نقش سامانه جامع کاریابی در رفع خلاء مهارتی

همواره یکی از مشکلات کارجویان در قالب کارگران ساده، نیروی کار نیمه ماهر و دانش‌آموختگان دانشگاهی در یافتن شغل مناسب، عدم مهارت کافی در حوزه‌های مختلف و به عبارتی ماهر نبودن افراد در حوزه‌های تخصصی اشتغال بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین، ارائه آموزش‌های مهارتی در چارچوب مهارت‌های مورد نیاز بازار کار، بر اساس تغییرات استانداردهای مرتبط با اشتغال و شغل‌های جدید شکل می‌گیرد و در واقع کارجویان هستند که باید با کسب مهارت در حوزه موردنظر خود، زمینه جذب در بازار کار را فراهم کنند و این موضوع نیازمند راه‌های ارتباطی تعریف شده است.

بر اساس آمار رسمی، بخش قابل توجهی از کارجویان و بیکاران در بازار کار را دانش‌آموختگان بدون مهارت تشکیل می‌دهند و در واقع می‌توان گفت که عدم مهارت لازم برای اشتغال، یکی از خلاء‌های بزرگ و اثرگذار افراد در بازار کار است و ضرورت سیاستگذاری در این حوزه دیده می‌شود که نیازمند ورود دستگاه‌های مرتبط با این حوزه است.

بر اساس تجربیات روز کشورهای توسعه‌یافته در حوزه‌های مرتبط با اقتصاد و تولید، مهارت‌آموزی به عنوان موضوع ‌کلیدی و مسیر افزایش بهره‌وری نیروی کار در جریان تولید و ارائه خدمات معرفی شده و فقط نیروی کار با بهره‌مندی از ‌درجات بالای مهارت است که می‌تواند در قالب یک نیروی کار دارای توانایی و اثرگذار در چرخه کار، به تسهیل روند تولید کمک ‌کند.

نگاه به ارتباط مهارت‌آموزی و اشتغال و ضرورت ارتقاء دانش فنی توسط جویندگان کار و بایدهای سیاستگذاری دولت، نشان از توجه جامعه ‌جهانی به تربیت نیروی کار ماهر و شکل‌گیری انقلاب مهارتی است و به ارتباط گسترده آموزش فنی نیروی کار، ‌تربیت کارگر ماهر، تلفیق دانش‌آموختگی دانشگاهی و مهارت و نقش اثرگذار نیروی کار متخصص در جریان تولید، ‌خدمات، افزایش بهره‌وری و توسعه اقتصادی اشاره دارد.

نیاز روز بازار به نیروی کار دارای مهارت و ضرورت تطبیق مهارت فنی نیروی کار با دانش فنی روز در ‌حیطه کار مورد نظر و همچنین امکان دستیابی سریع‌تر افراد ماهر به اشتغال، نیروی کاری که بتواند مجموعه شرایط ‌لازم برای ارتقاء دانش فنی کارآمد را داشته باشد، به طور طبیعی می‌تواند در موضوعات کاریابی، کسب درآمد بیشتر و ‌ایجاد رضایت کارفرما، بهتر و موفق‌تر عمل کند. ‌

سهم فارغ‌التحصیلان از مهارت‌آموختگان

‌ «علیرضا حاتم‌زاده» معاون آموزش سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور از ارائه آموزش‌های مهارتی به ۱۹۱ هزار و ‌۴۹۱ دانشجو و فارغ‌التحصیل دانشگاهی توسط مراکز دولتی و غیردولتی این سازمان در ۹ ماهه سال گذشته خبرداد و ‌گفت: از این تعداد ۱۰۹ هزار و ۷۴۴ نفر در بخش دولتی و ۸۱ هزار و ۷۴۷ نفر در بخش غیردولتی، آموزش‌های مهارتی ‌را فراگرفتند. ‌

به گفته حاتم‌زاده، ۳۳ درصد از مهارت‌آموختگان را دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل داده‌اند و از این تعداد ‌کارآموزان، ۴۶ هزار و ۹۱۷ نفر در مقطع کارشناسی‌ ارشد و بالاتر (هشت درصد)، ۱۰۹ هزار و ۴۷۸ نفر کارشناسی (۱۹ ‌درصد) و ۳۵ هزار و ۹۶ نفر (شش درصد) در مقطع فوق‌ دیپلم بودند. وی همچنین از فعالیت ۱۵۲ مرکز مدیریت ‌مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خبر داد. ‌     

مهارت‌آموزی؛ کلید ورود به بازار کار

«ناصر چمنی» کارشناس و فعال حوزه بازار کار در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در خصوص ابزار لازم فارغ‌التحصیلان درخصوص جذب راحت در بازار کار می‌گوید:افراد فارغ‌التحصیل دارای مهارت به مراتب شرایط بهتری در راستای جذب در ‌بازار کار نسبت به فارغ‌التحصیلانی دارند که مهارت‌آموزی را به داشته‌های تحصیلات دانشگاهی خود اضافه نکرده‌اند. ‌

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: باید به این موضوع اشاره کرد که قطعاً با نگاه پشت میزنشینی و تحصیلات آکادمیک ‌دانشگاهی بدون دخالت عمل‌گرایی و تجربیات آموزش عملی در کارگاه‌ها نمی‌توان به شرایط ایده‌آل در حوزه اشتغال و ‌مهارت دست یافت و با ادامه این روند و عدم تغییر نگاه سیاستگذاران و تصمیم‌سازان این حوزه، کماکان روند افزایش نرخ ‌بیکاری به طور خاص در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را شاهد خواهیم بود. ‌

ثبت‌نام ۴۷۰ موسسه در سامانه جامع کاریابی

سرپرست معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه کارجویان به خاطر ضعف مهارتی نمی‌توانستند وارد بازار کار شوند، گفت: از این رو سامانه جامع کاریابی را به سازمان فنی و حرفه‌ای کشور متصل می‌کنیم تا خلاهای مهارتی برطرف شود.

«محمود کریمی‌بیرانوند» گفت: تاکنون در سامانه جامع کاریابی که دوم دی‌ماه راه‌اندازی شده است، ۴۷۰ موسسه کاریابی ثبت نام کرده‌اند.

به گفته وی سامانه جامع کاریابی برای ارتباط بین کارجویان و کارفرمایان راه‌اندازی شد تا از این طریق زمینه اشتغال کارجویان، طی قراردادی فراهم شود که البته پیش از این کاریابی‌ها تحت سامانه جامع و منظمی فعالیت نداشتند تا از این طریق نظارت بر عملکرد آنها صورت گیرد؛ این سامانه تنها به موضوع اشتغال سالانه بیش از یک میلیون نفر نمی‌پردازد بلکه یکی از ابزارها برای اشتغال است.

سرپرست معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه هزار موسسه کاریابی داخلی داریم، گفت: وظیفه آنها  اتصال کارفرما به کارجو است و به عنوان حلقه واسطه نقش خود را ایفا کرده و بهبود فضای کسب و کار و نظارت بر فعالیت موسسه‌های کاریابی را موجب می‌شود.

بیرانوند با بیان اینکه بر اساس آخرین آمارها، اکنون ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیکار در کشورمان وجود دارد، اظهار داشت: یکی از مشکلات فضای کسب و کار این بود که کارفرمایان نمی‌توانستند نیروی کار متناسب با فرصت شغلی را پیدا کنند.

سرپرست معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: اکنون سامانه مانند ظرف خالی است که موسسه‌های کاریابی می‌توانند اطلاعات خود و مهارت نیروی کار مورد نظر را ثبت کنند و در مرحله بعد کارجویان وارد این سامانه شده و اطلاعات تحصیلی و مهارتی را ثبت می کنند.

برقراری ارتباط کارجویان بدون مهارت به مراکز و دستگاه‌های مرتبط با ارائه آموزش‌های مهارتی، ضرورتی است که از طریق سامانه جامع کاریابی امکان پیدا کرده و در واقع ساماندهی کارجویان فاقد مهارت در راستای دریافت آموزش‌های لازم و آماده‌سازی برای ورود به بازار کار از این مسیر ممکن می شود.

رفع نیاز کارفرمایان به نیروی کار دارای مهارت و حل مسئله کارجویان در راستای یافتن شغل مناسب، راهکاری است که با کسب مهارت‌های لازم از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و با سیاستگذاری بلندمدت در این خصوص قابل حل است و استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در دولت و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با اشتغال، بازار کار و آموزش، راهکار اثربخش در این ارتباط به‌شمار می‌رود.  

کد خبر: 40938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =