صیانت از جنگل‌های شمال و غرب با  ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار

بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که سازمان جنگل‌ها برای صیانت از جنگل‌های شمال کشور و زاگرس حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کرده است. میزان تحقق این برآورد پس از تخصیص بودجه مشخص خواهد شد.

به گزارش آتیه آنلاین، بر اساس پیوست شماره یک از اعتبار طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۱، در ارتباط با برنامه حفاظت، احیا و بهره‌برداری پایدار جنگل‌ها و مراتع کشور در مجموع ۳۵ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۵۳۸ میلیون ریال معادل (سه هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان) اعتبار در نظر گرفته شده است.

در این ردیف برای برنامه صیانت از جنگل‌های ارسباران شامل احیا و غنی سازی جنگل، تهیه طرح‌های جنگلداری و حفاظت و کاهش عوامل تخریب جنگل برای سال ۱۴۰۱، ۶۳ هزار و ۵۶۰ میلیون ریال معادل حدود ۶.۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

همچنین برای صیانت از جنگل‌های زاگرس، جنوب و مناطق مرکزی ایران، برآورد بودجه سال آینده یک میلیون و ۱۳۵ هزار میلیون ریال معادل ۱۱۳.۵ میلیارد تومان است.

برای صیانت از جنگل‌های شمال هم رقم ۸۴۴ هزار و ۴۴۰ میلیون ریال معادل ۸۴.۵ میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است.

۱۱۳.۵ میلیارد تومان اعتبار برآورد شده برای اطفای حریق

در این ردیف، اعتباراتی برای کمک‌های فنی و اعتباری برای توسعه زراعت چوب و تامین تسهیلات برای زراعت چوب، صیانت از جنگل‌های ساحلی - مانگرو، کمک‌های فنی و اعتباری برای اجرای طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری، احداث ساختمان اداری ستاد سازمان، تامین تجهیزات یگان حفاظت و اطفای حریق، حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی در شمال تهران، ممیزی و تفکیک مستثنیات، ترویج و توانمندسازی تشکل‌ها و جوامع محلی در حفظ و احیاء منابع طبیعی و حفاظت، پایش و کمک به احیاء مراتع کشور پیش‌بینی شده است.

بر اساس اعداد درج شده در جداول بودجه، سازمان جنگل‌ها برای تامین تجهیزات اطفای حریق در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۱۳۵ هزار میلیون ریال معادل ۱۱۳.۵ میلیارد تومان برآورد بودجه کرده است.

برآورد حدود دو هزار میلیارد تومانی آبخیزداری

بر پایه این گزارش، در فصل برنامه حفاظت خاک و آبخیزداری برای سال آینده در مجموع ۱۶ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۶۰۰ میلیون ریال (معادل ۱۶۵۳ میلیارد تومان) اعتبار در نظر گرفته شده است.

در این بخش اجرای عملیات آبخیزداری در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه، آبخیزداری در حوضه حاشیه کویر مرکزی، کنترل سیل، آبخیزداری و حفاظت از حوضه‌های آبخیز گلستان و اترک، مطالعه و اجرای عملیات آبخیزداری در حوضه سیاه کوه خراسان رضوی و جنوبی، مطالعه و اجرای عملیات آبخیزداری در حوضه آبخیز سد کرخه و کارون بزرگ، مطالعه و اجرای عملیات آبخیزداری در حوضه‌های آبخیز سد سفیدرود، اجرای عملیات آبخیزداری در حوضه آبخیز سدهای کشور، مطالعه و اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در حوضه‌های آبخیز فاقد سد و مرزی کشور پیش‌بینی شده است.

برای اجرای عملیات آبخیزداری در حوضه آبخیز سدهای کشور، ۶ میلیون و ۱۷۴ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال (معادل ۶۱۷ هزار میلیارد تومان) برآورد اعتبار انجام شده است و درصد تخصیص این رقم در آینده مشخص خواهد شد.

همچنین برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و احیای عرصه‌های تخریب شده نیز اعتبار برآورد شده برای سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۵۶۷ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال بوده است و جمع اعتبارات لحاظ شده برای این بخش، ۲۷ میلیون و ۹۷۴ هزار و ۶۲۰ میلیون ریال است.

کد خبر: 40390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =