جایگاه کاریابی‌ها در سیاست‌های اشتغال دولت

کاریابی‌ها به عنوان حلقه واسط میان کارجویان و کارفرمایان در راستای معرفی فرصت‌های شغلی به نیروی کار برای تبدیل این فرصت‌ها به اشتغال موجود در بازار کار شناخته می‌شوند و نوع نگاه دولت‌ها در طول دوره‌های مختلف فعالیت این مراکز، اثرگذاری مستقیم در رشد و توسعه و میزان کارکرد آنها داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، تجربه بیش از دو دهه حضور مراکز مشاوره اشتغال و کاریابی‌ها در بازار کار و اشتغال نشان می‌دهد که به هر میزان سیاستگذاری و برنامه‌ریزی دولت‌ها در گسترش فعالیت کاریابی‌ها در حوزه بازارکار پررنگ بوده، یافتن اشتغال مناسب برای کارجویان و همچنین ارتباط و استخدام نیروی کار مدنظر کارفرمایان راحت‌تر صورت گرفته و در نتیجه تعادل بازار کار و اشتغال در زمان کوتاه‌تر و به شکل اثرگذار صورت گرفته است.

مراکز مشاوره اشتغال و کاریابی‌ها در بازار کار ایران در حالی ایفای نقش می‌کنند که در سالهای گذشته به لحاظ عرضه و تقاضا در بازار کار تعادل و توازن برقرار نبوده و در بسیاری از اوقات میزان کارجویان نسبت به فرصت‌های شغلی بالاتر بوده است و این در صورتی است که آمار و نرخ بیکاری نشان‌دهنده این نکته است که در برخی از مناطق البته این روند شرایط معکوس داشته و کارفرمایان بدنبال نیروی کار بوده‌اند و در واقع یکی از وظایف اصلی کاریابی‌ها تلاش در برقراری ارتباط بین دو ضلع اشتغال در راستای ایجاد توازن در بازار کار است.  

سیاست‌های اشتغال دولت سیزدهم و برنامه‌ریزی و فعالیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه ایجاد اشتغال و بسترسازی در حوزه‌های مرتبط با بازار کار از زمان آغاز به کار دولت نشان از اهتمام جدی در سیاست‌های اشتغالزایی دارد که برنامه‌ریزی برای ایجاد چهارمیلیون فرصت شغلی در طی مدت فعالیت دولت سیزدهم در صدر سیاستگذاری اشتغال دولت است.

همچنین فعالیت دولت در حوزه صدور مجوز برای مراکز مشاوره و کاریابی در راستای ساماندهی ارتباط کارجویان و کارفرمایان نشان می‌دهد که عزم جدی در گسترش فعالیت این مراکز در دولت و دستگاه‌های مرتبط وجود دارد.

وظایف کاریابی‌ها

بر اساس تعاریف قانونی، مراکز کاریابی حلقه پیوند میان جویندگان کار و کارفرمایان بوده و اقداماتی را در راستای جستجوی شغل برای متقاضیان کار و آشنا کردن آن‌ها با نوع شغل و ارتباط بین آن‌ها و کارفرمایان صورت می‌دهند.

در صورت رونق بازار کار، کاریابی‌ها و دفاتر مشاوره شغلی به لحاظ کاری در شرایط مطلوبی قرار می‌گیرند و از جذب نیروی کار در بنگاه‌ها و کمک به جویندگان کار برای یافتن شغل مناسب و برقراری ارتباط میان آن‌ها بهره لازم را می‌برند.

هر اندازه که تعادل میان شاخص کمی نیروی کار و یا به عبارتی کارجویان در بازار کار و میزان فرصت‌های شغلی موجود در حوزه کار برقرار نباشد، به همان میزان، اقبال به کارگزاری‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و اما در شرایط خاص امروز و با جمعیت بالای بیکاران، عملاً نیاز به وجود و عملکرد مراکز مشاوره شغلی و کاریابی در سطح کشور بیشتر از همیشه به چشم می‌خورد.

آمار صدروزه دولت در حوزه کاریابی‌ها

گزارش صدروزه وزارت کار در ارتباط با فعالیت مراکز مشاوره اشتغال و کاریابی‌ها نشان می‌دهد که معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مدت زمان فعالیت صد روزه خود در دولت سیزدهم ۵۸ فقره مجوز برای مراکز مشاوره کارآفرینی، ۲۰ فقره مجوز برای مراکز شتاب دهنده و ۲۴ فقره مجوز برای کافه های کارآفرینی صادر کرده است.

همچنین توانمند سازی کارآفرینان از طریق آموزش های مجازی ۲۷ هزار و ۱۵۳ نفر ساعت در این دوره بوده است.

این گزارش اضافه می‌کند: در دوره یاد شده ۲۰ هزار و ۹۳۸ نفر از بیکاران از طریق کاریابی های داخلی به کارگرفته شدند و ۱۸۵ نفر نیز از طریق کاریابی های خارجی کار پیدا کرده‌اند.

گفتنی است که معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ۵۳ مرکز کاریابی غیردولتی داخلی و ۱۵ مرکز غیر دولتی خارجی نیز مجوز صادر کرده است.

فعالیت کاریابی‌های خارجی در کشور

"حامد فروزان" مدیرکل امور بین الملل وزارت کار می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۱۷۰ مرکز کاریابی خارجی در ایران در حال فعالیت و ارائه خدمات هستند.

وی، با بیان اینکه در حال حاضر، اعزام نیروی کار از طریق کاریابی‌های بین‌المللی که از سوی این وزارتخانه مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در ایران بیش از ۱۷۰ کاریابی خارجی وجود دارد که یکی از موسسات کاریابی ایران در هلسینکی هم حضور فعال دارد و فرآیند انتقال کارجویان ایرانی را انجام می دهد.

اشتغال بیش از یک‌سوم کارجویان از طریق کاریابی

خروجی یک گزارش در حوزه آمار اشتغال در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که حدود یک سوم جویندگان کاری که از طریق کاریابی‌ها به کارفرمایان معرفی شده‌اند، شاغل شده و مشغول فعالیت هستند.

در سال ۱۳۹۹ از تعداد بیش از ۲۳۵ هزار نفر تحت عنوان جویندگان کار، در حدود ۶۸ هزار نفر با معرفی دفاتر کاریابی به کارفرمایان مشغول به کار شدند و این در حالی است که تعداد کل جویندگان کار معرفی‌ شده به کارفرمایان در این سال بیش از ۳۰۵ هزار نفر بوده و ۴۱۵ هزار فرصت شغلی تعریف شده در قالب فعالیت دفاتر کاریابی وجود داشته است.

در گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد جویندگان کار در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۳۶۷ هزار نفر ذکر شده است که از این تعداد، ۳۵۲ هزار نفر به کارفرمایان معرفی شده و بیش از ۷۷ هزار نفر به کار گمارده شده‌اند.

آمار مراکز کاریابی و خدمات اشتغال

تعداد خدمات اشتغال در سطح کشور از ۵۸ مرکز در سال ۱۳۹۸ به ۸۸ مرکز در سال گذشته رسیده و رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده است که به طور طبیعی این روند می‌تواند نشانگر سیاستگذاری برای فعالیت گسترده‌تر این مراکز و همچنین افزایش تعداد کارجویان در کشور باشد.

در گزارش سالنامه آماری وزارت کار تعداد کل مراکز خدمات اشتغال و دفاتر کاریابی داخلی و خارجی کشور در سال گذشته یکهزار و ۸۴ مورد عنوان شده است که در مقایسه با سال قبل از آن، افزایش ۷۱ موردی را به ثبت رسانده است.

گفتنی است که جمع مراکز کاریابی‌های داخلی و خارجی ۹۹۶ مرکز عنوان شده است که از این تعداد، ۸۲۰ مورد کاریابی داخلی و ۱۷۶ مورد را کاریابی‌های خارجی تشکیل می‌دهند. همچنین تعداد دفاتر کاریابی در بخش‌های داخلی و خارجی در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ رشد داشته است، به گونه‌ای که جمع کاریابی‌ها افزیش ۴۱ موردی، کاریابی‌های داخلی رشد ۲ موردی و تعداد مراکز کاریابی خارجی نیز افزایش ۳۹ موردی مراکز را در سطح کشور نشان می‌دهد.

فعالیت مراکز خدمات اشتغال در جهان

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، در کشورهای توسعه یافته جهان بیش از ۵۰ درصد نیروی کار مورد نیاز، توسط کاریابی‌ها جذب می‌شوند و این در حالی است که این میزان در کشور ما در بهترین شرایط، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است، اما با این حال کاریابی‌ها سهم بسزایی در تامین نیروی کار مورد نیاز و معرفی فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و جویندگان کار دارند و البته به لحاظ کمی و کیفی باید شرایط بهتری برای فعالیت این مراکز در کشور فراهم شود.

گفتنی است که کشورهای پیشرفته از بدو ورود نیروی کار به بازار، تا کاریابی و سپس سازگاری با محیط کار، مسیر شغلی را مورد مطالعه قرار داده و پژوهش‌های بسیاری در این زمینه صورت داده‌اند و در کشور ما نیز رشته مشاوره شغلی با این هدف شکل گرفته اما به دلایل متعددی از ارائه خدمات به متقاضیان بازمانده و بهره‌گیری از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های بالای مراکز مشاوره شغلی و کاریابی‌ها مغفول مانده و از این رو شایسته است که مراکز کاریابی با ایجاد تحول و تغییر رویکرد نقش فعالتری در بازار کار کشور ایفا کنند.

توسعه کاریابی‌ها در راس سیاست‌های اشتغال

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توسعه مجوز کاریابی‌ها را در راس سیاست‌های اشتغال دولت و وزارت کار عنوان کرده و می‌گوید: در موضوع اشتغال، همه اقشار جامعه باید با مشارکت خود، معضل بیکاری را رفع کنند و با تسهیلات مشکل اشتغال برطرف نمی‌شود.

محمود کریمی بیرانوند با اشاره به اینکه اگر مشکلات زیاد است، ظرفیت ها، تکنولوژی و نوآوری نیز زیاد است، گفت: کارآفرینان، مشاوران و متخصصان، زیست بوم را مطالعه و نقد کنند، تجربه و دانش پشت زیست بوم اشتغال انباشته شده است و مدام روی آن کار می شود.

معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این نکته که در مباحث تولید، نباید انرژی در دادن مجوز صرف شود؛ بلکه باید تمرکز، بر روی مشاوره و نظارت گذاشته شود، عنوان می‌کند: سیاست رسمی در بحث کاریابی ها رفع انحصار است و سیاست حداکثری، توسعه مجوز کاریابی ها، در راس برنامه‌ها قرار دارد و این به معنی تقویت کاریابی‌ها و نه تضعیف آنهاست.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ الگوی کاریابی در دنیا وجود دارد تصریح کرد: براساس زیست بوم، فرهنگ و تمدن کشور ما باید مدل های کاریابی ها را توسعه دهیم، کاریابی های که قدرت رقابت و اثرگذاری بیشتری داشته باشند رشد می کنند.

وی خاطر نشان کرد: تمام توان خود را به کار می‌گیریم که با کاریابی‌هایی که بحث نخبگان و مهاجرت آنها را دنبال می‌کنند برخورد کنیم، هیچ سرمایه ای به اندازه سرمایه انسانی در اقتصاد مهم نیست.

کد خبر: 39669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =