانه باز می گردند و در حقیقت نیاز به مراکز شبانه نیست.

قادری از وجود ۳۱ مرکز شبانه و ۶۱ مرکز روزانه در کشور خبر داد.

مناسب سازی فقط برای معلولان نیست

 رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه ۲ هزار و ۲۲۰ معبر در کشور مناسب سازی شده اما کافی نیست، اذعان داشت: موضوع مناسب سازی فقط برای معلولان نیست افراد دچار آسیب مفصل، سالمند، زنان باردار نیز به معابر مناسب نیاز دارند.

قادری در خصوص اورژانس اجتماعی نیز گفت: اورژانس اجتماعی در سازمان بهزیستی وجود دارد که می توانیم با کمک شهرداری موضوع آسیب های اجتماعی را ساماندهی کنیم.

کد خبر: 39263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =