ضرورت احیای تولید در کارگاه‌های مشکل‌دار

یک کارشناس حوزه بازار کار با تاکید بر ضرورت رصد مشکلات کارگاه‌های غیرفعال، گفت: احیای بنگاه‌های تولیدی دارای مشکل و ارائه راهکار در راستای بازگشت آنها به چرخه تولید بسیار مهم است و باید مورد توجه مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد.

علیرضا حیدری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: اگر کارگاهی که در گذشته همه عوامل تولید را در اختیار داشته و به انجام فعالیت مشغول بوده و با ادامه فعالیت کارگران، سودآوری برای مجموعه آنها تعریف شده و بنا به برخی دلایل دچار مشکل موقت برای ادامه فعالیت است، در این شرایط مقرون به صرفه است که کارگاه ها و بنگاه های اقتصادی را پایش کرده و با رصد مشکلات آنها چاره‌اندیشی برای حل مسائل صورت گیرد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: در صورت حل مشکلات بنگاه های اقتصادی، این کارگاه ها به مسیر تولید و فعالیت خود ادامه داده و در بلندمدت به حل مشکلات عمده در مسیر تولید اقدام خواهند کرد و بسیاری از این کارگاه ها و فعالان اقتصادی شاید به واسطه برخی حمایت های قانونی قادر به ادامه فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در شرایطی قرار گرفته ایم که جریان حرکت اقتصاد به کندی صورت می گیرد و در این وضعیت که جریان حرکت فعالیت های اقتصادی با توقف یا کندی حرکت مواجه می شود، برخی واحدهای تولیدی به دلیل مطابقت با شرایط گذشته با مشکلاتی مواجه می شوند که حتی فارغ از حمایت های مالی، گاهی یک استمهال یا تاخیر در اجرای برخی تعهدات قانونی و تسهیلاتی می تواند مشکل کارگاه ها را برای بازگشت به چرخه تولید حل کند.

حیدری افزود: وقتی صحبت از حفظ اشتغال موجود به میان می‌آید باید آگاه باشیم که عوامل تشکیل دهنده تولید که در کشور دارای سابقه است و شامل نیروی انسانی، ماشین آلات، بازار، مدیریت، تکنولوژی و فناوری و مسائلی از این دست می‌شود، بنا به شرایط اقتصادی ممکن است یکی از عوامل مورد نیاز برای رونق و استمرار تولید در حوزه فعالیت کارگاه‌ها، دارای نقصان باشد.

وی گفت: زمانی که یک کارگاه به هر دلیلی عوامل ساختاری تولید را دارا است اما با مشکل نقدینگی برای تامین مواد اولیه بخصوص در حوزه واردات روبرو است، توقف تولید به دلیل عوامل قهری خارج از اراده کارفرما است و در واقع عامل توقف تولید یک متغیر برون زا است و ارتباطی به ساختار فعالیت و مدیریت کارگاه ندارد.  

این فعال اقتصادی در ادامه بیان کرد: زمانی که تفکر سرمایه گذاری جدید و تولید شکل می گیرد باید مجموعه عوامل از جمله سرمایه را فراهم آورد تا بتواند منجر به شکل‌گیری تولید و تبدیل به فعالیت تولیدی شود و بعداً بتواند سهم خاصی از بازار را در اختیار بگیرد و این در حالی است که بسیاری از کارگاه های موجود و فعال در کشور، بخش قابل توجهی از این مسائل را برای خود حل شده تلقی می کنند.

کد خبر: 39840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =